آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

اوباما به کنگره و اسرائیل بی توجهی کرد؛ بارقه امید در مذاکرات هسته ای با ایران بوجود آمد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,باراک اوباما

نوامبر سال دوهزار و شانزده ،‌یعنی در حدود یک سال و نیم دیگر ،‌انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود که از بعد سیاست بین المللی انتخابات مهمی قلمداد می شود. با همه اینها این سوال مطرح است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ،‌قبل از خاتمه دوره ریاست جمهوریش بر روی کدام پرونده بیشتر متمرکز خواهد شد؟

روزنامه المستقبل نوشت اوباما توانست در مذاکرات هسته ای با ایران نقش منفی اسرائیل و کنگره را خنثی کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه المستقبل در گزارشی تحت عنوان « تلاش اوباما برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران » به قلم ثریا شاهین نوشت نوامبر سال دوهزار و شانزده ،‌یعنی در حدود یک سال و نیم دیگر ،‌انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود که از بعد سیاست بین المللی انتخابات مهمی قلمداد می شود. با همه اینها این سوال مطرح است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ،‌قبل از خاتمه دوره ریاست جمهوریش بر روی کدام پرونده بیشتر متمرکز خواهد شد؟

اوباما در خصوص دو پرونده مهم در سیاست خارجی جدیت و اهتمام بیشتری داشته است و در کنار این دو ، در بعد اقتصادی هم دستاوردهای داخلی داشته است. دو پرونده مزبور عبارتند از یافتن راه حلی برای پرونده هسته ای ایران و دیگری از سر گیری روابط با کوبا . نویسنده با اشاره به این که این دو پرونده در سطح بین المللی مهم هستند می افزاید اوباما مایل است این دو پرونده قبل از خاتمه دوره ریاست جمهوریش بسته شوند . اولویت با پرونده هسته ای ایران است که می تواند به نفع محبوبیت رئیس جمهور آمریکا تمام شود .

بنا به گفته منابع بعید است صلح خاورمیانه در زمان باقی مانده دوره ریاست جمهوری اوباما محقق شود به این علت که سیاستهای حزب لیکود اسرائیل افراطی است و بنیامین نتانیاهو مجددا در انتخابات رای آورد. علاوه بر اینها اسرائیلیها تمایلی به توافقنامه هسته ای با ایران ندارند و در حال حاضر فاکتورهایی که باعث شود آمریکا بخواهد برای حل بحران خاورمیانه اقدامی کند وجود ندارد.

جنگ با داعش یک سال و نیم است که آغاز شده است ولی دستاورد قابل ملاحظه ای نداشته است و ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا ،‌ در نبرد الرمادی عراق شکست خورده است و شواهد جدی مبنی بر این که این جنگ در کوتاه مدت به نتیجه برسد به چشم نمی خورد و بنا به گفته مقامات آمریکائی این جنگ طولانی خواهد بود. به همین خاطر اوباما بر روی پرونده هسته ای ایران متمرکز شده است که امید است که امضای این توافقنامه بر پرونده های دیگر هم تاثیر بگذارد.

با همه، اینها منابع دیپلماتیک خاطر نشان می کنند هنوز معلوم نیست که آیا این توافقنامه بر پرونده های دیگری همچون پرونده لبنان ،‌سوریه ،‌عراق ، یمن و ... تاثیر خواهد گذاشت یا نه و هنوز زود است که با قاطعیت گفت که آیا این توافق اساسا به سمتی که غربیها ترسیم کرده اند پیش خواهد رفت و ایران به طول کامل تمامی بندهای توافقنامه را رعایت خواهد کرد یا نه؟ با وجود برخی کارشکنیها و مخالفتها برای نرسیدن به این توافق ولی دو طرف غربی و ایرانی برای رسیدن به این توافق جدی هستند و اوباما هم تا این لحظه در دو قضیه موفق شده است

 

  اول خنثی کردن نقش منفی اسرائیل در مذاکرات هسته ای و دوم خنثی کردن نقش کنگره در پرونده هسته ای . با نزدیک شدن به زمان امضای توافقنامه هسته ای ،‌آمریکا تلاش می کند درباره برنامه های هسته ای ایران به اعراب خلیج فارس اطمینان دهد و دراین راستا بر دفاع از امنیت کشورهای عربی منطقه در برابر نفوذ ایران تاکید می کند.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------