آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

بازتاب تمدید هفت روزه مذاکرات هسته‌ای/ تلاش ایران برای دریافت «امتیازات واقعی» در وین



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,مذاکرات هسته ای ایران

بازتاب تمدید مدت زمان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، اشاره مجدد به موضع سرسختانه فرانسه در قبال ایران، اطلاع رسانی آمریکا به رژیم اسرائیل درباره محتوای مذاکرات هسته ای، احتمال کارشکنی کنگره در صورت تمدید بیشتر گفت و گوهای هسته ای و نتایج یک نظرسنجی در آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، یک روز پس از ضرب الاجل هسته ای ایران و گروه 1+5 و به موازات ادامه مذاکرات، اخبار و تحلیل های مربوط به این موضوع همچنان در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. خبرگزاری فرانسه در این زمینه می نویسد پس از آنکه ضرب الاجل 30 ژوئن به منظور پایان دادن به مذاکرات طولانی و طاقت فرسا درباره برنامه هسته ای ایران بدون هیچ موافقتنامه ای به پایان رسید، ایران و شش قدرت جهانی تصمیم گرفتند تا هفتم ژوئیه به تلاش ادامه دهند. با این حال، هنوز هیچ چشم اندازی از پیشرفت در این زمینه وجود ندارد. این خبرگزاری اشاره می کند که هنوز مسائلی ازجمله زمان و سرعت کاهش تحریم ها و همچنین ساز و کاری برای نظارت و بازرسی حل نشده باقی مانده است. یکی دیگر از مسائل مهم مورد بحث، نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

روزنامه «بوستون گلوب» از جمله دیگر مطبوعاتی است که گزارشی درباره روند مذاکرات هسته ای وین منتشر کرده و از انتظارها برای اعلام خبر دستیابی طرفین به توافق سخن گفته است. این روزنامه، انتظار برای حصول توافق هسته ای احتمالی میان ایران و گروه 1+5 در وین را به انتظار برای مشاهده دود سفیدی تشبیه کرد که وقتی از دودکش کلیسای معروف واتیکان بیرون می آید، خبر انتخاب پاپ جدید را به جهانیان اعلام می کند. در این گزارش آمده: «در بیرون ساختمان محل مذاکرات و زیر یک چادر بزرگ سفید، تعداد زیادی خبرنگار از خبرگزاری های بزرگ جهان در انتظار کلمه ای هستند که از کوچکترین تحولی خبر بدهد». این روزنامه اشاره می کند که صبح روز سه شنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از سفری کوتاه به تهران به وین بازگشت و ملاقاتی طولانی با جان کری همتای آمریکایی خود داشت.

اما شبکه خبری «یورو نیوز» معتقد است موضع سرسختانه دو طرف مذاکرات هسته ای، دستیابی به توافق را دشوار کرده است. این شبکه گزارش می دهد که با بازگشت وزیر امور خارجه ایران به وین، مذاکرات وی با جان کری همتای آمریکایی اش از سرگرفته شد. اما هنوز معلوم نیست وزیران امور خارجه دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 چه زمانی به این دور از مذاکرات خواهند پیوست. همچنین معلوم نیست این مذاکرات در چه تاریخی به پایان خواهد رسید. در بخشی از این گزارش، یورو نیوز اشاره می کند که در میان کشورهای غربی، فرانسه سرسختانه ترین موضع را در قبال ایران و تحریم های اعمال شده علیه ایران اتخاذ کرده است. در همین راستا، به برخی مواضع لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات اشاره شده است.

اطلاع رسانی آمریکا به رژیم اسرائیل درباره مذاکرات هسته ای، موضوعی است که روزنامه «جروزالم پست» به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، آمریکا دائماً رژیم اسرائیل را در جریان گفتگوهای هسته ای با ایران قرار می دهد. مذاکره کنندگان ارشد آمریکا پیش از ترک این کشور به مقصد وین برای شرکت در دور نهایی گفت و گوهای هسته ای، یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی رژیم اسرائیل را در جریان ریز مطالب قرار داده اند. بر اساس این گزارش، دیپلمات های آمریکایی که در حال مذاکره با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور هستند، پی در پی با همتاهای اسرائیلی خود در تماس بوده اند. یک مقام آمریکایی گفته وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا، هفته گذشته در تماس سری با یوسی کوهن، وی را در جریان مذاکرات قرار داده و کارشناسان هم پی در پی در ارتباط بوده اند.


پایگاه تحلیلی «المانیتور» از جمله دیگر منابعی است که گزارشی تحلیلی را درباره روند مذاکرات هسته ای ایران منتشر کرده است. این سایت به نقل از یک منبع آگاه از روند مذاکرات هسته‌ای می نویسد ایران می‌خواهد اطمینان یابد در قبال امتیازاتی که می‌دهد، امتیازاتی واقعی دریافت می‌کند و تحریم‌ها واقعاً و در عمل برداشته می‌شوند. در این مطلب با اشاره به سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به تهران، به نقل از یک منبع مطلع از روند مذاکرات آمده که ظریف در ایران در مورد کسب اطمینان از واقعی بودن برداشته شدن تحریم‌ها در توافق نهایی، مشورت و رایزنی کرده است. به ادعای المانیتور، در صورتی که تهران این اطمینان را پیدا کند، قادر خواهد بود تا در مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای، امتیازاتی ارائه دهد.

روزنامه «گاردین» با اشاره به تمدید کوتاه مدت مذاکرات، بر ضرورت دستیابی هرچه سریعتر طرفین به توافق به منظور جلوگیری از کارشکنی کنگره آمریکا تأکید کرده است. این روزنامه با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای گروه 1+5 و ایران، یک هفته دیگر تمدید شد، هشدار داده در صورتی که مذاکرات از این مدت فراتر رود، به مخالفان در کنگره آمریکا فرصت داده می شود تا آرای مخالف بیشتری جمع کنند. این روزنامه می نویسد تاریخی که حال مد نظر مذاکره کنندگان است، 9 ژوییه است که برابر با ضرب الاجلی است که توسط کنگره آمریکا به دولت اوباما فرصت داده شد تا متن توافق را به قانونگذاران آمریکایی برای یک بازنگری 30 روزه تحویل دهد. اگر این تاریخ از دست برود، کنگره مجموعا 60 روز برای واکاوی توافق زمان خواهد داشت، که این موضوع می تواند مورد انتقاد برخی منتقدان قرار گیرد.

در نهایت، سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز» نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که به همراه روزنامه وال استریت ژورنال انجام داده و در آن، دیدگاه مردم آمریکا را درباره مذاکرات هسته ای ایران جویا شده است. این سایت می نویسد نظرسنجی که اخیراً در آمریکا انجام شده، از غلبه چشمگیر شمار حامیان توافق هسته‌ای با ایران در برابر مخالفان این گفت‌وگوها حکایت دارد. بر این اساس، 36 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند و در مقابل، 17 درصد اعلام کرده‌اند که مخالف چنین توافقی هستند. نکته دیگر در این نظرسنجی، شمار بالای آمریکایی‌هایی است که از روند مذاکرات با ایران، ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. 46 درصد، یعنی حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که اطلاعات چندانی در مورد این مذاکرات و توافق احتمالی ندارند که بخواهند در مورد آن نظر بدهند.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------