آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

بیانیه پایانی نشست «کمپ دیوید» درباره ایران/ سید حسن نصرالله روز شنبه چه خواهد گفت؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کمپ دیوید

بیانیه پایانی نشست اعراب و آمریکا در کمپ دیوید و اظهارات رئیس جمهور آمریکا در این زمینه، موضع روسیه درباره احتمال موفقیت مذاکرات هسته ای ایران، ادامه تنش ها در روابط ترکیه با روسیه، گمانه زنی درباره محتوای سخنرانی روز شنبه سید حسن نصرالله و تناقض گویی های یک نامزد انتخاباتی جمهوری خواه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، نشست مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور آمریکا در کمپ دیوید، امروز نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه های مختلف قرار داشته است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کمپ دیوید به قلم ژروم کارتیه با اشاره به بیانیه نشست کمپ دیوید میان آمریکا و شش کشور پادشاهی حاشیه خلیج فارس) نوشت دورنمای -توافق اصولی- در خصوص لغو تحریم های اقتصادی ایران به شدت موجب نگرانی کشورهای پادشاهی خلیج فارس است. اما اوباما در کمپ دیوید گفته بیشتر اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه با هزینه اندک و سطح پایین فن آوری است. رییس جمهور آمریکا اعلام کرد تهران احتمالاً بیشتر تمایل دارد از منابع آزاد شده برای بهبود اوضاع اقتصادی خود استفاده کند.

سایت شبکه خبری «سی ان ان» اظهارات رئیس جمهور آمریکا را پس از نشست کمپ دیوید به شکل مفصل تری پوشش داده است. به نوشته این سایت، رئیس جمهور آمریکا گفته هدف همکاری امنیتی، رویارویی طولانی و دائمی با ایران یا حتی به حاشیه راندن ایران نیست. وی افزوده: ما زمان زیادی را به گفتگو درباره ایران اختصاص دادیم. من درباره مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به شرکای خلیج فارس آخرین اطلاعات را ارائه کردم. من خرسندم که ما در کمپ دیوید موافقت کردیم که راه حل جامع و قابل راستی آزمایی که به صورت کامل نگرانی های منطقه ای و بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران را رفع کند، به نفع امنیت جامعه بین المللی، از جمله شرکای شورای همکاری خلیج فارس است.

سایت شبکه خبری «الجزیره» نیز بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این سایت، بیانیه پایانی کمپ دیوید از ایران می خواهد تدابیری برای اعتماد سازی و از میان بردن نگرانی های کشورهای همسایه خود اتخاذ کند. در این بیانیه واشنگتن و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر پایبندی خود به شراکتی راهبردی و برقراری روابطی قوی تر از گذشته میان خود تاکید می کنند. همچنین بر اساس این بیانیه واشنگن بر التزام خود به همکاری مشترک با کشورهای منطقه خلیج(فارس) برای حمایت از منطقه در برابر هرگونه تهدید تاکید کرد. آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین تصمیم گرفته اند برای مقابله با تهدیدات تروریستی همکاری های خود را افزایش دهند.

اما طی یکی دو روز اخیر، مواضع روسیه درباره موضوع مذاکرات هسته ای ایران در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. در همین زمینه، سایت شبکه خبری «راشا تودی» به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه از کاهش خطر شکست مذاکرات هسته ای با ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، معاون وزیر خارجه روسیه گفته مذاکرات جاری بین ایران و گروه 5+1 در وین سرعت خوبی گرفته و خطر شکست مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران کم شده است. ریابکوف در گفتگوی مطبوعاتی با یادآوری اینکه موضوع هسته ای ایران محور بحث های جان کری وزیر خارجه آمریکا در سفر سه شنبه گذشته به مسکو بود افزود در این مذاکرات همه سیگنال های مهم بین دو طرف (ایران و 5+1) رد و بدل شده است و طرفین عزم جدی برای ادامه همکاری دوجانبه به منظور متبلور کردن توافق درباره این مشکل پیچیده و مزمن دارند.

این در حالی است که روسیه خود دوره ای تنش آلود را در روابط با برخی از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای، از جمله ترکیه دنبال می کند. در همین راستا، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات وزیر خارجه ترکیه را بازتاب داده که خواستار گسترش ناتو به سوی شرق و در بر گرفتن کشورهایی چون گرجستان شده است. به نوشته این خبرگزاری، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه در سخنانی تصریح کرده که ترکیه از گسترش ناتو حمایت می کند. وی گفته در شرایط کنونی ما چهار کشور به عنوان نامزد برای پیوستن به ناتو داریم، یعنی کشورهای مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و گرجستان. وزیر خارجه ترکیه همچنین گفته: ما امیدواریم که نشست ناتو در سال 2016 میلادی با هدف توسعه سازمان برگزار شود.

در مطلبی درباره منطقه، روزنامه «السفیر» لبنان ضمن اشاره به سخنرانی که قرار است سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان روز شنبه انجام دهد، به محورهایی اشاره کرده که احتمالاً در این سخنرانی مطرح خواهد شد. این روزنامه می نویسد سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان فردا(شنبه)در سخنرانی خود پیروزی رزمندگان مقاومت وارتش عربی سوریه در نبرد بزرگ القلمون را که نتایج آن فراتر از این منطقه است، اعلام می کند. دبیرکل حزب الله 5 ماه مه جاری در نخستین سخنرانی خود درباره نبرد القلمون، ساعت صفر شروع نبرد را « ذوب شدن برف ها» اعلام کرد اما آرزوها و توقعات را زیاد نکرد و همه جزئیات عملیات میدانی، اهداف، حجم نیروهای شرکت کننده، جغرافیا و مدت زمان نبرد سری باقی ماند. اما این موارد در سخنرانی فردا روشن خواهد شد.

در نهایت، اظهارات متناقض یکی از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته نشریه «تایم»، جب بوش نامزد احتمالی جمهوریخواه انتخابات 2016 ریاست جمهوری امروز پنجشنبه در سخنانی سعی کرد درباره اظهارنظر جنجالی اخیرش درباره جنگ عراق توضیح دهد. بوش که مدتی پیش گفته بود اگر وی در زمان ریاست جمهوری برادرش رئیس جمهور می بود، مانند وی دستور حمله به عراق را صادر می کرد، روز گذشته از این سخنان عقب نشینی کرده و اظهارات خود را پس گرفت. وی سپس در یک سخنرانی در توجیه اظهارنظر اولیه خود در حمایت از جنگ عراق در سال 2003 و سپس بازپسگیری این حمایت گفته که او درباره جنگ عراق هیچ صحبتی با برادرش، جرج بوش نداشته است.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------