آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

هيلاري کلينتون: براي اسرائيل بهتر از اوباما خواهم بود/ موضع دوگانه در قبال ایران ندارم



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,هیلاری کلینتون

یکی از حامیان مالی هیلاری کلینتون گفت: موضوع توافق هسته ای موضوعی حساس برای هیلاری کلینتون است چون حامیان یهودی که مخالف توافق نامه ی هسته ای و طرفدار مداخله ی نظامی در ایران هستند به کلینتون فشار وارد خواهند کرد.

نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای برقراری توازن بین حمایت از توافقنامه ی هسته ای با ایران و جلب حمایت مالی یهودیان از نامزدی خود، کار حساسی پیش روی دارد.

به گزارش انتخاب؛ پایگاه اینترنتی نشریه پلیتیکو نوشت: هیلاری کلینتون خطاب به حامیان مالی ثروتمند یهودی خود گفت: من برای اسرائیل بهتر از باراک اوباما خواهم بود.

هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه ی پیشین این کشور در جمع حامیان مالی یهودی خود در ایالت آیوای آمریکا این اظهارات را مطرح کرد.
هیلاری کلینتون در جمع خصوصی حامیان یهودی خود گفت صرفنظر از اینکه نتیجه ی مذاکرات هسته ای با ایران چه خواهد شد، او برای اسرائیل دوستی بهتر از باراک اوباما خواهد بود.

مصاحبه ها با بیش از ده نفر از حامیان مالی ثروتمند هیلاری کلینتون نشان می دهد، درحالیکه حامیان مالی هیلاری کلینتون در محافل خصوصی در مورد موضوع ایران به طرز فزاینده به وی فشار وارد می کنند، اما برخی وقت ها تفاسیر بسیار متفاوتی درباره ی حمایت کردن یا نکردن هیلاری کلینتون از توافق احتمالی ارائه می کنند.

پاسخ های خصوصی هیلاری کلینتون طوری است که یک دسته از حامیان مالی که برایشان صلح جهانی اهمیت دارد فکر می کنند هیلاری کلینتون با آنها هم نظر است اما برخی دیگر از حامیان مالی که مخالف هرگونه توافق هستند نیز از صحبت ها با کلینتون فکر می کنند ، هیلاری با آنها هم نظر است!

این درحالی است که هیلاری کلینتون به صورت علنی حمایت خود را از روند مذاکرات اعلام کرده است ، همان مذاکراتی که خود در زمان تصدی وزارت امور خارجه به صورت مخفی آن را آغاز کرده بود. هیلاری کلینتون درعین حال گفته است که نرسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافق بد است.

این نشریه می افزاید:هیلاری کلینتون تلاش می کند بین دو نقطه ی قوت خود به عنوان یک نامزد انتخاباتی، توازن برقرار کند. یکی از این نقاط قوت سابقه ی زیاد هیلاری کلینتون در عرصه ی سیاست خارجی و دیگری توانایی او در جذب کمک های مالی است. اگر توافق هسته ای بدست آید برقراری این توازن به یک کار ظریف تر و حساس تر تبدیل خواهد شد.

سارا کاونر از حامیان مالی برجسته و مشهور در نیویورک می گوید : شما هر طور که عمل کنید افرادی خواهند بود که کار شما را دوست نخواهند داشت. نمی توانید همه ی افراد را همراه خود داشته باشید. شما باید آن کاری را انجام دهید که فکر می کنید برای کشورتان مفید است.

این گزارش می افزاید: ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون می گوید اینکه گفته می شود هیلاری کلینتون تلاش می کند در مورد ایران موضع دوگانه بگیرد صحت ندارد.

نیک مریل سخنگوی هیلاری کلینتون گفته است حمایت وی از روند مذاکرات و حمایت از اسرائیل هیچ تضادی با یکدیگر ندارند. از دیدگاه هیلاری کلینتون، یک توافقنامه ی قوی با ایران، برای اسرائیل خوب است.

چندین نفر از کسانی که سخنرانی های هیلاری کلینتون را در این مورد شنیده اند می گویند واقعیت این است که افراد مختلف می توانند برداشت های متفاوتی از صحبت های کلینتون داشته باشند و این مسئله خود شاهدی از رویکرد دقیق او در مورد این مسئله و مهارت وی به عنوان یک سیاستمدار است و هرگز به معنای نوسان در موضع گیری هیلاری کلینتون نیست.

یکی از حامیان مالی هیلاری کلینتون که حامی مذاکرات است می گوید سیاست هوشمندانه یعنی همین ! چون هم اکنون وی این آزادی عمل را دارد که این حرف ها را بزند پس چرا باید قبل از آنکه نتیجه مشخص شود خود را متعهد و محدود بکند؟

هیلاری کلینتون اخیرا به یک حامی مالی دیگر خود که او هم از حامیان مذاکرات و توافق هسته ای است گفت: از روند مذاکرات حمایت می کند.

این گزارش می افزاید:هیلاری کلینتون در یک جلسه ی جمع آوری اعانات مالی برای ستاد انتخاباتی خود در منهتن نیویورک در جمع یهودیان ثروتمند از باراک اوباما دفاع کرد و اتهامات برضد اوباما را مبنی بر اینکه او روابط آمریکا و اسرائیل را تضعیف کرده است ، رد کرد.

هیلاری کلینتون در جمع این یهودیان تاکید کرد که چنین انتقاداتی ریشه در مسئله ی درک افراد دارد.

هیلاری کلینتون درعین حال به این حامیان یهودی وعده داد که اگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود مشکل مربوط به درک افراد را حل خواهد کرد و باعث خواهد شد که آمریکا و اسرائیل به یکدیگر نزدیک تر شوند.

هیلاری کلینتون با اشاره به روابط دو دهه ای با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت: دیپلماسی به روابط شخصی مربوط می شود و من روابط خودم را دارم.

این درحالی است که نتانیاهو از مخالفان سر سخت توافق هسته ای و گاها از مخالفان باراک اوباما است.

هیلاری کلینتون همچنین به روابط دوستانه ی خود با مایکل اورن سفیر سابق اسرائیل در آمریکا اشاره کرد و گفت شخصا مایکل اون را می شناسد اما کتابش را هنوز نخوانده است. مایکل اورن اخیرا کتابی منتشر و در آن از دولت باراک اوباما انتقاد کرده است.

از هیلاری کلینتون در یکی از جلسات جمع آوری کمک مالی در لانگ آیلند پرسیده شده بود که نظرش درباره ی تهدیدات برضد امنیت اسرائیل چیست؟

هیلاری کلینتون هم در پاسخ، بر حمایت خود از اسرائیل و دفاع از اسرائیل تاکید کرده بود.

وی در جلسه ی دیگری درباره ی حمایت از توافق هسته ای گفته بود من کاری را خواهم کرد که به بهترین وجه به نفع منافع آمریکا باشد.

این گزارش می افزاید: دان برگر ؛ حقوقدان مقیم فیلادلفیای آمریکا و از حامیان مالی دمکرات ها، که خود او نیز از چارچوب توافقنامه حمایت می کند، هشدار می دهد که منافع آمریکا و اسرائیل هرچند نزدیک به هم هستند اما این منافع یکسان نیستند.

وی گوید: شاید به نفع همه ی یهودیان آمریکا نباشد اما به نفع اکثریت مردم خواهد بود.

این فرد اظهار امیدواری کرده است که هیلاری کلینتون از این توافق براساس مزایا و جنبه های مثتب آن حمایت کند نه اینکه حمایت او سیاسی باشد.

یکی از حامیان مالی هیلاری کلینتون گفت: موضوع توافق هسته ای موضوعی حساس برای هیلاری کلینتون است چون حامیان یهودی که مخالف توافق نامه ی هسته ای و طرفدار مداخله ی نظامی در ایران هستند به کلینتون فشار وارد خواهند کرد.

پلیتیکو می افزاید: همپیمانان کلینتون به دقت حساسیت های معدودی از حامیان مالی جنگ طلب دمکرات را زیر نظر دارند که مبادا گفتگوهای ایران روی تمایل این حامیان برای کمک مالی شان تاثیر داشته باشد.

در میان این گروه از حامیان میلیاردر، حییم سابان دیده می شود که بارها با هیلاری کلینتون و دستیاران او درباره ی توافقنامه ی هسته ای ایران صحبت کرده است.

حییم سابان در ماه آوریل چنین القا کرده بود که هیلاری کلینتون مخالف توافقنامه است.

حییم سابان در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل گفته بود: من می دانم که موضع او چیست اما نمی توانم در این باره چیزی بگویم. هیلاری کلینتون نظرش را دارد و هر کاری که می کند برای اسرائیل خوب خواهد بود ما نباید نگران باشیم.

حییم سابان بعدا در موضع گیری دیگری گفته بود نمی داند که نظر هیلاری کلینتون درباره ی ایران چیست؟ استیو رابینوویتز مشاور دمکرات که در ریاست جمهوری بیل کلینتون در کاخ سفید کار کرده بود می گوید: توافق با ایران موضوع سرنوشت ساز برای حامیان مالی و یا رای دهندگان آمریکایی نخواهد بود.

آیا افراد درباره ی توافق ایران صحبت خواهند کرد ؟ بله اما اطمینان داشته باشید که این مسئله روی حمایت آنها از هیلاری کلینتون تاثیر نخواهد داشت. موضوع ایران در میان جمهوریخواهان هم مطرح خواهد بود اما باعث جابجایی سه رای یا سه دلار هم نخواهد شد.

نشریه ی پلیتیکو می افزاید: هیلاری کلینتون این توانایی را دارد که حامیان مالی مثل حییم سابان را به دور خود جمع کند هرچند ممکن است که این افراد درباره ی مذاکره با ایران تردید داشته باشند.

هیلاری کلینتون اعتبار زیادی در میان یهودیان دارد. اگر هیلاری کلینتون از توافقنامه ی نهایی حمایت کند، با انتقادات زیادی روبرو خواهد شد.

 اخبار  سیاست  خارجی - انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------