آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

مذاکرات هسته‌ای احتمالاً چقدر تمدید خواهد شد؟/ نگرش طرف غربی به بازگشت ظریف به تهران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,مذاکرات هسته ای

گمانه زنی درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته ای، فضاسازی رسانه های غربی درباره نوع رویکرد ایران به مذاکرات و موارد موافقت شده میان ایران و طرف مقابل، نگاه طرف غربی به بازگشت ظریف به تهران و ادامه مواضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات هسته ای وین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، به موازات ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، اخبار و تحلیل های مربوط به این موضوع همچنان در صدر مطالب مطبوعات و رسانه های جهان قرار دارد. در این زمینه، شبکه خبری «الجزیره» تحلیلی را منتشر کرده و در آن، بر ضرورت عقب نشینی طرفین از مواضع خود به منظور دستیابی به توافق سخن گفته است. به اعتقاد الجزیره، رسیدن به توافق هسته ای در وین به عقب نشینی یکی از طرفین از مواضع خود نیازمند است. در ادامه این گزارش، به جدی بودن احتمال تمدید مذاکرات هسته ای پس از ضرب الاجل تعیین شده اشاره شده و آمده در تاریخ 30 ژوئن توافقی درباره پرونده هسته ای ایران امضا نخواهد شد. این اولین بار نیست که امضای توافق نامه به تعویق می افتد ولی به نظر می رسد این بار قدرت های بین المللی بر حل و فصل این پرونده اصرار دارند.


این در حالی است که برخی فضاسازی ها در رسانه های غربی علیه ایران در موضوع مذاکرات آغاز شده است. به عنوان مثال، خبرگزاری «رویترز» از شانه خالی کردن ایران از تعهدات مورد قبول خود در تفاهم لوزان سخن گفته است. این خبرگزاری مدعی است مقامات کشورهای غربی اعلام کرده اند ایران در حال شانه خالی کردن از تفاهم هسته ای موقتی است که سه ماه پیش میان این کشور و گروه 1+5 حاصل شد. این خبرگزاری در این زمینه به اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس استناد کرده که در اشاره به فعالیت هایی که در ادامه مذاکرات هسته ای باقی مانده است، پس از ورود به وین گفت هنوز هم چالش های عمده ای پیش رو قرار دارد که از جمله آنها می توان به مسائل مورد توافق در لوزان سوییس در ماه آوریل اشاره کرد.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» نیز با انتشار مطلبی به این خط خبری پیوسته و مدعی شده ایران موافقت کرده تحریم ها پس از تأیید آژانس مبنی بر پایبند بودن ایران به تعهدات هسته ای خود برداشته شود. این سایت به نقل از دیپلمات هایی که خواستند نامشان فاش نشود مدعی شده ایران پذیرفته است تا پس از تایید اجرای محدویت های اعمال شده بازرسان بین المللی منتظر تخفیف در تحریم ها بماند. بلومبرگ ضمن اذعان به پیشرفت در دور نهایی گفت و گوهای هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در وین، ادعا کرده ایران با اعمال تخفیف در تحریم ها پس از اجرای اقدام های بازرسان بین المللی در جهت راستی آزمایی موافقت کرده است. در ادامه این مطلب آمده جزئیات نهایی توافق قرار است پس از ارائه ی ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران در گذشته مشخص شوند.

اما شبکه خبری «فرانس 24» به موضوع بازگشت محمد جواد ظریف به ایران در میانه گفت و گوهای هسته ای پرداخته و می نویسد این بازگشت سبب نگرانی طرف مقابل نشده است. در این گزارش آمده دو طرف برای تمدید چند روزه مذاکرات به توافق رسیده اند و بنابراین، ضرب الاجل 30 ژوئن رعایت نخواهد شد. جان کری و محمد جواد ظریف، وزرای امور خارجه آمریکا و ایران روزگذشته چندین ساعت با یکدیگر گفتگو کردند. ظریف سپس وین را به مقصد تهران ترک کرد. این رفت و برگشت وزیر امور خارجه ایران موجب نگرانی آمریکا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشد. به نظر می رسد فدریکا موگرینی به امضاء توافق خوشبین است. چندین مورد اختلاف همچنان میان گروه 1+5 و ایران وجود دارد و به همین علت دو طرف بر سر تمدید چند روزه گفتگوها توافق کرده اند.


با این وجود، مطبوعات و رسانه های صهیونیستی تلاش دارند فضای مذاکرات را ابهام آمیزتر جلوه داده و بر احتمال تمدید بیشتر مذاکرات تأکید کنند. در همین راستا، روزنامه «جروزالم پست» در گفت و گویی با مشاور پیشین رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، از احتمال تمدید چند ماهه مذاکرات سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، دنیس راس می گوید اگر ضرب الاجل هسته ای بدون حصول توافق به پایان برسد، راه معقول آن است که مذاکرات برای سه تا شش ماه دیگر ادامه داده شود. راس در این مصاحبه گفته به اتمام رسیدن مهلت ضرب الاجل 30 ژوئن بدون حصول توافق هم خبر خوبی است و هم بد. وی می افزاید سه تا شش ماه زمان معقولی برای تمدید مذاکرات هسته ای با ایران است؛ البته اگر آن طور که اکنون پیش بینی می شود، ضرب الاجل 30 ژوئن بدون حصول توافق به پایان برسد.

در نهایت، بحث درباره مواضع دولت فرانسه در مذاکرات هسته ای نیز مطابق معمول یکی از پایه های اصلی مباحث مربوط به مذاکرات هسته ای است. شبکه خبری «المیادین» با تهیه گزارشی در این زمینه چنین بیان می کند که فرانسه روند مذاکرات هسته ای وین را پیچیده کرده است. بر اساس این گزارش، آمریکا در این دور از مذاکرات راه حل میانه ای درباره گفتگو با دانشمندان هسته ای و بازدید از مراکز نظامی ایران ارائه کرده است ولی می خواهد این پیشنهاد به صورت مکتوب باشد تا ایران نیز به صورت مکتوب به آن پاسخ دهد. اما درباره فرانسه، حرف و حدیث های زیادی درباره مواضع و پیشنهادهای این کشور در این دور از مذاکرات مطرح است. شاید این مواضع فرانسه به دلیل روابط منطقه ای این کشور با منطقه خاورمیانه و همچنین برای به دست آوردن امتیازات بیشتر از ایران باشد.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------