آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

حيدر العبادی: عراق دروازه ایران نیست



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, روابط ایران  وعربستان

 نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه عراق طرف کشمکش سعودی- ایرانی نیست، گفت که کشورش دروازه ایران نیست و وارد کشمکش های منطقه ای بین دو کشور نخواهد شد.

حیدر العبادی در مصاحبه با شبکه العراقیه افزود: اگر برادران سعودی بر این باورند که عراق دروازه ایران است، اشتباه می‌کنند. عراق دروازه ایران نیست و ما در کشمکش‌های بین دو کشور بر سر مسائل منطقه‌ای وارد نخواهیم شد. وی اظهار داشت: ما چیزی علیه عربستان نداشته و با آن دشمنی نکردیم و به هیچ کسی اجازه ندادیم از خاک عراق برای توهین به سعودی ها استفاده کند.

این در حالی است که عربستان سفیر خود در بغداد را تعیین کرده و در ژانویه اعلام کرد که سفارت ریاض در بغداد را پس از 25 سال برای نخستین بار بازگشایی خواهد کرد. العبادی نیز در همین ارتباط گفت: سعودی‌ها پیام‌های مثبتی برای ما ارسال کردند و سفیر خود را تعیین کرده و ما نیز موافقت خود را با آن اعلام کردیم و منتظر ورود او و سفر برادران سعودی به عراق هستیم. اظهارات نخست وزیر عراق در حالی است که روابط ریاض و بغداد در زمان نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق (2006-2014) متشنج شد، زیرا مالکی عربستان را به اتخاذ سیاست به حاشیه راندن برخی گروه‌ها و نیز حمایت از تروریسم در عراق متهم کرد.

اما روابط دو طرف از زمان قدرت گرفتن العبادی بهبود یافت تا جایی که فواد معصوم رئیس جمهور عراق در نوامبر گذشته عازم عربستان شد و این نخستین سفر یک مسئول بلندپایه عراقی به عربستان پس از سالها تنش روابط دو طرف بود. عراق با ایران روابط قوی داشته که بخش مهم آن مربوط به مبارزه با تروریست هایی است که بخش گسترده‌ای از شمال و غرب عراق را اشغال کرده اند.
 
 اخبار  سیاست  خارجی  -  بهار  نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------