آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

افشای دیدارهای محرمانه عربستان و اسراییل برای مهار ایران



"شیمون شاپیرا" ژنرال بازنشسته اسراییلی و متخصص حزب الله لبنان که در نشست شورای روابط خارجی حضور داشته به بلومبرگ گفته است این دیدارها در 17 ماه گذشته در کشورهای هندوستان، ایتالیا و جمهوری چک برگزار شده است.

خبرگزاری بلومبرگ از برگزاری 5 جلسه محرمانه بین مقاماتی از عربستان سعودی و رژیم اسراییل در 17 ماه گذشته به منظور جلوگیری از دست یابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای و مهار ایران خبر داده است.

به گزارش عصر ایران این خبرگزاری در گزارشی اختصاصی به قلم " الی لیک " از جلسه روز پنج شنبه در شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن با موضوع آینده خاورمیانه  و حضور و سخنرانی نمایندگانی از عربستان سعودی و اسراییل در این نشست خبر داده است.
 

 

خبرنگار بلومبرگ در حاشیه این نشست با نمایندگان اسراییلی و سعودی که در این نشست شرکت داشتند صحبت می کند و به نقل از دیپلمات سابق اسراییلی از برگزاری دیدارهای محرمانه بین عربستان و اسراییل در 17 ماه گذشته (پس از توافق مقدماتی ژنو بین ایران و گروه 1+5 در نوامبر 2013) خبر داده است.

دست دادن "دور گولد" و " انور ماجد اشکی" در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن

اخبار,اخبار سیاست  خارجی,مذاکرات  عربستان سعودی و رژیم اسراییل


بر اساس این گزارش "شیمون شاپیرا" ژنرال بازنشسته اسراییلی و متخصص حزب الله لبنان که در نشست شورای روابط خارجی حضور داشته به بلومبرگ گفته است این دیدارها در 17 ماه گذشته در کشورهای هندوستان، ایتالیا و جمهوری چک برگزار شده است.

او در این رابطه می گوید:" ما (عربستان و اسراییل) دریافتیم که مشکلات و چالش های مشترک و برخی راه حل های مشترک داریم."

او بدون تشریح بیشتر نتایج گفت و گوهای محرمانه بین اسراییل و عربستان گفت در این گفت و گوها راه های سیاسی و اقتصادی مهار ایران و تهدیدات ناشی از برنامه اتمی این کشور مورد بررسی دو طرف قرار گرفته است.

بلومبرگ می نویسد در نشست روز پنج شنبه شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن "انور ماجد اشکی" ژنرال بازنشسته عربستان و مشاور سابق "بندر بن سلطان " سفیر سابق آمریکا در واشنگتن و از طرف اسراییل نیز " دور گولد" سفیر سابق اسراییل در سازمان ملل متحد و مدیر سیاسی آتی وزارت خارجه اسراییل سخنرانی کردند.

انور ماجد در گفت و گو با بلومبرگ بدون تکذیب انجام دیدارهایی بین دو طرف با موضوع ایران گفت مادامی که دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیراسراییل از پذیرش طرح صلح پیشنهادی عربستان برای اعراب و اسراییل خودداری کند دولت سعودی هیچ گونه همکاری مشترکی با اسراییل در هیچ زمینه ای نخواهد داشت.

بلومبرگ می نویسد سخنرانی انور ماجد اشکی بسیار پر حرارت بود و او در سخنرانی خود در این نشست با ارایه تاریخچه ای از ایران پس از انقلاب اسلامی سال 1979 هفت پیشنهاد مشخص برای آینده خاورمیانه ارایه کرد که در صدر آنها برقراری صلح بین اسراییل و فلسطینی ها بر اساس پیشنهاد ارایه شده از سوی پادشاه سابق عربستان (عبدالله بن عبدالعزیز) ،  تغییر رژیم در ایران و دیگری تشکیل یک ارتش واحد عربی بود.

بنا به گزارش بلومبرگ سخنرانی "دور گولد" کم حرارت تر از سخنرانی انور ماجد بود و او در سخنان خود به مساله تغییر رژیم در ایران اشاره ای نکرد با این حال او به تهدیدات ناشی از برنامه هسته ای ایران بر امنیت اسراییل متمرکز شد و گفت:" ایستادن امروز ما در اینجا به این معنا نیست که ما (عربستان و اسراییل) همه اختلافات موجود بین دو طرف را حل کرده ایم بلکه به این معنا است که ما امیدواریم اختلافات بین خود را در سال های پیش رو حل و فصل کنیم."

بلومبرگ در پایان می نویسد سیاست دولت اوباما در قبال توافق هسته ای با ایران نگرانی های مشترکی بین تل آویو و ریاض ایجاد کرده است و  صرف نظر از نتیجه بخش بودن یا نبودن توافق هسته ای  محوری بین اسراییل و عربستان در مخالفت با سیاست اوباما در قبال توافق هسته ای با ایران ایجاد شده است.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------