آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

هفته پرکار کنگره آمریکا در موضوع ایران/ بازتاب پاسخ ظریف به ادعاهای اخیر بحرین



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای

برگزاری سه جلسه استماع در کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای، حمایت یک سناتور دموکرات از توافق هسته ای ایران، تأکید ظریف بر هماهنگی منطقه ای در مبارزه با تروریسم، رد ادعاهای بحرین از سوی وزیر خارجه ایران، ادعاهای معاون رئیس جمهور عراق علیه ایران و تحلیل عملیات نظامی ترکیه در سوریه و عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، مطالب مربوط به موضوع توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، همچنان در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این زمینه، پایگاه تحلیلی «المانیتور» از برگزاری سه جلسه استماع در مجلس نمایندگان آمریکا با موضوع ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، کنگره آمریکا قبل از تعطیلات تابستانی روزهای پرکاری درباره ایران دارد. مجلس نمایندگان آمریکا در هفته آینده و قبل از تعطیلات یک ماهه تابستانی، تمام کار خود را به ایران اختصاص می دهد. مجلس نمایندگان سه جلسه استماع جداگانه درباره جنبه های مختلف روابط با تهران برگزار خواهد کرد. این جلسات آخرین فرصت برای شنیدن حرف های دولت اوباما و کارشناسان قبل از تعطیلات پنج هفته ای نمایندگان است که هنگام بازگشت از تعطیلات هم از طرف حامیان و هم از طرف مخالفان توافق ایران تحت فشار قرار خواهند گرفت.

در این میان، به نظر می رسد نمایندگان دموکرات کنگره کم کم درباره حمایت خود از توافق هسته ای رویکرد مشخص تری پیدا می کنند. در همین راستا، جو مانچین، سناتور ایالت ویرجینیای غربی و عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در گفت و گویی با «سی بی اس» گفته قویاً از توافق هسته ای با ایران حمایت می کند. وی در این زمینه اظهار داشته: «من با نمایندگان چهار کشور از این پنج کشور صحبت کردم. همه آن ها معتقدند که این مسیری است که باید در پیش گرفته می شد و از آن حمایت می کنند. اگر ما از این روند کناره گیری کنیم، خود را کنار زده ایم. بنابراین من به دنبال همه اطلاعات برای تصمیم گیری در ماه سپتامبر هستم. من قویاً از آن حمایت می کنم زیرا تنها گزینه ای که باقی می ماند، جنگ است.

در میان دیگر مطالب مربوط به ایران، خبرگزاری «رویترز» اظهارات اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را بازتاب داده که خواستار تشکیل جبهه ای واحد میان کشورهای منطقه خاورمیانه برای مبارزه با تروریسم شده است. این خبرگزاری می نویسد ظریف در کنفرانسی خبری که در سفارت ایران در کویت برگزار شد، عنوان کرد: «هرگونه تهدید برای هر کشوری تهدید برای همه است. هیچ کشوری نمی‌تواند مشکلات منطقه را بدون کمک دیگران حل کند». ظریف پیشتر با شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت و شیخ صباح الخالد الصباح، وزیر خارجه کویت دیدار کرده بود. رویترز اشاره می کند که قطر و عراق، دو مقصد بعدی ظریف پس از سفر به کویت هستند. ظریف در کویت از حمایت ایران از مردم منطقه در مبارزه با تهدید افراط گرایی، تروریسم و فرقه گرایی سخن گفت.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه اظهارات ظریف در رد ادعاهای اخیر دولت بحرین را بازتاب داده است. این خبرگزاری می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ادعاهای اخیر بحرین را مبنی بر بازداشت دو مظنون که قصد داشتند انواع سلاح و مهمات از ایران به بحرین منتقل کنند، به شدت رد کرد و این اظهارات و ادعاها را بی پایه و اساس خواند. ظریف پس از دیدار با مقامات کویتی، در جمع خبرنگاران گفت: «من صراحتاً می گویم ادعاهای بحرین کاملاً بی پایه و اساس است و این کشور می خواهد جلوی هر نوع پیشرفت در همکاری ها میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را بگیرد». وزارت کشور بحرین شامگاه شنبه ادعا کرده بود محموله ای سلاح ایرانی را در دریا توقیف و دو مظنون را نیز در همین رابطه بازداشت کرده است.

این در حالی است که معاون رئیس جمهور عراق نیز در اظهارات ضمن حمایت از تجاوز ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی به یمن، ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است. وی در گفت و گویی با «المیادین» اظهار داشته: «من از اقدامات ائتلاف عربی در حمایت از دولت قانونی در یمن حمایت می کنم. دولت قانونی که بر اساس انتخابات سالم و دموکراتیک است. عبدالله صالح در متحد شدن با انصارالله اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. در صورتی که ایران حمایت نظامی خود را از انصارالله متوقف کند، اعراب نیز باید به حمایت از دشمنان انصارالله پایان دهند و باید از دولت قانونی در یمن حمایت شده و نباید به امنیت و ثبات یمن ضربه وارد شود». وی گفته دلایل روشنی در حمایت ایران از انصارالله وجود دارد و امروز عبدالله صالح نیز با انصارالله متحد شده است.

اما ادامه حملات ارتش ترکیه به مواضع داعش در شمال سوریه و «پ ک ک» در شمال عراق، موضوع دیگری است که مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی در این زمینه چنین استدلال می کند که فشارهای داخلی و خارجی سرانجام دولت ترکیه را مجبور به اقدام در خصوص مقابله با تروریسم کرده است. به عقیده سی ان ان، عوامل زیادی در کنار هم باعث شده اند تا شرایطی ایجاد شود که ترکیه در سیاست های خود بازنگری کند. از یک سو فشارها از سوی آمریکا و دیگر شرکای ائتلاف افزایش یافته است. فشارهای زیادی بر ترکیه برای ایفای نقشی بیشتر و دسترسی به پایگاه اینجرلیک وارد می شد. همچنین فشارهای داخلی بر دولت ترکیه نیز در خصوص نوع برخورد داخلی با تهدید داعش وارد می شد؛ به خصوص بعد از آنکه عاملی انتحاری در یک شهر جنوبی این کشور، دست کم 32  نفر را کشت.

در نهایت، شبکه خبری «روسیا الیوم» در گزارشی به موضوع گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری روسیه و ترکیه درباره مبارزه با داعش پرداخته است. بر اساس این گزارش، رئیس جمهور روسیه در تماسی تلفنی با رئیس جمهور ترکیه در خصوص راهکارهای هماهنگ سازی تلاش ها در نبرد داعش گفتگو کرده است. ساعاتی از ورود آنکارا به عرصه نبرد علیه داعش در سوریه و «پ ک ک» در عراق، این گفت و گوها به درخواست طرف ترک صورت گرفت. برخی معتقدند روسیه می تواند در هماهنگ سازی عملیات ترکیه با دمشق میانجیگری کند. همزمانی این مسئله با نشانه هایی از بروز رویکرد منطقه ای فراگیر در مبارزه با داعش پس از حصول توافق هسته ای ایران، مذاکرات روسیه و ترکیه را در چارچوب این رویکرد جدید منطقه ای قرار داده است. 

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------