آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

بلومبرگ: جان کری باید برای مذاکرات، طرح جایگزین داشته باشد



اخبار,اخبارسیاست خارجی, ‌جان کری

بلومبرگ نوشت: ‌جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در صورت شکست کامل مذاکرات باید طرحی جایگزین داشته باشد.

این پایگاه اینترنتی نوشت: کری در وین بسر می برد به امید این که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران پایان یابد و موفقیت آمیز بودن مذاکرات اعلام شود.


کری باید روشن کند چنین توافقی، توانایی ایران را برای ساخت زرادخانه هسته ای در آینده قابل پیش بینی محدود می کند. به توافق نرسیدن بهتر از رسیدن به توافقی است که این هدف را محقق نکند.


در حال حاضر، محقق شدن این نوع از موفقیت، دشوار به نظر می رسد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از دو روز مذاکره برای رایزنی به تهران بازگشت و دیپلماتها اذعان کرده اند آنها احتمالا مهلت روز سه شنبه را برای دستیابی به توافق از دست می دهند.


علاوه بر این،آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران در یک سخنرانی تلویزیونی در هفته گذشته به نظر می رسید بازرسی از سایت های نظامی را رد می کند. ایران قبلا دسترسی به تاسیسات خود را مسدود کرده است اما هر توافقی که بازرسان را از ورود به سایت های نظامی منع کند که آنها مظنون هستند در بردارنده تاسیسات هسته ای است قابل قبول نخواهد بود. آیت الله خامنه ای همچنین خواستار آن شد تحریم های اقتصادی که دو سال پیش ایران را مجبور به از سرگیری مذاکرات کرد ، به محض امضای توافق لغو شود و این کار نباید به صورت مرحله ای برای اطمینان یافتن از تبعیت تهران انجام شود. رهبر ایران همچنین گفت محدودیت هایی که در مورد ایران به اجرا در می آید باید کمتر از 10 تا 12 سالی باشد که پیشنهاد شده است.


هر یک از این موارد این پتانسیل را دارند که موجب بهم خوردن توافق شوند. برای درک این موضوع ، خوب است تاریخ را به یاد آوریم. مذاکرات 12 سال پیش آغاز شد پس از آنکه برنامه مخفی تولید سوخت هسته ای در ایران فاش شد. این برنامه یک دهه و بر این اساس که ایران باید برنامه خود را به طور کامل رها کند ادامه یافت. آن تلاش شکست خورد.


ایران از چند سانتریفوژ ابتدایی و بدون ذخیره سوخت غنی شده ، به طرف برنامه ای گسترده با سوخت کافی برای ساخت چند سلاح هسته ای حرکت کرد.


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از اعمال تحریم های شدیدتر برای برگرداندن ایران به میز مذاکره و بحث در مورد تمهیدی استفاده کرد که بر اساس آن ایران می توانست یک برنامه کوچک و کاملا نظارت شده سوخت هسته ای داشته باشد. توافق موقت که نوامبر 2013 بدست آمد موجب توقف گسترش زیرساخت های هسته ای ایران و خطرناک ترین ذخایر سوخت در ازای کاهش محدود تحریمها شد. آن توافق به قوت خود باقی است و بیشتر از آنکه به نفع ایران باشد به نفع آمریکا و شرکای مذاکراتی آن است.


بنابراین ، اگر توافقی تازه وجود نداشته باشد ، چیز چندانی از دست نرفته است. مذاکرات ادامه می یابد و وضع موجود همچنان ادامه خواهد داشت. مسئله این است که اگر این روند به طور کامل فرو بریزد چه اتفاقی می افتد. کری باید برای این احتمال آماده باشد.


طرح جایگزین باید برای حصول اطمینان در این باره متمرکز باشد که از تشدید تحریم ها هنگامی که زمانش فرا برسد حمایت کافی وجود دارد. سخت ترین تحریم ها را اروپا تصویب کرده است بنابراین حفظ حمایت اروپایی ها ضروری است. به همان اندازه، روسیه، هند و دیگران باید متقاعد شوند رژیم تحریمها را به طور فعالانه تضعیف نکنند.


این وضع نیز به نوبه خود نیاز دارد کنگره آمریکا شکیبا باشد.


بسیاری از قانونگذاران معتقدند ایران برای گسترش برنامه های خود مذاکرات را طولانی می کند کاری که تهران در زمان دولت جرج دبلیو بوش انجام داد. اگر در روزهای آینده توافقی بدست نیاید ، قانونگذاران آمریکایی احتمالا درصدد تصویب تحریم های جدید بر می آیند. با این حال این اقدام مغایر با توافقنامه موقت است که مانع شد ایران به گسترش برنامه هسته ای خود بپردازد. این وضعیت به نظر می رسد بهانه ای است که آیت الله خامنه ای در مورد حسن نیت نشان ندادن آمریکا و پایان دادن به مذاکرات به دنبال آن به وجود آورد. اگر او موفق شود، متحد نگه داشتن حمایت جامعه بین المللی از تلاش برای محدود کردن برنامه ایران بسیار سخت تر خواهد شد.


کری نباید توافقی بد امضا کند. اما کری برای اینکه یک طرح جایگزین موثر داشته باشد همچنین نیاز دارد اطمینان حاصل کند که اگر این روندکاملا فروبپاشد ، تقصیر به گردن ایران می افتد و واشنگتن مقصر نخواهد بود.

 اخبار  سیاست  خارجی  -  واحد  مرکزی  خبر 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------