آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

بازتاب سفر آمانو به تهران/ سرعت گرفتن روند مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,مذاکرات ایران و 1+5

تحلیل ها از سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، مثبت بودن گزارش جدید آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران، سرعت گرفتن مذاکرات ایران و 1+5 در وین، اهمیت دستیابی به توافق برای دولت آمریکا و احتمال تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت درباره تحریم های ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، از روز گذشته خبر سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. در این راستا، شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی چنین استدلال کرده که سفر آمانو به تهران سبب سرعت گرفتن گفت و گوهای هسته ای شده است. در این گزارش به نقل از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اشاره شده که مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 همچنان در حال پیشرفت است. بر این اساس، الجزیره سرعت گرفتن مذاکرات را به سفر آمانو مرتبط دانسته است. در این گزارش همچنین اشاره شده که براساس توافق کلی که در ماه آوریل حاصل شد (بیانیه لوزان) ایران به صورت چشمگیری برنامه هسته ای خودش را محدود می کند و درمقابل، تحریمهای بین المللی موجود علیه  ایران برداشته خواهد شد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز به این موضوع پرداخته و اعتقاد دارد که سفر آمانو به تهران، نشانگر آن است که ایالات متحده در توافق هسته ای ایران نقش مهمی را برای آژانس در نظر گرفته است. این روزنامه می نویسد هرچند نمایندگان کنگره و کارشناسان آمریکایی نگرانند که آژانس فاقد منابع کافی برای نظارت بر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود باشد، رئیس آژانس تصمیم گرفته با سفر به تهران، به ملاقات با رئیس جمهور این کشور و دیگر مقامات ارشد ایرانی بپردازد. این امر نشانه ای از نقش رو به گسترش آژانس در توافق هسته ای ایران است. بر این اساس، به اعتقاد وال استریت ژورنال، آمریکا در تلاش های خود برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران، آژانس را محور قرار داده است.

این در حالی است که گزارش جدید آژانس از برنامه هسته ای ایران نیز خود به طور جداگانه به عنوان موضوعی مهم مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد بر اساس گزارش آژانس که روز چهارشنبه منتشر شد، ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق مقدماتی هسته ای عمل کرده و در حال حاضر، حجم موادی که این کشور در اختیار دارد که می توان از آن برای ساخت سلاح هسته ای استفاده کرد، کمتر از گذشته است. این خبرگزاری اشاره می کند که بیش از چهار تن از اورانیوم غنی شده ایران اکنون به اکسید تبدیل شده که به این ترتیب، احتمال استفاده از آن در ساخت سلاح هسته ای بسیار کاهش می یابد. یک مقام آمریکایی گفته هرچند مشکلات فنی در ایران باعث کند شدن این فرایند شده، اما امریکا از اینکه ایران به تعهداتش برای کاهش مقدار اورانیوم ذخیره شده عمل کرده، راضی است.


در میان دیگر مطالب مربوط به مذاکرات هسته ای، شبکه خبری «یورو نیوز» نیز از سرعت گرفتن گفت و گوها میان ایران و گروه 1+5 در وین سخن گفته است. در این گزارش ضمن اشاره به تمدید مذاکرات تا هفتم ژوئیه، آمده هدف رسیدن به توافقی است که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند. اگرچه هنوز تکلیف موارد زیادی روشن نشده، جان کری و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه آمریکا و ایران خوشبین هستند. یورونیوز در نقل قولی از ظریف اشاره می کند: «ما پیشرفت‌هایی داشته ایم و پیشرفت‌هایی نیز خواهیم داشت. ما از همه فرصت‌ها برای پیشرفت استفاده خواهیم کرد». یورونیوز می افزاید اگرچه زمان چانه زنی برای مذاکرات هسته ای ایران بار دیگر تمدید شده، اما طرفین بیش از گذشته به دستیابی به توافق نهایی امید دارند. و در وین، دیپلمات ها از گام های رو به جلو و اراده سیاسی برای دستیابی به توافقی جامع سخن می گویند.

شبکه خبری «المیادین» نیز از اهمیت به پایان رساندن مذاکرات هسته ای تا پیش از نهم ژوئیه برای آمریکا سخن گفته است. در گزارش المیادین اشاره شده که پرسش هایی همچنان مطرح است که باید به آن پاسخ داده شود و این پاسخ ها برای پیشرفت روند مذاکرات بسیار مهم است. در این میان، یک موضوع مهم، خبر یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات است که تاکید دارد نگارش ضمایم توافق هسته ای پایان یافته است. این ضمایم مرتبط به مسائل فنی است و برخی از پرانتزهای باقی مانده موجود برای حل و فصل به توافقات سیاسی گره خورده است. به هر حال می توان گفت که نگارش این ضمایم پیشرفت مهمی در فراهم کردن توافق نهایی هسته ای شمرده می شود.

در نهایت، خبرگزاری «اسپوتنیک» از احتمال تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم های ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، یک منبع دیپلماتیک ایرانی روز چهارشنبه اعلام کرد تصویب یک قطعنامه دارای محدودیت زمانی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره لغو تحریم های ایران، یکی از گزینه های مورد بحث در مذاکرات ایران و 1+5 است. این منبع دیپلماتیک گفته: «قطعنامه سازمان ملل متحد ممکن است برای یک مدت زمان خاص ادامه پیدا کند و در صورت انقضای زمان آن، باید تمدید شود؛ مگر آنکه ایران تعهدات توافق هسته ای خود را نقض کند. این یکی از گزینه های موجود روی میز مذاکرات است». با این حال، وی تأکید کرده تا زمانی که در خصوص همه مسائل تصمیم گیری نشده باشد، در واقع هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

 اخبار  سیاست  خارجی  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------