آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

ظریف به وین می‌رود



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین شنبه ششم تیر ماه به اتریش خواهد رفت.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه ششم تیر ماه به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای و در آستانه دهم تیر ماه زمان نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو راهی وین پایتخت اتریش می‌شود.

دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای (هشتمین دور) برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین در جریان است.

ظریف روز دوشنبه اول تیر ماه نیز در لوکزامبورگ با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه 3 کشور اروپایی عضو 1+5 به صورت دوجانبه و چندجانبه به رایزنی در خصوص آخرین روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

پیش از این سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران از احتمال حضور ظریف در اواخر هفته جاری در وین خبر داده بود و همچنین گفته بود که احتمالا کری نیز اواخر هفته به وین سفر کند. مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه روز چهارشنبه سوم تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که هنوز زمان حضور ظریف در وین مشخص نشده است.

دهم تیر ماه پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است. وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و انگلستان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپاسوم آذر ماه 1392 در شهر ژنو به توافقی برای حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» که به توافقنامه ژنو معروف شد. پس از آن رایزنی‌ها از بهمن ماه همان سال آغاز و تا تیر ماه 1393 ادامه یافت. در 28 تیر ماه 1393 طرفین این مذاکرات را برای 4 ماه تمدید کردند که به دلیل اختلافات موجود بر سر راه دستیابی به توافق جامع، مذاکرات را برای هفت ماه (10 تیر ماه 1394) تمدید کردند.

وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 13 فروردین ماه سال جاری بعد از 9 روز رایزنی فشرده در شهر لوزان سوئیس به مجموعه‌ای از راه حل‌ها برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند و در حال حاضر نشست‌ها برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک در شهر وین در جریان است که شش دور این رایزنی‌ها در وین و یک دور نیز در نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT برگزار شد. در حال حاضر نیز هشتمین دور این رایزنی‌ها در وین در جریان است.

در آستانه پایان این ضرب الاجل برخی اظهارنظرات حاکی از تمدید مذاکرات است که در این زمینه مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: الان نمی‌توان پیش بینی کرد و باید صبر کنیم مذاکره به سطح وزرا برسد.

وی افزود: متونی که کارشناسان و معاونان با همه پرانتزهای احتمالی که می‌تواند داشته باشد را نهایی و آماده کرده‌اند که وزرا آن را مورد بحث قرار می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اینکه از الان تصور کنیم کار نمی‌شود کرد، به این شکل نگاه نکنیم. ما اعلام کردیم خواستار توافق خوب هستیم و خود را در محدودیت زمانی قرار نمی‌دهیم. ما توافق خوب را ملاک می‌دانیم.

افخم با بیان اینکه برخی بخش‌ها از تمدید مذاکرات سخن می‌گویند، افزود: معتقدیم حتی تا قبل از ١٠ تیر امکان دسترسی به توافق هست و اگر نیازمند تمدید باشد سطحی است که باید وزرا درباره آن تصمیم بگیرند.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  فارس
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------