آخرین اخبار سیاست خارجی

هیات اقتصادی پیونگ یانگ ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

هیات اقتصادی کره شمالی به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شد

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد یک هیات اقتصادی پیونگ یانگ به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شده است. به گزارش ایرنا؛خبرگزاری رسمی…

بی بی سی: سه اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات هسته ای



اخبار,اخبارسیاست خارجی,لغو تحریم های ایران

آمریکا و چین توافق هسته ای با ایران را براساس جدول زمانی مشخص شده امکان پذیر دانسته اند ولی مسائلی که دستیابی به توافق نهائی را در برنامه هسته ای ایران با مانع مواجه کرده است همچنان تحت بررسی است

بی بی سی تصریح کرد: اختلافات در مذاکرات هسته ای ایران حول سه محور اساسی یعنی تحریم های اقتصادی ، ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای و مدت توافق نهائی ایران با گروه پنج بعلاوه یک است.

 به گزارش فرهيختگان آنلاين، آمریکا و چین توافق هسته ای با ایران را براساس جدول زمانی مشخص شده امکان پذیر دانسته اند ولی مسائلی که دستیابی به توافق نهائی را در برنامه هسته ای ایران با مانع مواجه کرده است همچنان تحت بررسی است.

این اختلافات حول سه محور اساسی است که شامل تحریم های اقتصادی ایران ، ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و مدت توافق نهائی ایران با گروه پنج بعلاوه یک است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده بود در مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی جدی صورت گرفته است و درصورت اتخاذ تدابیر مناسب این امکان وجود دارد که توافق حاصل شود.

وی در عین حال گفت آمریکا آمادگی دارد درصورت عدم دستیابی به توافق در مهلت تعیین شده از مذاکرات خارج شود. از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیروز دوشنبه در وین با همتایان روس ، انگلیسی و فرانسوی دیدارهایی داشته است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفته است توافق طرف های مذاکره کننده قریب الوقوع است. وی در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات پیشرفت جدیدی حاصل شده است. هنوز مسائل حل نشده ای وجود دارد اما من معتقدم راه حل های قابل قبول وجود دارد و توافقنامه در دسترس است. مهم این است که امروز یا فردا طرف های مربوطه و خصوصاً آمریکا و ایران در اسرع وقت تصمیمات حساسی اتخاذ کنند.

گزارشگر این شبکه در ادامه افزود: طرف غربی خواستار مهار کردن برنامه هسته ای ایران برای دوره ای احتمالاً 12 ساله است. اما ایران با تعیین چنین مدتی مخالف است. از نظر ایران موضوع لغو تحریم ها اهمیت زیادی دارد و امیدوار است که این اقدام با فوریت صورت گیرد. اما گروه پنج بعلاوه یک خواستار لغو تدریجی تحریمها است تا تضمین لازم برای پایبندی ایران به شروط ، مشخص شود.

اختلاف بر سر ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران همچنان حول درخواست غرب از ایران برای اجازه بازرسی های غیرمترقبه بازرسان آژانس بین المللی است و ایران با این درخواست مخالفت می کند. با نزدیک شدن مهلت نهائی دستیابی به توافق این مذاکرات به مراحل حساسی رسیده است. طرف های مذاکره کننده با برگزاری مذاکرات متعدد سعی در دستیابی به توافق و پایان دادن به مذاکرات دوساله دارند.

لغو تحریم های ایران موجب می شود این کشور به دوران دهه 90 قرن گذشته بازگردد. مسئولان ایرانی و غربی گفته اند ممکن است مذاکرات تا نهم ژوئن جاری تداوم یابد. دولت اوباما مجبور است این توافقنامه را نهم ماه جاری به کنگره تقدیم کند تا ظرف 30 روز درباره آن اظهار نظر کند.

 

 اخبار  سیاست خارجی  -  فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------