آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

آخرین گزارش‌ها از تحولات میدانی در «رمادی»/ ادعای اعراب درباره نفوذ ایران در عراق



اخبار,اخبار تروریست های داعش در رمادی

آخرین اخبار و گزارش ها از وضعیت میدانی مبارزه با تروریست های داعش در رمادی عراق، فضاسازی کشورهای عربی درباره حضور و نفوذ ایران در عراق، جنایات جدید تروریست های بوکو حرام در نیجریه، به چالش کشیده شدن عربستان و آمریکا توسط ایران در یمن و نتایج یک پژوهش درباره بزرگترین ارتش های جهان، مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، موضوع پیشروی های گروه تروریستی داعش در شهر رمادی عراق، امروز نیز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. سایت شبکه خبری «سی ان ان» ضمن گزارش آخرین تحولات مربوط به این موضوع می نویسد تروریست های داعش روز گذشته با کسب پیروزی های بر نیروهای دولتی، به سمت شرق رمادی پیشروی کردند و در همین حال، نیروهای ارتش نیز اقدم به مستحکم کردن خطوط دفاعی خود برای مقابله با عناصر این گروه نمودند. به این ترتیب، محور درگیری ها در روز دوشنبه در بخش شرقی رمادی متمرکز بوده و در این منطقه، نیروهای قبیله ای و محلی نیز خطوطی دفاعی را برای مبارزه با داعش شکل دادند. یک بریگاد از پلیس فدرال عراق و یک واحد نیروی واکنش سریع این کشور نیز برای کمک به این نیروها به آن ها پبوستند.


در همین حال، خبر رسیدن نیروهای نظامی شیعه به نزدیکی رمادی برای مبارزه با داعش نیز در شمار زیادی از منابع خبری بازتاب داشته است. سایت شبکه خبری «بی بی سی» می نویسد گروه های نظامی شیعه مشغول تجمع در شرق رمادی هستند تا خود را برای انجام ضد حمله ای علیه تروریست های داعش آماده سازند. در همین راستا، منابع محلی از ورود تانک ها و دیگر خودروهای نظامی متعلق به شیعیان به یک کمپ نظامی در منطقه مذکور حکایت دارد و در همین حال، گفته می شود عناصر داعش نیز حرکت خود به سمت این کمپ را آغاز کرده اند. رئیس شورای استانی انبار گفته نیروهای شیعه در حال حاضر در این منطقه در وضعیت آماده باش به سر می برند. شمار این نیروها سه هزار نفر ذکر شده است.

همین موضوع، یعنی حضور شیعیان مورد حمایت ایران در عملیات های مختلف مقابله با داعش، بار دیگر سبب شکل گیری برخی فضاسازی ها درباره حضور ایران در عراق شده است. در جدیدترین نمونه از این دست، روزنامه «گاردین» به طرح این سوال پرداخته که آیا ایران با استفاده از گروه های شیعه، در حال ایجاد دولتی جدید در داخل عراق است؟ این روزنامه ضمن اشاره به افزایش نفوذ و قدرت گروه های شیعه در عراق، می نویسد به عقیده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، توافق هسته ای سبب آزاد شدن ایران از فشار اقتصادی و در نتیجه، افزایش نفوذ منطقه این کشور خواهد شد و در صدر دستور کار نفوذ منطقه ای ایران، کشور عراق قرار دارد که به زعم اعراب، ایران قصد دارد دولت موردنظر خود را در این کشور مستقر نماید. البته خود این روزنامه در ادامه اشاره می کند که اینگونه نگرانی ها عمدتاً اغراق شده و نابجا است.

اما این فقط داعش نیست که با جنایات و اقدامات تروریستی خود توجه زیادی را در عرصه بین المللی جلب کرده است. روزنامه «نیویورک تایمز»، از جنایات جدیدی خبر داده که گروه تروریستی «بوکو حرام» در نیجریه مرتکب شده است. به نوشته این روزنامه، صدها تن از زنان و دخترانی که توسط تروریست های بوکو حرام ربوده شده اند، از سوی آنان مورد تجاوز قرار گرفته اند که این اقدام درباره بسیاری از آن ها چندین بار انجام گرفته است. مقامات محلی و همچنین نیروهای کمک رسان بین المللی حاضر در نیجریه، معتقدند این کار یک استراتژی آگاهانه و عامدانه از سوی این گروه است تا بر ساکنان مناطق روستایی سلطه پیدا کنند و حتی از طریق تجاوزهای سازمان یافته، اقدام به گسترش نسل خود در میان مردم این مناطق نمایند.

در میان دیگر موضوعات، خبر اعزام کشتی نجات ایران به یمن نیز مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سایت نشریه «تایم» ضمن پرداختن به این موضوع، اعزام این کشتی ایرانی را به معنای به چالش کشیده شدن عربستان سعودی و آمریکا از سوی ایران دانسته است. این سایت می نویسد کشتی کمک رسانی ایران که وارد آب های خلیج عدن شده، چالشی مستقیم علیه عربستان سعودی و آمریکا به شمار می رود که محاصره بنادر یمن را اعلام کرده اند. در این مطلب اشاره شده که در ماه آوریل، یک کاروان کشتی های کمک رسانی ایران به دلیل ممانعت ناو آمریکایی حاضر در منطقه نتوانست به مقصد رسیده و محموله خود را در یمن تحویل دهد. تایم نیز اشاره می کند که عربستان سعودی اساساً از افزایش نفوذ ایران در منطقه نگران است.


 این در حالی است که عربستان سعودی پس از آتش بس پنج روزه، بار دیگر حملات خود را به مناطق مختلف یمن از سر گرفته و برای این امر، به توجیهات مختلفی نیز متوسل می شود. در همین راستا، خبرگزاری فرانسه می نویسد احمد عسیری سخنگوی ائتلاف سعودی مدعی شده گروه انصار الله مسئول ازسرگیری حملات هوایی عربستان در یمن است .وی گفته اعضای گروه انصار الله در مدت اجرای آتش بس موقت پنج روزه که دیشب به پایان رسید، بارها آن را نقض کردند .عسیری گروه انصار الله را به سوء استفاده از اجرای آتش بس موقت در یمن برای تقویت توان نظامی خود متهم و تاکید کرد اعضای این گروه در پنج روز گذشته با ادامه حملات نظامی بارها آتش بس موقت را نقض کردند .وی گفت با توجه به اقدامات گروه انصار الله ، ائتلاف تصمیم گرفت حملات هوایی علیه مواضع این گروه را در مناطق مختلف یمن از سرگیرد.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نتایج یک پژوهش درباره بزرگترین ارتش های جهان را منتشر کرده است. به نوشته این خبرگزاری، نتایج پژوهشی نظامی نشان می دهد در رتبه بندی ارتش های جهان ، ارتش های آمریکا ، روسیه و چین ، به ترتیب رتبه های نخست تا سوم جهان را در میان 126 ارتش جهان به خود اختصاص داده اند. بر اساس این گزارش، ارتش روسیه با 15 هزار خودروی زرهی و تانک که از این نظر دو برابر خودروی های زرهی و تانک های آمریکاست، در رتبه دوم جهان قرار دارد. البته ارتش روسیه از نظر شمار نیروهای نظامی، در جایگاه چهارم ارتش های جهان قرار می گیرد. ارتش چین در رتبه سوم و ارتش هند نیز در رتبه چهارم جهان قرار دارند. ارتش های انگلیس، فرانسه، کره جنوبی، آلمان، ژاپن و ترکیه به ترتیب رتبه های بعدی تا دهم را به خود اختصاص داده اند.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------