آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

مهمترین مسائل چالشی در مذاکرات هسته‌ای/ ضرب‌الاجل واقعی مذاکرات از دید دیپلمات‌های غربی



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,نتیجه مذاکرا

مهمترین مسائل باقی مانده در مذاکرات هسته ای، پیشرفت کند روند گفت و گوهای ایران و 1+5، پیچیده بودن روند برداشته شدن تحریم های ایران، ضرب الاجل واقعی مذاکرات از دید دیپلمات های غربی و تحریم کالاهای ایرانی در عراق از سوی داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، مطالب مربوط به مذاکرات هسته ای، همچنین بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی از روند جاری مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 می نویسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا اواخر روز جمعه وارد وین شد تا از تلاش دوساله برای توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را کنترل می‌کند نتیجه بگیرد. با این حال، طرفین هشدار داده‌اند این توافق هنوز از نقطه پایان بسیار دور است. در این میان، یک دیپلمات غربی دخیل در مذاکرات گفته چند مسئله اصلی شامل بازرسی‌های سازمان ملل و زمان‌بندی کاهش تحریم‌ها همچنان مشکل ساز باقی مانده است. این دیپلمات گفته: «دشوارترین مسائلی که باید در روزهای آینده حل شود عبارتند از شفافیت، بازرسی‌ها، ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌ها. درباره مسائل مهم اختلافات مهمی وجود دارد».

سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز در اظهاراتی، از کند پیش رفتن روند مذاکرات سخن گفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد در حالی که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بر ضرب‌الاجل 30 ژوئن تمرکز کرده‌اند، یک مقام ارشد ایرانی با اشاره به وجود اختلافات میان ایران و شش کشور طرف مقابل و نیز اختلافات میان خود شش کشور، گفت مذاکرات به کندی پیش می‌رود. این خبرگزاری به نقل از عراقچی می نویسد «به طور کلی، در حال پیشرفت هستیم»، اما پیشرفت کند و دشوار است. آسوشیتدپرس اشاره می کند ایران و گروه 1+5 در ماه آوریل درباره کلیات توافق، به تفاهم رسیدند؛ اما اکنون درباره اینکه کدام یک از تحریم‌ها باید برداشته شود و تا چه حد ایران باید مقابل نظارت خارجی، باز عمل کند، دچار اختلاف هستند.

در همین حال، روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی به بررسی موضوع برداشته شدن تحریم ها که یکی از موضوعات مهم و چالشی در مذاکرات هسته ای است پرداخته و آن را فرایندی پیچیده دانسته است. این روزنامه در راستای بررسی موضوع مذکور، به مصاحبه با دانفورث نیوکومب، کارشناس ارشد موسسه حقوقی شرمن و استرلینگ پرداخته و وی در این مصاحبه گفته برداشته شدن تحریم ها علیه ایران به آسانی امکان پذیر نیست و فرایندی نسبتا پیچیده است. به گفته این تحلیلگر، این پیچیدگی به دلیل ماهیت در هم تنیده تحریم ها علیه ایران است؛ زیرا تحریم هایی از سوی شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های اتحادیه اروپا وجود دارد. همچنین تحریم های تصویب شده در کنگره آمریکا علیه ایران وجود دارد که برخی از آنها نیازمند تصویب قانون جدید برای لغو و رفع بعضی از آن ها در اختیار دولت آمریکا است.

در مطلبی دیگر در همین زمینه، خبرگزاری «رویترز» به موضوع ضرب الاجل دستیابی به توافق پرداخته و می نویسد از دید دیپلمات های غربی، ضرب الاجل واقعی، 9 ژوئیه است و گفت و گوها تا آن زمان ادامه خواهد داشت. به نوشته این خبرگزاری، دیپلمات‌های غربی می‌گویند از نظر آن‌ها روز 9 ژوئیه، یعنی زمانی که کاخ سفید مهلت دارد نسخه‌ای از توافق را به کنگره ارائه دهد، ضرب‌الاجل واقعی مذاکرات هسته‌ای با ایران است. بر اساس قانونی که کنگره آمریکا ماه گذشته به تصویب رساند، کاخ سفید باید هر توافقی با ایران را نهایتا تا 9 ژوئیه به کنگره ارائه کند و نمایندگان آمریکایی هم 30 روز برای بررسی و نظر دادن در مورد آن زمان خواهند داشت. رویترز در بخش دیگری از گزارش خود می نویسد: «در حالی که بخش اعظم توافق علنی خواهد شد، اما دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که بخش‌هایی از این توافقنامه علنی نخواهد شد».

در مطلبی دیگر درباره ایران، پایگاه خبری عراقی «السومریه نیوز» از تحریم خرید و فروش کالاهای ساخت ایران از سوی گروه تروریستی داعش خبر داده است. به نوشته این سایت، داعش خرید و فروش کالاهای ساخت ایران را در عراق و سوریه تحریم کرده و به ساکنان مناطق تحت تسلط خود در خصوص خرید و فروش کالاهای ایرانی هشدار داده است. در همین راستا، داعش با صدور بیانیه ای کالاهای ایرانی را در شهر موصل و دیگر مناطق تحت تسلط خود در عراق و سوریه تحریم کرده و به بازرگانان و تجار اعلام کرده است که نباید کالاهای ساخت ایران را که در اختیار دارند به فروش برسانند و به آنها هشدار داده که در آینده نیز باید از خرید کالاهای ایرانی خودداری کنند. داعش همچنین با توزیع اطلاعیه هایی به ساکنان این مناطق در خصوص استفاده از کالاهای ایرانی هشدار داده است.

در همین حال، گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله روز گذشته به هتلی در تونس را نیز بر عهده گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بر اساس بیانیه ای که در شبکه اجتماعی توییتر انتشار یافته، گروه تروریستی داعش مسؤولیت حمله روز جمعه به یک هتل گردشگری در تونس را که 39 کشته برجای گذاشت، بر عهده گرفته است. در این بیانیه آمد: «برادر ما ابو یحیی القیروانی سرباز خلافت با وجود تدابیر امنیتی خود را به هتل امپریال و هدفش رساند... وی به یک مرکز افراد خبیث حمله کرده و 40 نفر از کفار را کشته است». یک مرد مسلح که خود را به عنوان گردشگر جا زده بود، روز جمعه با تفنگی که زیر چتر پنهان کرده بود به سمت یک هتل تونس تیراندازی کرده و 39 گردشگر را که در بین آنها اتباع انگلیسی، آلمانی و بلژیکی بودند، کشت.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------