آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

رایان کراکر : جنگ سرد جدیدی در خاورمیانه راه افتاده



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,رایان کراکر

سفیر پیشین ایالات متحده در عراق، در مصاحبه‌ای که در نشریه «فارین پالیسی» منتشر شد، با اشاره به اوضاع عراق، داعش، نفوذ ایران، و رویکرد آمریکا در قبال آن، هشدار داد خطر تجزیه بیش از جنگ کشورهای خاورمیانه را تهدید می‌کند.

به گزارش «تیک»، رایان کراکر در پاسخ به این پرسش توماس ریکس، که آیا وضعیت کنونی عراق اجتناب‌ناپذیر بود، گفت «نه. هر اقدامی تبعاتی دارد. با این حال، تبعات اقداماتی که صورت دادیم، بیش از تصور ما بود. اما اقدام نکردن هم تبعاتی دارد. اقدام نکردن ما در سال ۲۰۱۱ ما را به اینجا رساند، البته منظور من بیشتر دست به اقدامی سیاسی نزدن است، تا اقدام نظامی.»

وی در ادامه گفت «من در طول ۴۰ سال گذشته دو چیز را در مورد خاورمیانه یاد گرفتم: اول این که خوب دقت کن درگیر چه چیزی می‌شوی، و دوم این که در مورد راه حل برون رفت از آن نیز به همان اندازه دقت کن. شما تنها با خارج شدن از میدان جنگ، به جنگ خاتمه نمی‌دهید، بلکه میدان را به دشمنان خود واگذار می‌کنید؛ ایران و (گروه موسوم به) دولت اسلامی.»

وی در پاسخ به پرسش دوم که آیا راهی برای ایالات متحده برای این وضعیت وجود دارد، گفت تا آنجایی که می‌شود باید درگیر این ماجرا بود و «آنچه را که در طول پنج سال گذشته باید مرتب انجام می‌دادیم را انجام بدهیم: تماس‌های تلفنی بین دو رئیس جمهوری، و نیز سفرهای مکرر وزیران خارجه و دفاع.»

توماس ریکس در ادامه با طرح این نظریه که اگر ما کاری نکنیم، داعش مواضع خود در بخش‌هایی از عراق را تقویت خواهد کرد؛ و در عین حال با کمک به دولت در بغداد، به ایران کمک می‌کنیم تا جایگاه خود در بخش‌هایی از عراق را تقویت کند، از آقای کراکر نظر او را در این باره پرسید.

این دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت «چیزی بدتر از داعش وجود دارد، و آن شبه‌نظامیان (شیعه) مورد حمایت ایران هستند.» به عقیده کراکر، این موضوع می‌تواند حاکمیت دولت مرکزی عراق را به خطر بیاندازد.

سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و عراق، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد یک جنگ نیابتی بین تهران و ریاض در عراق هستیم، گفت «جنگ سرد جدیدی در خاور میانه براه افتاده، که ایران و عربستان سعودی دو طرف اصلی آن هستند. سوریه و یمن هم صحنه اصلی آن هستند.»

وی در ادامه گفت «سعودی‌ها حضور چندانی در عراق ندارند، زیرا آنها نخواستند مشروعیت دولت شیعه (بغداد) را بپذیرند. ما (ایالات متحده) هم بواسطه بی‌تفاوتی مطلقی که داریم، در عراق نیستیم.»

رایان کراکر در نهایت، بروز یک جنگ تمام‌عیار و گسترده در خاور میانه را رد کرد، اما هشدار داد که منطقه ممکن است با تهدید بدتری مواجه شود، و آن تجزیه و پاره پاره شدن کشورهای خاور میانه است.

 

 اخبار  سیاست خار جی  -  تیک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------