آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

گفت‌و‌گوی وزراي خارجه آمريکا، روسيه وعربستان در دوحه



اخبار,اخبار سیاست  خارجی, نشست وزرای امور خارجه آمریکا  و روسیه و عربستان

العربیه گزارش داد نشست وزرای امور خارجه آمریکا ، روسیه و عربستان سعودی برای بررسی موضوعات سوریه ، یمن و توافق هسته ای ایران و مطالبات کشورهای عربی درخصوص این توافق است.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، توجهات به دوحه محل برگزاری دیدار سه جانبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیرامور خارجه روسیه و عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی درحاشیه نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس جلب شده است.

موضوع سوریه و اطمینان بخشی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درخصوص توافق هسته ای ایران مهمترین موضوعات مورد گفتگو تحت عنوان امنیت کشورهای منطقه خواهد بود. جان کری سفر خود را از قاهره آغاز کرده است تا این دور از سفر خود را با گفتگوهای راهبردی واشنگتن و مصر آغاز کرده باشد که از سال 2009 تاکنون متوقف شده است. به گفته کارشناسان، واشنگتن با این اقدام در محاسبات خود بازنگری می کند. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پیش از سخنرانی روز چهارشنبه درخصوص توافق هسته ای با ایران و مسائل امنیتی راهبردی خاورمیانه، در انتظار نتایج سفر جان کری خواهد بود.

روسیه گفته است ایران مهمترین موضوع مورد گفتگو در دوحه خواهد بود و البته تاکید کرده است که موضوع سوریه نیز مطرح است. این درحالی است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفته اند تضمین هایی که آمریکا درخصوص توافق هسته ای ایران می دهد ناکافی است. این شبکه افزود: آیا دیدار دوحه منجر به حل و فصل اختلافات سخت خواهد شد؟

این شبکه در ادامه در گزارشی گفت: پس از توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهان با توجه به ملاحظاتی که عربستان سعودی نسبت به آن دارد ، نشست سه جانبه ای که با حضور این سه وزیر امور خارجه در قطر برگزار خواهد شد شاید نقطه عطفی درخصوص آینده بسیاری از مسائل منطقه باشد.

این شبکه افزود: سخنرانی چهارشنبه اوباما که طی آن نقشه راه سیاستهای راهبردی آمریکا درباره منطقه خاورمیانه ارائه خواهد شد تحت تاثیر این دیدار سه جانبه خواهد بود. در این دیدار موضوعات مورد علاقه سه کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت به ویژه آنکه عربستان سعودی پس از دیدار حساس محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان از روسیه نقش روسیه را پررنگ کرده است. مواضع این سه کشور درخصوص بحران یمن تقریباً مشابه است و همگی حکومت منصور هادی را حکومت قانونی یمن به شمار می آورند و خواستار بازگشت وی به صنعا و متوقف شدن پیشروی های شبه نظامیان حوثی (انصارالله) و برگزاری گفتگوی ملی هستند.

العربیه افزود: انتظار می رود در این دیدار سه جانبه درخصوص سازوکاری برای اعمال فشار بر ایران که با این گرایش ها مخالف است توافق شود. همچنین انتظار می رود که موضوع سوریه نیز در جدول گفتگوها گنجانده شده باشد و طرف های مذاکره سعی کنند درخصوص این بحران و به ویژه درباره حفظ یکپارچکی ارضی سوریه و متوقف شدن جنگ چهارساله در این کشور و یافتن راه حلی میانه بر سر موضوعات مورد اختلاف این سه کشور، توافقاتی بعمل بیاورند. مهمترین نکات مورد اختلاف این کشور مربوط به تعیین سرنوشت رئیس جمهوری سوریه و موضوع تشکیل دولت انتقالی و سازوکار انتقال قدرت است. موضوع جنگ با تروریسم یکی دیگر از موضوعات مورد گفتگو میان این سه وزیر خارجه خواهد بود و انتظار می رود در این دیدار راهبرد مشترکی راتدوین کنند تا به تقویت همکاری ها برای مقابله با پدیده تروریسم و افراط گرائی منجر شود.

روسیه متحد ایران و آمریکا طرف توافق اخیر با ایران است و عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از آنها می خواهند تضمین هایی را به کشورهای عربی بدهند تا بتوانند با توسعه طلبی های ایران مقابله کنند. البته عربستان و مصر توافقات راهبردی در این خصوص بعمل آورده اند و در اعلامیه قاهره از این توافقات خبر داده شد.


  اخبار سیاست  خارجی    - صدا وسیما 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------