آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

جزئیات طرح جدید تحریم ایران و تناقضات آن با موافقتنامه ژنو



اخبار,اخبار سیاست خارجی,طرح افزایش تحریم علیه ایران در سنای آمریکا

اخبار سیاست خارجی - طرح تحریم جدید به زودی به کنگره میرود:
جزئیات طرح جدید تحریم ایران و تناقضات آشکار آن با موافقتنامه ژنو

سه تن از سناتورهای مجلس سنای آمریکا که دو تن از آنها دموکرات هستند، پیش نویس طرح تحریمی را بر علیه ایران آغاز کرده اند که به عقیده منتقدان منجر به نقض مفاد موافقتنامه ماه گذشته ایران و 5 + 1 در ژنو خواهد شد. این طرح آنگونه که گفته میشود قرار است بعد از تعطیلات سال نو در کنگره آمریکا مطرح شود.

 به گزارش تابناک  این طرح تحریمی قرار است از سوی سناتور رابرت منندز دموکرات، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سنا از ایالت نیوجرسی، به همراه چاک شومر و مارک کرک، دو تن از مدافعان سر سخت افزایش تحریم بر علیه ایران در سنای آمریکا طرح شود

 

که در واقع نادیده گرفتن و سرپیچی از درخواست دولت اوباما برای تعلیق هر گونه طرح و مصوبه برای افزایش تحریم ها علیه ایران و زیر سوال بردن مفاد موافقتنامه ژنو، تا زمانی است که بتوان به سمت یک موافقتنامه نهایی حرکت کرد.

بر اساس آنچه که از متن منتشر شده این لایحه که با نام "قانون ایران بدون سلاح هسته ای سال 2013" بدست می آید تحریم های جدید بر علیه ایران در روزهای پایانی سال میلادی جاری در سنای آمریکا مطرح نخواهد شد بلکه به احتمال بسیار قوی طرح آن در کنگره به بعد از بازگشت نمایندگان کنگره از تعطیلات یعنی 6 ژانویه 2014 موکول خواهد شد.

مفاد این طرح تحریمی بر این اساس است که موارد زیر را به تحریم های فعلی ایران اضافه خواهد کرد:

- توسعه و افزایش گستره تحریم های فعلی علیه ایران

- توسعه و گسترش تحریم ها بر علیه بخش انرژی ایران و شامل کردن تجارت و صادرات پتروشیمی کشور

- هدف قرار دادن بخش کشتیرانی و معادن ایران

نکته جالب در این طرح آن است که به دولت اوباما اجازه میدهد که تا زمانی که ایران در حال مذاکره با گروه 5 + 1 است و با تصدیق ماهیانه این که ایران به تعهدات خود در قالب مفاد موافقتنامه ژنو پایبند است و در مسیر دستیابی به یک توافق نهایی گام بر میدارد، و همچنین رعایت شرایط دیگر از جمله عدم حمایت و اقدام در راستای تقویت تروریسم بر علیه ایالات متحده، اجرای این تحریم های جدید را معلق کند.

اما موارد مندرج در این طرح جدید که بنا بر اهداف محافظه کاران کنگره آمریکا و تحت تاثیر لابی «آیپک» تدوین شده است شرایط را برای رسیدن به یک توافق نهایی میان ایران و 5 + 1 بسیار مشکل کرده است.

یکی از این شرایط که در متن طرح به صراحت ذکر شده این است که دولت اوباما تنها در صورتی میتواند اقدام به تعلیق و توقف اجرای تحریم های جدید بر علیه ایران کند که ایران هرگونه فعالیت غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده باشد، حتی بعد از رسیدن به یک توافق نهایی با ایران.

در متن لایحه ذکر شده است که دولت نمیتواند اقدام به تعلیق تحریم ها کند، مگر آنکه ایالات متحده و متحدانش:

به توافقی نهایی معتبر با ایران دست یابند که منجر به برچیده شدن زیرساختها غیر قانونی هسته ای ایران از جمله تاسیسات و امکانات غنی سازی و تولید مجدد شود.

همچنین اشاره شده است که کنگره میتواند با تصویب طرح "اقدام مشترک رد لایحه" مانع از توقف تحریم ها بر علیه ایران از سوی دولت اوباما شود.

یکی از نکات جالب توجه در متن طرح تدوین شده این است که در آن به صراحت اشاره شده است که اگر اسرائیل اقدام به حمله نظامی ای مشروع برای دفاع از خود در برابر برنامه هسته ای ایران کرد، ایالات متحده باید در کنار این رژیم قرار بگیرد و بر اساس قوانین رسمی این کشور و مسئولیتهای تعیین شده برای کنگره در قانون اساسی، اقدام به، به کار گیری ابزار های نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی به اسرائیل برای دفاع از قلمرو، مردم و موجودیتش کند.

این جملات در متن طرح یادآور سخنانی است که چندی پیش یکی دیگر از سناتورهای ضد ایرانی سنا، یعنی لیندسی گراهام آنها را بازگو میکرد. کسی که در نهایت موفق شد مصوبه تحریمی تدوین شده خود را درماه آوریل و با حمایت لابی آیپک در سنا به تصویب برساند.

این در حالی است که گفته میشود تصویب این طرح در سنا ناقض مفاد موافقتنامه «طرح اقدام مشترک» در ژنو است. در مفاد موافقتنامه به صراحت ذکر شده است که: دولت ایالات متحده با استفاده از اختیارات رئیس جمهوری و کنگره مانع از تصویب هرگونه تحریم جدید مرتبط با برنامه هسته ای ایران خواهد بود.

در همین راستا بود که دولت اوباما تلاش بسیاری برای جلوگیری از طرح مصوبات جدید تحریمی بر علیه ایران در کنگره آمریکا کرد. پیش از این شایعاتی در این باب مطرح بود که طرح این متن جدید برای تحریم ایران تا انتهای زمان موافقتنامه موقت بیبن ایران و 5 + 1 یعنی شش ماه دیگر به تاخیر افتاده است که مانع از تصویب تحریم جدید حین برگزاری مذاکرات بود.

«کالین کال» یکی از مقامات ارشد پنتاگون در امور خاورمیانه در این باره معتقد است: بر اساس قانون، این طرح در صورت تصویب ناقض موافقتنامه خواهد بود زیرا منجر به اجرای تحریم های جدید بر علیه ایران میشود، مگر آنکه بلافاصله دولت اقدام به تعلیق آنها کند. هیچ شکی نیست که این طرح ناقض روح موافقتنامه است و در صورت تصویب، به مخالفان توافق با غرب در ایران این امکان را میدهد که با فشار، هرگونه پیشرفت بعدی را در مذاکرات از مسیر منحرف کنند.

از سویی، باید گفت که این طرح جدید، کاملا در مقابل تلاشهای کاخ سفید برای رسیدن به یک توافق نهایی با ایران است که بر اساس آن ایران میتواند به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد. بر اساس مفاد موافقتنامه ژنو، توافق نهایی و جامع شامل برنامه غنی سازی خواهد بود که به شکل مشترک تعریف شده.

پیش از این اوباما به صراحت اذعان کرده بود: اگر گزینه ای وجود داشت که به آمریکا اجازه میداد که ایران را از داشتن هرگونه برنامه غنی سازی هسته ای محروم کند و منجر به برچیده شدن همه پیچ و مهره های تاسیسات غنی سازی ایران شود، این گزینه را به کار میبرد. اما این گزینه موجود نیست!
اخبارسیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------