آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

اگر آمریکا پس از توافق هسته ای دستش را به سوی تهران دراز نکند، روسیه بازی را خواهد برد



اخبار,اخبارسیاست خارجی, توافق هسته ای بین غرب و ایران

با حصول توافق هسته ای بین غرب و ایران ممکن است «باب تازه ای» در ایران باز شود اما معلوم نیست آمریکا و روسیه نیز از این وضعیت بهره مند شوند و در هر صورت، تماشای اقدامات بعدی واشنگتن و تهران و همچنین مسکو پس از هر توافق هسته ای ، جالب خواهد بود.

بیزنس اینسایدر نوشت: با حصول توافق هسته ای بین غرب و ایران ممکن است «باب تازه ای» در ایران باز شود اما معلوم نیست آمریکا و روسیه نیز از این وضعیت بهره مند شوند و در هر صورت، تماشای اقدامات بعدی واشنگتن و تهران و همچنین مسکو پس از هر توافق هسته ای ، جالب خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، پل شوارتز عضو ارشد در مرکز «مطالعات راهبردی و بین المللی» گفت: «این مسئله بستگی دارد که آیا واقعا غرب با ایران وارد تعاملاتی فراتر از این توافق می شود و اساسا ارتباط خود با تهران را تغییر می شود.»

او می افزاید:« ترفند غرب این خواهد بود که به بهره برداری از وضعیت جدید با ایران بپردازد و پا را فراتر از گفتگو های هسته ای بگذارد . غرب باید به تعامل با ایران بپردازد و این کار را با ارائه مشوق هایی برای ادغام با غرب انجام دهد. غرب با بهره برداری از این گشایش با افزایش تجارت با ایران و تشویق به سرمایه گذاری غرب در مقیاس بزرگ در اقتصاد ایران موجب خواهد شد تهران در حفظ روابط خوب ، سهم بیشتری داشته باشد. در غیر این صورت، روسیه استفاده کامل را خواهد برد.»

شوارتز اضافه می کند:«در حالی که مسائلی مختلف باقی می ماند، آنچه روشن است این که اگر توافق در نهایت به تحول اساسی در رابطه ایران با غرب منجر نشود، روسیه احتمالا ذینفع اصلی این فرآیند خواهد بود.»

وی تصریح می کند:« مسائل بیشتری برای تحول اساسی در روابط بین ایران و غرب مورد نیاز خواهد بود چرا که همه انگیزه های ژئوپلیتیکی فعلی در خاورمیانه به ادامه جنگ با ایران تمایل دارند.اهداف ایران در منطقه ، در تضاد مستقیم با منافع غرب و منافع متحدان کلیدی غرب در منطقه، به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل قرار دارد. حل اختلافات نیازمند گفتگوی متعهدانه ، خویشتنداری همه طرف ها و مصالحه واقعی است که رسیدن به همه این موارد بسیار دشوار خواهد بود.»

اگر امریکا و غرب دستشان را به منظور تعامل به سمت ایران دراز نکنند ، روسیه واقعا به سبب نفوذ سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه از اوضاع بهره برداری خواهد کرد. برخی از تحلیلگران معتقدند روسیه از این مشارکت بیشتر از ایران سود می برد و این به معنی آن است که انگیزه روسیه برای استفاده از این فرصت حتی بیشتر خواهد بود.

مسکو و تهران متقابلا از افزایش تجارت بهره مند می شوند بدین گونه که ما در حال حاضر شاهد برخی معاملات ایران و روسیه هستیم از جمله پایگاه های هسته ای بیشتر ، این احتمال که موشک های اس سیصد در نهایت به ایران تحویل داده شود و معامله نفت در برابر کالا. اما مسکو نیز امیدوار است پس از آنکه تحریم ها برداشته شود، بتواند انتقال تسلیحات را از سر بگیرد زیرا ایران به سلاح های مدرن نیاز دارد.

شوارتز افزود مهدی سنایی سفیر کنونی ایران به روسیه اشاره کرده است که دو کشور برنامه هایی برای افزایش تجارت دو جانبه از پنج میلیارد دلار فعلی به 70 میلیارد دلار در سال در آینده ای نزدیک دارند.

او خاطرنشان کرد:« حتی اگر این هدف بسیار بلند پروازانه به نظر برسد، نشان از آن است که هر دو طرف خواستار به پیش بردن روابط تجاری خود هستند.»

علاوه بر این، مسکو به نظر می رسد در مورد همگرایی غرب با ایران نگران باشد.

روسیه معتقد است روابط بهتر واشنگتن و تهران همواره جایگاه مسکو را در صحنه جهانی تضعیف خواهد کرد.

چندی پیش، گئورگی میرسکی کارشناس روسی مسائل خاورمیانه به واشنگتن پست گفت: « چند سال پیش شنیدم یکی از دیپلمات های ما می گفت ایران طرفدار آمریکا ، برای ما خطرناک تر از ایران هسته ای است.. اگر شما به این وضع به صورت یک بازی با حاصل جمع صفر نگاه کنید، نزدیک تر شدن ایران به غرب ، به منزله تضعیف موقعیت روسیه است.»

به این دلیل ، وارد کردن یک ضربه پیشگیرانه، قبل از اجرای این توافقنامه هسته ای لازم است تا به ایران نشان داده شود که ما قابل اطمینان ترین و تنها قدرت بزرگی هستیم که آنها می توانند به آن تکیه کنند.

در هر صورت، تماشای اقدامات بعدی واشنگتن و تهران و همچنین مسکو پس از هر توافق هسته ای ، جالب خواهد بود.


 اخبار  سیاست  خار جی    -  انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------