آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

گزارش‌ها از روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای/ ادعای «آسوشیتدپرس» درباره ذخایر اورانیوم ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,مذاکرات  وین

وارد شدن مذاکرات هسته ای ایران به مرحله حساس، پیشرفت کند روند گفت و گوهای هسته ای، ادعای یک خبرگزاری آمریکایی درباره ذخایر اورانیوم ایران، هشدار شیخ الازهر درباره گسترش تشیع و نقش ترکیه در حمله اخیر داعش به کوبانی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از تمرکز مطبوعات و رسانه های بین المللی بر موضوع مذاکرات هسته ای ایران قرار دارد. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی می نویسد در حالی که کمتر از سه روز تا زمان پایان ضرب الاجل دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده، گفت و گوها وارد مرحله حساسی شده است. یک دیپلمات غربی با بیان اینکه «ما اکنون در مرحله حساس قرار داریم»، افزوده: «اختلاف نظرها در روزهای اخیر تشدید شده است اما این موضوع قابل پیش بینی بود». این خبرگزاری در ادامه می افزاید هر چند همه طرف ها در گفتن این موضوع که مذاکرات احتمال دارد از ضرب الاجل سه شنبه 30 ژوئن کمی فراتر رود اتفاق نظر دارند اما برای هماهنگ کردن «شرایط» مورد نظر قدرت های بزرگ و «خطوط قرمز» ایران چند روز بیشتر باقی نمانده است.

خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه نیز از روند کند پیشرفت دور نهایی مذاکرات هسته ای خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به کندی پیش می رود و در حالی که تنها سه روز به پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به موافقتنامه نهایی باقی مانده، روند رایزنی ها هنوز به نقطه اوج نرسیده است. این خبرگزاری اشاره می کند که همه شرکت کنندگان در این مذاکرات ازجمله کری، فابیوس و ظریف از اختلاف های اساسی بین طرفین مذاکره سخن گفته اند. بنا بر اطلاعاتی که ایتارتاس به دست آورده، نشست کامل در سطح وزیران زودتر از 30 ژوئن برگزار نخواهد شد. در این صورت، ضرب الاجل 30 ژوئن برای دستیابی به توافق نهایی احتمالاً چند روز تمدید خواهد شد.

اما وزیر خارجه آلمان، از جمله مقامات عالیرتبه غربی است که از روز گذشته تاکنون درباره وضعیت مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 اظهار نظر کرده است. فرانک والتر اشتاینمایر مدعی شده مسئله نظارت بر مراکز نظامی ایران، همچنان یکی از مسائل مورد اختلاف است. وی در گفت و گو با نشریه «ولت آم زون تانگ» اظهار داشته: «هدف ما تا پایان ژوئن رسیدن به یک توافق بر سر مسئله هسته ای با ایران است. هدف ما برای حصول نتیجه، پایان ما ژوئن است». وی افزوده: «اگر این مذاکرات شکست بخورد این به منزله شکست برای تمامی طرفین خواهد بود. ایران منزوی خواهد شد و یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه به راه خواهد افتاد. آنگاه جامعه بین المللی در حل سیاسی یک مناقشه از طریق مذاکره شکست خواهد خورد».


در این میان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار مطلبی مدعی شده طرفین مذاکرات هسته ای، در حال بررسی طرحی برای انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور هستند. این خبرگزاری می نویسد از آنجا که بر اساس توافق نهایی که هم اکنون در حال تدوین است، ایران باید چند تن از اورانیوم غنی شده خود را از میان ببرد، مذاکره کنندگان اکنون بر روی طرحی ارائه شده از سوی آمریکا متمرکز هستند که بر اساس آن، ایران اورانیوم خود را به منظور فروش به عنوان سوخت رآکتور به کشوری دیگر منتقل می کند. این خبرگزاری می نویسد پیشنهاد صادرات و فروش، پیشتر مطرح شده و دیپلمات ها تأکید کردند که طرفین هنوز در مورد این راه حل برای پرداختن به موضوع ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده ایران به توافق نرسیده اند.

اما در میان دیگر موضوعات، روزنامه «الشرق الاوسط» از نگرانی شیخ الازهر مصر از گسترش تشیع در این کشور خبر داده است. این روزنامه می نویسد شیخ الازهر به اساتید این دانشگاه و مبلغان مذهبی باردیگر درباره سفر به ایران هشدار داده است. به نوشته این روزنامه، یک مقام عالیرتبه در وزارت اوقاف مصر اعلام کرد این وزارتخانه تحقیقات گسترده ای را درباره رواج برپایی آداب و رسوم مذهب شیعه در مساجد برخی شهرهای مصر آغاز کرده است. منابع آگاه در این خصوص می گویند رواج «تردید برانگیز» برپایی آداب و رسوم مذهب شیعه، احمد الطیب، شیخ الازهر را نگران کرده و باعث شده وی بیشتر برنامه های خود را در ماه رمضان به هشدار دادن درباره جذب جوانان به مذهب شیعه اختصاص دهد.

در نهایت، شبکه خبری «المنار» گزارشی از تحرکات جدید داعش در سوریه و به ویژه کوبانی را منتشر و در آن، به نقش دولت ترکیه در حمایت از تروریست ها اشاره کرده است. در این گزارش اشاره شده که مقامات مسئول کرد در دو طرف مرزها در ترکیه و سوریه معتقدند در درگیری اخیر بین داعش و نیروهای کرد، بی مبالاتی آنکارا نسبت به اتفاقات سوریه و کشته شدن شهروندان کرد آشکار شده و حمله داعش به عین العرب با حمایت سیاسی آنکارا همراه بوده است. مقامات ترکیه پیش از شروع حملات داعش به عین العرب، یگان های کرد را به پاکسازی فرقه ای و تغییر در بافت جمعیتی در مناطق باز پس گرفته شده از داعش متهم کردند. در ادامه این گزارش به نقل قولی از رئیس جمهور ترکیه اشاره شده که گفته بود: «ترکیه به هیچ قیمتی اجازه نخواهد داد که کشوری کرد در شمال سوریه تشکیل شود».
 
 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------