آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

هافینگتون پست: بازي همه يا هيچ نتانیاهو علیه ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای ایران

جوزف اولمرت نوشت: توافق هسته ای ایران، یک توافق بسیار بد است و کمیته روابط خارجی سنا، روز پنج شنبه این مسئله را به صورت گسترده ای برجسته کرد.

روزنامه آمریکایی هافینگتون پست نوشت: نتانیاهو با ایران بازی همه یا هیچ راه انداخته است.

به گزارش  تیک ، جوزف اولمرت در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: توافق هسته ای ایران، یک توافق بسیار بد است و کمیته روابط خارجی سنا، روز پنج شنبه این مسئله را به صورت گسترده ای برجسته کرد.

در حال حاضر به طور بسیار ناراحت کننده ای آشکار شده است که این توافق به شدت محرمانه نگه داشته می شد. آنهایی که اسرار را نگه می دارند، همان هایی هستند که چیزی برای پنهان کردن دارند. وقتی ما به مسائلی که در همان روز اول استماع فاش شد، گوش دادیم، ما بیش از حد شگفت زده شدیم.

 

در بیت المقدس، گزارش های منتشر شده از ساختمان کنگره به نظر می رسید به دست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می رسد، اما او هیچ فرصتی ندارد که برای مهمانان خارجی خود از توافق هسته ای با ایران سخن گوید. آخرین چیزی که از نتانیاهو شنیدیم در دیدار او با نخست وزیر ایتالیا بود که به او گفت، ‌برخی اوقات یک دولت می تواند بر حق باشد و همه جهان مسیر غلطی را در پیش بگیرند. منظور نتانیاهو از یک مقام بلند پایه که می تواند بر حق باشد، خودش بود. او پای خود را از این فراتر نگذاشت تا خودش را وینستون اسپنسر چرچیل معرفی کند که از نطر نتانیاهو،‌قابل احترام ترین شخصیت سیاسی جهانی است.

این وظیفه را به عهده تاریخ دانان ودانشگاهیان می گذاریم تا تصمیم بگیرند که آیا نتانیاهو در قد و قواره مقایسه با این مقام ارشد انگلیسی است یا نه. اما باید این مسئله را یادآور شد که لفاظی های شدید چرچیل با اقدامات به مراتب بزرگ تراو همراه بود.

در این میان به نظر می رسد که نتانیاهو، حتی در درگیری لفظی با کاخ سفید هم شکست خورده است. چرا که دولت آمریکا دو گزینه بسیار دشوار را ارائه داد یا جنگ و یا توافق. جنگ، چیزی نیست که اکثریت آمریکایی ها بخواهند اتفاق بیفتد و شاید نظر اکثر اسرائیلی ها نیز همین باشد. گرچه نتانیاهو، مصمم به نظر می رسد و اعلام کرده است بدون جبران خسارت برای اسرائیل، این توافق می تواند شرایط فاجعه باری برای آمریکا به وجود آورد.

براساس گزارش ها، او می گوید این چیزی است که طرف آمریکایی به اسرائیل پیشنهاد داده اشت و آن توافق بی سابقه جبران خسارت به اسرائیل است تا بتواند شرایط استراتژیک منطقه ای را تغییر دهد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا ، به تازگی به اسرائیل سفر کرده است و دقیقا همین پیشنهاد را مطرح کرده است. متخصصان وزارت دفاع اسرائیل، نخست وزیر را وادار کردند تا در این زمینه وارد مذاکرات جدی با آمریکایی ها شوند و البته نباید وارد تنش لفظی با آمریکا شویم.

 

در این مذاکرات، البته نتانیاهو، مسیری را که دو نخست وزیر اسبق اسرائیل، یعنی اسحاق رابین در سال 1975 تا 1976 و اسحاق شامیر در سال 1991 طی کردند،‌انتخاب نخواهد کرد. این دو تحت فشارهای آمریکا، امتیازات بسیاری به اسرائیل دادند، ولی در نهایت با سخاوتمندی های بسیار زیادی از سوی آمریکا مواجه شدند. در هر دو مورد، یعنی انعقاد توافق موقت با مصر درباره صحرای سینا و واکنش نشان دادن به حمله موشکی صدام به اسرائیل که هر دو از خواسته های آمریکا بود، نتایج بدی برای اسرائیل نداشت.

در هر دو مورد، مقامات اسرائیلی توانست تنش ها با آمریکایی ها را در یک گفتگوی مثمر ثمر کاهش دهند، اما نتانیاهو به جای این کار برای سخنرانی به کنگره رفت. این یک اقدام باخت- باخت برای او به همراه داشت. این مسئله را می توان حتی از محتوای سخنان سناتورهای طرفدار اسرائیل از جمله شومر، کاردن و باکسر نیز متوجه شد. سخنانا نتانیاهو در کنگره بعدی است که بتواند خطوط دموکرات ها را بشکند و آنها را وادارد تا توافق هسته ای را رد کنند به گونه ای که از وتوی رئیس جمهوری نجات یابد.

حالا یک سناریو دیگر را تصور کنید و فکر کنید دموکرات ها توانسته اند رای لازم برای خلاص شدن از وتو رئیس جمهور را به دست آورند. بعد از آن چه خواهد شد؟ اروپایی ها آشکارا اعلام کرده اند که آنها دیگر به تحریم ها علیه ایران ادامه نخواهند داد. در حقیقت، برخی از وزرای خارجی کشورهای اروپایی در حال حاضر به سمت تهران رهسپارند. قراردادهای بزرگ در انتظار آنهاست و هیچکس نمی خواهد آنها را از دست بدهد. حتی بسیاری از بازرگانان آمریکایی نیز هستند که نمی خواهند کنگره تحریم های آمریکا علیه ایران را حفظ کند، آن هم در حالی که بقیه این کار را انجام نمی دهند.

با وجود این، نتانیاهو هنوز، بیش از دو گزینه در اختیار دارد. اولین گزینه تقویت همکاری های اسرائیل با برخی از کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی است که با شدت با توافق هسته ای ایران مخالفت کرده اند. برخی شاخص ها از جمله بیانیه اخیر شاهزاده بندر برای دیلی استار در بیروت و گزارش هایی درباره سفر مقامات بلندپایه دفاعی عربستان به اسرائیل وجود دارد که نشان دهنده علاقه سعودی ها به همکاری با اسرائیل بعد از توافق هسته ای آمریکا با ایران است.

 

 اخبار سیاست  خارجی -   تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------