آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

راه سخت ظریف و کری‎



اخبار,اخبارسیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران

مقامات بلند پایه ایران و آمریکا روز شنبه در وین دیدارهایی برگزار کردند که می تواند آخرین مذاکرات برای از بین بردن اختلافات مهم دو طرف در مورد توافقی برای مهار برنامه هسته ای ایران باشد. این مقامات گفته اند برای رسیدن به توافق نهایی هنوز کار زیادی باید انجام شود.

به گزارش تیک ؛ در حالی که ضرب الاجل مورد توافق دو طرف روز سه شنبه به پایان می رسد، هر دو طرف اذعان کرده اند موانع مهمی در راه رسیدن به توافقی برای کاهش فعالیت هسته ای ایران و در مقابل لغو تحریم های این کشور قرار دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا به نقل از جان کری وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد: «ما کار زیادی برای انجام دادن داریم. ما چند موضوع بسیار دشوار در پیش داریم».

در متن منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به نقل از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام شد: «موافق هستم. البته شاید نه در مورد موضوعات. بلکه در این مورد که ما برای پیشرفت و حرکت به جلو باید واقعا به سختی کار کنیم».

کری همچنین اعلام کرد به دستیابی به نتیجه ای موفق «امیدوار» است. دیدار او با ظریف پس از 90 دقیقه به پایان رسید.

اختلافات اصلی دو طرف در مورد سرعت و زمان لغو تحریم ها علیه ایران و در مقابل گامهای تهران برای کاهش دامنه برنامه هسته ای خود و همچنین ماهیت سازوکار های بازرسی برای اطمینان در مورد پایبندی ایران به اجرای توافقنامه است.

آمریکا، اسرائیل و چند کشور غربی نگران این هستند که ایران در گذشته برای دستیابی به قابلیت ساخت سلاح هسته ای تلاش کرده است اما تهران اصرار دارد برنامه هسته ای آن تنها اهداف صلح آمیز را دنبال کرده است.

در این گفتگوها علاوه بر آمریکا و ایران، کشورهای انگلیس، فرانسه، چین، آلمان و روسیه نیز حضور دارند. وزیران امور خارجه همه این کشورها و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است در چند روز آینده وارد وین پایتخت اتریش شوند.


یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود گفت چند روز آینده ممکن است برای مذاکره کننذگان به شدت دشوار باشد و گفتگوها ممکن است دست کم بین دو تا سه روز پس از ضرب الاجل ادامه پیدا کند.

به گزارش رویترز ؛ هفت کشور حاضر در این مذاکرات ماه نوامبر 2014 پایان مارس را ضرب الاجلی برای توافق در مورد چارچوب توافقنامه تعیین کردند و در نهایت با اندکی تاخیر در تاریخ دوم آوریل به توافق مورد نظر دست یافتند. آنها در همان ماه نوامبر 30 ژوئن را به عنوان آخرین مهلت دستیابی به توافق فراگیر مشخص کرده بودند.

با این حال دیپلماتها می گویند ضرب الاجل واقعی نه 30 ژوئن (9 تیر) بلکه 9 ژوئیه (18 تیر) است.

هیئت مذاکره کننده آمریکایی باید این توافقنامه را تا 9 ژوئیه در اختیار کنگره قرار دهد و بر اساس قانونی که نمایندگان آمریکایی به تازگی تصویب کرده اند، از آن تاریخ کنگره 60 روز برای بازنگری توافقنامه زمان خواهد داشت.

مذاکره کنندگانی که در این گفتگوها حضور دارند نگران هستند این تاخیر طولانی که باعث عقب افتادن لغو تحریم های هسته ای سازمان ملل علیه ایران نیز می شود مشکل ساز شود و توافقی را که بین دو طرف به دست آمده است از مسیر خود خارج کند.


 اخبار سیاست  خار جی -   تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------