آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

کريستين ساينس مانيتور: تنها نتيجه کمپ ديويد فروش تسليحات بيشتر به اعراب وحشت زده از ایران خواهد بود؟



اخبار,اخبار سیاست  خار جی,کمپ دیوید

موضوع مهم تر شاید این باشد که این نشست این خطر را به همراه دارد که ناهماهنگی در روابط آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس و به طور خاص دیدگاه اوباما را در مورد ایران پس از معامله در مقابل ترس رهبران این کشورها در مورد قدرت گرفتن ایران آشکار کند.

کریستین ساینس مانیتور هشدار داد تنها نتیجه نشست کمپ دیوید شاید فروش تسلیحات بیشتر آمریکایی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باشد.

به گزارش «تیک»، این پایگاه آمریکایی در تحلیلی به قلم هووارد لافرانچی نوشت: هدف از نشست سران کمپ دیوید که پرزیدنت اوباما این هفته با رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می کند، اطمینان بخشیدن به شرکای عرب نگران آمریکا در این باره است که معامله هسته ای در حال ظهور با ایران به این معنا نیست که ایالات متحده آنها را رها خواهد کرد.

بعید است اوباما در نشست روز پنجشنبه به رقابت اعراب و ایران بپردازد که موضوعی فرهنگی، مذهبی و ایدئولوژیک است و قرنها قدمت دارد.

موضوع مهم تر شاید این باشد که این نشست این خطر را به همراه دارد که ناهماهنگی در روابط آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس و به طور خاص دیدگاه اوباما را در مورد ایران پس از معامله در مقابل ترس رهبران این کشورها در مورد قدرت گرفتن ایران آشکار کند.

کریم سجادپور تحلیلگر ارشد سیاست ایران در موسسه کارنگی واشنگتن می گوید: «ایالات متحده می خواهد کشورهای حاشیه خلیج فارس با معامله هسته ای با ایران مشکلی نداشته باشند ولی این کشورها با آن مشکل دارند بنابراین آمریکا و کشورهای عرب نمی توانند با هم ارتباط برقرار کنند.»

بدیهی است که رهبران و مقامات ارشد شش کشور حوزه خلیج فارس که با اوباما دیدار می کنند به دنبال نشانه هایی فوری و ملموس از حمایت ایالات متحده هستند.

برخی از تحلیلگران می گویند این وضع ممکن است منجر به شکل های متعارفی از «دادن اطمینان خاطر» مانند اعلام فروش سلاح از جمله برخی از سلاح های پیچیده و تمرینات مشترک نظامی شود.

برخی می گویند اما این اجلاس بعید است شکاف های گسترده بین میزبان و مهمانها را در مورد ایران و همچنین جنبه های دیگری از دستور کار امنیت منطقه کاهش دهد.

کشورهای حوزه خلیج فارس فقط در این باره نگران نیستند که جامعه بین المللی برنامه هسته ای ایران را به مشروعیت بشناسد. آنها حتی بیشتر در این مورد نگرانند که اگر تحریم های بین المللی به زودی برداشته شود، ایران به ثروت بادآورده هنگفتی دست پیدا کند و قادر باشد به گسترش نفوذ خود در عراق، لبنان، سوریه و یمن بپردازد.

سجادپور می گوید: «نگرانی اصلی آنها این است که ایران احساس قدرت کند و بخواهد اقدامات خود را در منطقه به شدت تشدید کند.»

علاوه بر این، اعراب حاشیه خلیج فارس نگران هستند که این گسترش نفوذ ایران نتیجه غفلت یا اشتباهات آمریکا نباشد (مانند حمله به عراق که صدام را سرنگون کرد) بلکه در واقع نتیجه سیاست ایالات متحده باشد.

اوباما به وضوح تردید عمیقی که کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد معامله هسته ای در حال ظهور با ایران دارند درک می کند. او در همان روزی که رهبران جهان برای توافق نهایی هسته ای با ایران به یک چارچوب توافق دست پیدا کردند، طرح های مربوط به این نشست با کشورهای عرب را اعلام کرد.

اما رئیس جمهور آمریکا سعی خواهد کرد مهمانان خود را متقاعد کند که معامله هسته ای موجب پیوستن ایران به جامعه ملل می شود و باعث حضوری مسئولانه و مبتنی بر همکاری در منطقه خواهد شد. کارشناسان منطقه ای می گویند اما عربستان سعودی، بحرینی ها و قطری ها که در برابر استدلال آمریکایی ها مقاومت کرده اند بعید است این نظر را در کمپ دیوید بپذیرند.

جان آلترمن مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در واشنگتن معتقد است: «کشورهای حوزه خلیج فارس احساس می کنند که اقدامات ایران [در منطقه] نتیجه اقدامات این رئیس جمهور ایران و نیز نتیجه جمهوری اسلامی نیست... راستش، آنها فکر می کنند این یک الگوی توسعه طلبی پارسی با قدمت هزاران ساله است.»

وی افزود: «آنها احساس می کنند در حال مبارزه ای با قدمت هزاران ساله هستند. من می توانم تضمین بدهم ایالات متحده قصد ندارد وارد کشمکشی با قدمت هزاران ساله با گروه قومی، فرقه ای یا هر چیز دیگری شود.»

فراتر از ایران، یکی دیگر از مشکلاتی که تحلیلگران منطقه ای به وجود آن اعتقاد دارند، دیدگاه اوباما در این باره است که قدرت های منطقه ای مسئولیت بیشتری را در خصوص امور امنیتی در منطقه خود به عهده بگیرند. اوباما از شیوه ای که عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال اجرای نقش امنیتی خود به ویژه در یمن و لیبی هستند رضایت ندارد.

در این معنا، نشست کمپ دیوید می تواند به عنوان آزمونی از سیاست اوباما در مورد «هدایت غیر مستقیم» و اعطای سطوح بیشتری از مسئولیت های امنیتی به شرکای منطقه ای عمل کند.
فردریک وری متخصص امنیت خلیج فارس و شمال آفریقا در کارنگی گفت: «ما می خواهیم کشورهای حاشیه خلیج مسئولیت بیشتری به عهده بگیرند اما آنها این کار را به شیوه ای انجام می دهند که همیشه مفید نیست.»

وری به مواردی اشاره کرد که آمریکا با بی میلی از آنها حمایت یا آشکارا از آنها انتقاد کرده است.
وری به این موارد اشاره کرد: حملات هوایی عربستان علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن، کمک مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس به برخی از گروه های شورشی سوریه و مرتبط با عناصر افراطی و مداخله امارات متحده عربی در لیبی علیه نیروهای اسلامگرا.

آلترمن خاطر نشان کرد: « همانطور که ما در یمن شاهد بوده ایم، این مشکل نیز وجود دارد زمانی که ما متحدان را قدرتمندتر کردیم چه اتفاقی می افتد. آنها به استفاده از سلاح و آموزش های شما برای انجام کارهایی می پردازند که شما فکر می کنید نه تنها در تضاد با منافع شما بلکه علیه منافع ایالات متحده است.»

کارشناسان می گویند اگر نشست کمپ دیوید نتیجه ای اندکی فراتر از فروش تسلیحات جدید، شاید برخی از ابتکارهای جدید دفاع موشکی و تمرینات نظامی مشترک به همراه داشته باشد ، این وضع در سطوح مختلف مایه تاسف خواهد بود.

با وجود تمرکز بر ایران، بسیاری از چالش های عمده ای که کشورهای حاشیه خلیج فارس با آنها مواجه اند داخلی است مانند ایجاد مشاغل برای یک جمعیت بزرگ جوان، انجام اصلاحات سیاسی و مقابله با ایدئولوژی های افراطی.

وری معتقد است در این نشست به این مشکلات به صورت اساسی پرداخته نخواهد شد.
آلترمن می گوید اگر این اجلاس با تداوم الگوی اطمینان بخشی ایالات متحده از طریق عرضه سخت افزارهای نظامی پایان یابد ، این فرصت از دست رفته ای برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا خواهد بود.

وی افزود :« اگر مسلح کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دادن احساس اعتماد به نفس بیشتر به آنها بدان معنی است که ایالات متحده در حال مسلح کردن آنها برای اقدام در یمن و لیبی و جاهای دیگر مستقل از قضاوت آمریکا با استفاده از آموزش و تجهیزات واشنگتن باشد ، من فکر می کنم این مسئله ای دشوار برای آمریکا خواهد بود.»


 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------