آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

هویجی که ظریف به طرف مقابل نشان داد



اخبار,اخبارسیاست خارجی, وزیر امور خارجه ایران

ظریف از نبرد حیاتی سخن گفت؛ البته در بین سایر اعضای گروه پنج بعلاوه یک، یا همان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان، کشورهایی به این موضوع دیدگاه مثبت دارند؛ فرضاً انگلیس از افراطی گری گسترده در این منطقه (خاورمیانه) و دیگر نقاط جهان آسیب دیده است. بنابراین، گمان کنم سایر مذاکره کنندگان، دیدگاه مثبتی به این مسئله داشته باشند.

سی ان ان اعلام کرد: وی این ویدئو را در یوتیوب منتشر کرد. این اقدام به نوعی اقدام غیر معمول برای بیان موضع ایران است. دربخش مقدماتی این تصویر صدای پیانو شنیده می شود. وی در این ویدئو تصریح کرد که شاید تا این حد به توافق نزدیک نبوده باشیم.

به گزارش انتخاب ؛ در ادامه بخش هایی از صحبتهای وزیر امور خارجه کشورمان به این مضمون پخش شد:« در دقیقه نود با وجود برخی اختلافاتی که وجود دارد، ما هرگز تا این حد به یک نتیجه ی پایدار نزدیک نبوده ایم اما هیچ تضمینی وجود ندارد. رسیدن به « بله » ، مستلزم شجاعت برای مصالحه است، اعتماد به نفس برای انعطاف پذیری می خواهد، بلوغ برای منطقی بودن می خواهد، خرد برای کنار گذاشتن توهمات می خواهد و جسارت برای کنار گذاشتن عادت های دیرینه می خواهد».

خبرنگار سی ان ان بعد از پخش این قسمت از صحبت های وزیر امور خارجه ایران گفت:این صحبت ها بیشتر بیانیه ی سیاسی بود . او وارد جزئیات گفتگوها نشد. جالب است که وزیر امور خارجه ی ایران این توافقنامه را به بهبود روابط ، به خصوص با کسانی پیوند زد، که با افراطی های خشن نبرد می کنند. روشن است که منظور وی داعش بود. ما نخستین بار بود که از وزیر امور خارجه ی ایران شنیدیم که نه تنها درباره توافقنامه ی هسته ای صحبت کرد بلکه درباره ی همکاری های گسترده تر صحبت کرد. بسیار جالب است که این بیانیه منتشر شد و انتشار آن هم در یوتیوب بود.


خبرنگار سی ان ان گفت:خیلی عجیب بود.

بی بی سی: هویجی که ظریف نشان داد
شبکه تلویزیونی بی بی سی نیز در تحلیل خود آورده است: وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار پیامی در پایگاه یوتیوب اعلام کرد توافق هرگز به این اندازه نزدیک نبوده است. ظریف همچنین از احتمال همکاری در نبرد علیه داعش خبر داد، اما خواستار آن شد که فشارها و زور (علیه ایران) پایان یابد.

بی بی سی گفت ربط دادن مبارزه با داعش به توافق هسته ای، نکته جالبی است. وزیر امور خارجه ایران قصد دارد چشم اندازی از همکاری گسترده تر بین ایران و غرب ترسیم کند؛ به بیان دیگر، او می خواهد هویج را به طرف مقابل نشان دهد که اگر پرونده و مناقشه هسته ای فیصله یابد، در مرحله بعد می توانیم در زمینه مبارزه با افراطی گری همکاری کنیم.

ظریف همچنین در اظهارات خود از نبرد حیاتی سخن گفت؛ البته در بین سایر اعضای گروه پنج بعلاوه یک، یا همان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان، کشورهایی به این موضوع دیدگاه مثبت دارند؛ فرضاً انگلیس از افراطی گری گسترده در این منطقه (خاورمیانه) و دیگر نقاط جهان آسیب دیده است. بنابراین، گمان کنم سایر مذاکره کنندگان، دیدگاه مثبتی به این مسئله داشته باشند.

ظریف تهدید کرد
روزنامه واشنگتن پست نوشت در حالی که مذاکرات هسته ای به پایان خود نزدیک می شود، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در یک پیام ویدئویی گفت اگر آمریکا و شرکایش به جای تهدید و فشار، همکاری را انتخاب کنند، توافق حاصل خواهد شد.

به گزارش انتخاب ؛ این روزنامه امریکایی در اینترنت افزود ظریف در حالی این پیام ویدئویی را منتشر کرد که مذاکرات هسته ای که هدف آن محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی است به اوج خود رسیده است. ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در وین دو بار دیدار کردند و در نظر دارند برای حصول توافق تا ضرب الاجل روز سه شنبه به تلاش های خود ادامه دهند.

قرار است وزرای امور خارجه دیگر کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک یعنی انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان روز یکشنبه برای اتخاذ تصمیمات نهایی در مورد این توافق به وین بازگردند.

تلاش ایران برای چانه زنی در آخرین لحظات
روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه از یک پیام ویدئویی استفاده کرد تا به شش قدرت جهانی گوشزد کند که برای پایان یافتن تهدید و فشار و امضای توافق بر سر برنامه هسته ای این کشور با آنها در حال مذاکره است.

مذاکره کنندگان ایران و شش قدرت جهانی ظاهرا به توافق نزدیک می شوند، توافقی که اگر ایران محدودیت هایی را برای جلوگیری از دستیابی آن به بمب هسته ای به مدت ده تا پانزده سال بپذیرد، تحریم های اقتصادی بر ضد آن لغو خواهد شد. اما در روزهای آخر، چانه زنی های طرف های مذاکره برای کسب امتیازات بیشتر تشدید شده است.

ظاهرا هدف ظریف از این پیام ویدئویی افزایش فشار و بیان این نکته است که اگر مذاکرات به شکست بیانجامد، آمریکا و قدرت های دیگر مقصر خواهند بود نه ایران.

خبرگزاری ایتاترتاس نیز، این بخش از سخنان ظریف را برجسته کرد که شرکای مذاکره کننده ایران با یک انتخاب تاریخی روبرو هستند که روابط آینده آنها را با ایران رقم خواهد زد.

مخاطب پیام ظریف، آمریکا بود
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در پیامی به آمریکا پایان یافتن « تهدید و فشار » را در مذاکرات هسته ای خواستار شد و اعلام کرد موافقتنامه ای قابل قبول برای کشورش باب همکاری در مقابله با افزایش افراط گرایی در خاورمیانه را که تهدیدی برای منافع هر دو کشور است باز خواهد کرد.

ظریف در پیام ویدئویی خود به نام آمریکا اشاره نکرد. اما با توجه به اینکه مذاکرات ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) طی یک سال گذشته اساسا به مذاکرات دوجانبه بین آمریکا و ایران تبدیل شده ، روشن است که مخاطب پیام ظریف آمریکایی ها هستند که عاملان اصلی تحریم های اقتصادی فلج کننده علیه ایران برسر برنامه هسته ای این کشور بوده اند.

اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------