آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

ظریف: بر اجرایی توافقات درباره اس - 300 اصرار داریم



اخبار,اخبار  سیاست خارجی,روابط ایران و روسیه


اخبار سیاست خارجی - ظریف: بر اجرایی توافقات درباره اس - 300 اصرار داریم

وزیر امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای خوبی در چند ماه گذشته درباره گسترش همکاری‌های بین ایران و روسیه در زمینه ساخت راکتور و نیروگاه هسته‌ای وجود داشته و دو کشور در برخی موارد به رسیدن به توافق و اقدامات اجرایی بسیار نزدیک شده‌اند.

محمد جواد ظریف ظهر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه افزود: امیدواریم با گسترش همکاری‌ها زمینه برای تامین منابع متنوع انرژی در کشور را فراهم کنیم و از دستاوردهای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در بخش‌های مختلف از جمله تامین آب شیرین‌ استفاده کنیم.

نگاه و اولویت ما گسترش همکاری‌ها با روسیه خواهد بود
ظریف افزود: با توجه به تاریخچه همکاری گسترده در این زمینه با روسیه، نگاه و اولویت ما گسترش همکاری‌ها با روسیه خواهد بود که مذاکرات مفیدی در این زمینه نیز میان دو طرف صورت گرفته است.

او با خیرمقدم به وزیر خارجه روسیه و هیات همراه وی خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه مبتنی بر منافع مشترک و اساسی کشور و در جهت تقویت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح وامنیت بین‌المللی است. این روابط دراز مدت و اساسی است و در ماه‌های گذشته پس از دیدار رییسان جمهور دو کشور و مکالمه تلفنی آن‌ها گسترش بیش‌تری پیدا کرده است.

وزیر خارجه ایران افزود: تماس‌های ایران و روسیه در سطح وزیران خارجه و سایر اعضای کابینه ادامه دارد و امیدواریم این رفت و‌آمدها زمینه همکاری‌های گسترده بین دو کشور در حوزه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و سایر حوزه‌ها برای تامین منافع را فراهم کند.

نقش روسیه به عنوان دوست ایران در 1+5 بسیار برجسته بوده است
وی در عین حال گفت: نقش روسیه به عنوان یکی از اعضای مهم گروه 1+5 و دوست ایران بسیار برجسته بوده است. در گفت‌وگوها از نقش مثبتی که آقای لاوروف و هیاتش ایفا کرده است تشکر شد.

ظریف افزود: روسیه در جلوگیری از وقوع یک بحران منطقه‌یی و حمله نظامی به سوریه نقش بسیار مثبتی داشته است و همکاری بسیار خوبی بین ایران و روسیه در این زمینه بوده است .

او اضافه کرد: صلح و امنیت بر منطقه ما به ثبات بین‌المللی کمک خواهد کرد.

ظریف ابزار امیدواری کرد که سفر لاوروف به تهران آغاز دیگری برای گسترش روابط بسیار گسترده و سازنده بین دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین گفت: همکاری‌ درباره دریای خزر، همکاری‌های اقتصادی دراز مدت دو جانبه‌، رایزنی درباره موضوعات مهم منطقه‌یی و همکاری درباره موضوعات هسته‌ای از مواردی بود که درباره بحث و توافق‌هایی کردیم. توافق شد برای ادامه مشورت‌های سیاسی ساز و کار و برنامه‌ریزی و زمان بندی تعریف کنیم تا این همکاری‌ها بسیار گسترده‌تر از گذشته و به صورت مرتب و برنامه‌ریزی شده در مباحث مختلف جریان داشته باشد و مشورت‌ها و دیدگاه‌های مشترک ایجاد کند.

رییسان کمیسیون مشترک ایران و روسیه تعیین شده‌اند
وی اضافه کرد: در موضوعات اقتصادی نیز رییسان دو طرف در کمیسیون مشترک تعیین شده است و به تصویب هیات وزیران رسیده است و این رییسان به زودی جلسه مشترک خود را برگزار خواهند کرد و به دنبال آن یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برگزار می‌شود و همکاری‌های دراز مدت بین دو کشور با افق آینده دراز مدت برای روابط دو کشور بررسی می‌شود.

او اضافه کرد: در مورد سوریه و کنفرانس "ژنو 2" و ضرورت بررسی راه‌کارها برای پایان دادن به خشونت در این منطقه و همکاری درباره آینده افغانستان و حضور موثرتر و فعال‌تر ایران در ترتیبات "شانگهای" و مسائل مربوط به اجرای "برنامه اقدام مشترک" که در گذشته نزدیک در ژنو بین ایران و 1+5 به توافق رسید و ضرورت پیگیری اجرای این مرحله و همکاری نزدیک ایران و روسیه برای شکل دادن به تفاهم نهایی که مرحله دشوار آینده در مذاکرات بین 1+5 خواهد بود، در چند ساعت گذشته بین دو هیات بحث و تبادل نظر شد و در همه زمینه‌ها توافق کردیم یا همکاری مشترک را آغاز و یا تقویت کنیم.

بر اجرایی توافقات گذشته درباره اس - 300 اصرار داریم
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تصمیم ایران در خصوص پیگیری توافق‌نامه اس -300 با توجه به ارجاع آن به دادگاه بین‌المللی گفت: ما کماکان بر اجرایی توافقات گذشته اصرار داریم. این موضوع در سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به ایران مطرح شد و گفت‌وگوها درباره آن ادامه داشته است و کماکان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به روابط بسیار خوب دو طرف و افق‌های بسیار جدی همکاری در حوزه‌های مختلف و به صورت دراز مدت و راهبردی میان ایران و روسیه دو طرف بتوانند این موضوع را به نحوه قابل قبولی حل و فصل کنند.

ظریف درباره مذاکرات ایران و روسیه درباره حل بحران سوریه نیز گفت: ما اتفاق نظر داریم که هیچ راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و حتما باید به دنبال راه‌حل سیاسی بود و سایرین باید به این روند با کمک به درک آن کمک کنند که تنها راه‌حل از طریق رسیدن به گفت‌وگوی سیاسی بدون پیش شرط است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: این اصول، اصول کلی است که اکثر اعضای جامعه بین المللی به خصوص کشورهایی که در روند مذاکرات ژنو نقش داشته‌اند به صورت رسمی آن را پذیرفتند و اعلام کرده‌اند.

ظریف هم‌چنین گفت که در ژنو با وزیر خارجه روسیه دیدار داشته است و مذاکرات بین دو وزیر و معاونان دو طرف به صورت دو جانبه یا چند جانبه در قالب نشست 1+5 برگزار شده است که در مطبوعات منتشر شده است.

او اضافه کرد: گفت‌وگوهای ژنو اصولا مجموعه‌ای از مذاکرات دو جانبه یا چند جانبه رسمی و غیررسمی بوده است که حاصل آن می‌تواند منجر به رسیدن به توافق شود.
اخبار سیاست خارجی -  خبرگزاری ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------