آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ظریف برای چه به تهران بازگشت؟/ «قدرت جهانی ایران» ؛ تعبیری که عربستان و اسرائیل را زجر می دهد!



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,توافق هسته ای

ایرانی ها از هیچ تلاشی برای حصول این توافق -که برای رئیس جمهور روحانی و به نظر من برای همه دولت ایران حائز اهمیت است- دریغ نکرده اند تا اینگونه ایران از بحران اقتصادی فعلی خارج شود و به جمع «جامعه جهانی» برگردد.

فرانس24 گزارش داد به نظر می رسد توافق بر سر برنامه هسته ای ایران قابل دسترس باشد.

به گزارش انتخاب ؛ شبکه تلویزیونی فرانس بیست چهار درباره مذاکرات برنامه هسته ای ایران گزارش داد: وزیر امور خارجه ایران امشب وین را به مقصد تهران ترک می کند تا احتمالاً از روند گفتگوها در مرحله فعلی به مسئولان کشورش گزارش دهد. او فردا به وین بازخواهد گشت. مذاکرات پس از ضرب الاجل سی ام ژوئن ادامه پیدا می کند اما فقط برای چند روز. به نظر می رسد توافق قابل دسترس باشد.

یک استاد جامعه شناسی دانشگاه پاریس درباره بازگشت وزیر امور خارجه ایران به تهران اظهار داشت: ایرانی ها از هیچ تلاشی برای حصول این توافق -که برای رئیس جمهور روحانی و به نظر من برای همه دولت ایران حائز اهمیت است- دریغ نکرده اند تا اینگونه ایران از بحران اقتصادی فعلی خارج شود و به جمع «جامعه جهانی» برگردد.

در مقابل، مطالبات گروه پنج به علاوه یک و به خصوص فرانسه - که به داشتن موضعی سخت در این مذاکرات مشهور است- موجب نگرانی برخی مقامات ایران شده است. به نظر من، ظریف به این نیاز دارد که مقامات ایران را مطمئن کند که امکان بازگردان ایران و پایان تحریم های بین المللی همراه با حفظ وجهه این کشور وجود دارد.

به گفته این کارشناس، در نتیجه وی به این نیاز دارد که با رئیس جمهور روحانی و رهبر معظم انقلاب مشورت کند تا بداند آیا می تواند مطالبات گروه پنج به علاوه یک و به خصوص بازرسی ناگهانی از مراکز نظامی ایران را قبول کند یا نه.

او می افزاید: با توجه به اینکه ایران کشوری دارای حاکمیت است، بازرسی از مراکز نظامی برای مقامات ایرانی قابل قبول نیست و هرگونه بازرسی از تاسیسات نظامی غیرهسته ای به حاکمیت ملی‌ ایران خدشه وارد می کند. به این مورد خواسته مقامات ایرانی درخصوص لغو همه تحریم های بین المللی افزوده می شود.

اما گروه پنج به علاوه یک از ایران می خواهد که قبل از لغو همه تحریم ها، ابتدا حسن نیت خود را ثابت کند. در نتیجه می توان گفت هنوز مسائلی باقی مانده است و برای رسیدن به توافق باید این مسائل حل شود.

به همین علت بعید به نظر می رسد تا سی ام ژوئن توافقی حاصل شود. تمدید چند روز مذاکرات نیز مشکلی ایجاد نمی کند. اما تمدید مذاکرات برای مدتی طولانی تر استدلال تندروهای ایرانی را که مخالف توافق هستند، موجه جلوه می دهد. همچنین موجب تقویت مواضع نومحافظه کاران و جمهوری خواهانی می شود که به روابط نزدیک ایران و دولت اوباما خوش بین نیستند، زیرا حصول توافق تا ابتدای ژوئیه شاید به معنای نزدیکی روابط ایران و آمریکا در میان مدت باشد.

کارشناس فرانس 24 در پایان می گوید: در کل اگر چنین اتفاقی بیافتد، باردیگر به همان قدرت جهانی تبدیل می شود. اتفاقی که بسیار برای عربستان و اسرائیل مشکل ساز است.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------