آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

پوست‌اندازی نگرانی‌های مخالفان دولت/دغدغه‌های انتخاباتی دلواپسان به‌جای



اخبار,اخبارسیاسی,بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران

بازتاب موضع نقد رئیس‌جمهوری به شورای نگهبان در روزی که سفارت بریتانیا در تهران بازگشایی می‌شد فقط می‌تواند نشان از یک موضوع داشته باشد...

 در روزی که تهران برای مراسم بازگشایی سفارت بریتانیا میزبان فیلیپ هموند، وزیر خارجه این کشور بود، مخالفان دولت در مجلس صحن علنی را آماج تذکرهای سیاست داخلی کردند؛ تذکرهایی ناظر به سخنان رئیس‌جمهوری درباره شورای نگهبان. مخالفان دولت در حالی در روز بازگشایی سفارت بریتانیا تمرکز خود را بر مسایل داخلی گذاشتند که تا پیش از این سفر وزیر خارجه این کشور به تهران را بهانه جدید برای جمله به دولت کرده بودند. حمله‌ای که به نظر می‌رسید باید در صحن علنی روز یکشنبه دامنه اصلی خود را نشان می‌داد. حالا این سوال مطرح است که چرا طیف دلواپسان در روز یکشنبه ترجیح دادند به دلواپسی درباره موضع رئیس‌جمهوری در قبال مسایل داخلی و شورای نگهبان بپردازند؟

 به گزارش خرداد؛ روز یکشنبه صحن علنی دو بار شاهد تذکر مخالفان دولت به سخنان حسن روحانی بود. بار اول حمید رسایی گفت که «رئیس‌جمهور در سخنان خود گفتند مجلس اول که شورای نگهبان نداشت بهترین مجلس بود در حالی که من می‌خواهم از شورای نگهبان دفاع شود. طبق اصل 98 قانون اساسی این اصل و همچنین بر اساس اصل 99 نظارت بر عهده شورای نگهبان است، لذا نمی‌دانیم علت اینکه رئیس‌جمهور به مباحث فرعی می‌پردازد آن هم در این اوضاع شاید بیشتر برای پرت کردن حواس مردم از ناکارآمدی‌های موجود در آستانه هفته دولت است.» او برای جدی‌تر شدن حمله  خود به سخن حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: «امام‌خمینی (ره) می‌فرماید هر کس بگوید رأی شورای نگهبان کذاست، مفسد است» تا اینگونه در لفافه‌ای روشن نظر خود را درباره رئیس جمهور هم بیان کرده و او را تلویحا «مفسد» بخواند.

سپس هم مهدی کوچک‌زاده وارد گود شد و گفت: «رئیس‌جمهور که سوگند خورده است پاسدار مذهب رسمی کشور و قانون اساسی باشد بر خلاف نص صریح قانون به کار شورای نگهبان ایراد می‌گیرد؛ به خدا ادامه این حرف‌ها منجر به دیکتاتوری در نظام می‌شود؛ ما همانطور که برای اسلامیت نظام تلاش کرده‌ایم برای جمهوریت آن نیز خون داده‌ایم.»

 همزمان هم 25 نماینده عضو فراکسیون روحانیت مجلس با انتشار نامه‌ای به سخنان حسن روحانی واکنش نشان دادند و نوشتند: «از شما که سوگند یاد کردید پاسدار قانون اساسی باشید انتظار می‌رود جزء مدافعان شورای نگهبان و وظیفه نظارتی آن باشید نه آنچه موجب تضعیف شورای نگهبان شوید.»

 بازتاب موضع نقد رئیس‌جمهوری به شورای نگهبان در روزی که سفارت بریتانیا در تهران بازگشایی می‌شد فقط می‌تواند نشان از یک موضوع داشته باشد و آن اینکه نمایندگان مخالف دولت بیش از هر موضوع دیگری در حال حاضر نگران جایگاه سیاسی خود در داخل هستند. جایگاهی که اگر سخنان رئیس‌جمهوری درباره شورای نگهبان اجرایی شود، شدیدا به خطر خواهد افتاد.

 طیف مخالفان و منتقدان دولت تا پیش از این دفاع از منافع ملی در برابر استعمار خارجی و کشورهای دشمن را نقطه تمرکز خود برای انتقاد و حمله به سیاست خارجی حسن روحانی قرار داده بودند. سیاستی که تنش‌زدایی با غرب را در دستور کار خود دارد. تا کنون هم بسیاری از ناظران سیاسی تاکید کرده‌اند که این دست مخالفت‌خوانی‌ها در زیر پوست خود ناظر به نگرانی این طیف‌ها در حذف سیاسی آنها از ساختار قدرت رسمی است.

آنها که 8 سال تمام از سیاست‌های آسیب‌زای دولت‌های نهم و دهم در عرصه خارجی حمایت می‌کردند و چشم بر همه آثار سو و منفی آن برای کشور بسته بودند در صورت موفقیت دولت یازدهم در عرصه دیپلماتیک، یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های تبلیغاتی خود در میان پایگاه‌ اجتماعی‌شان را از دست می‌دهند. حالا اما نوع حملات، تذکرات و انتقادات جلسه روز یکشنبه بیشتر از قبل از نگرانی‌های اساسی این جریان پرده بر می‌دارد.

مخالفان دولت در روز یکشنبه همزمان دو موضوع را برای طرح انتقاد در پیش روی خود داشتند؛ اول بحث شورای نگهبان و دوم بازگشایی سفارت کشوری که به آن لقب «روباه پیر» داده‌اند. آنها ناگزیر بودند از بین این دو موضوع یکی را برای طرح انتقادات خویش گزینش کنند و به‌صورت طبیعی سراغ موضوعی رفتند که دغدغه اصلی و به عبارت صحیح‌تر نگرانی اساسی آنها بود.

مخالفان دولت از گارد دستگاه اجرایی برای برگزاری انتخابات نگران شده‌اند. نگرانی نه از این بابت که دولت در پی برنامه‌ریزی برای حذف آنها افتاده، بلکه از این رو که قوه مجریه نشان داده می‌خواهد رقابتی آزادانه‌تر با حضور طیف‌های بیشتری از سیاسیون برگزار کند. طیف‌هایی که 24 خرداد سال 92 نشان داد به راحتی آب خوردن می‌توانند مخالفان امروز دولت را در یک رقابت سالم و آزاد از صحنه خارج کنند. این موضوعی است که باعث می‌شود تا در ساعاتی که وزیر امور خارجه بریتانیا مشغول گشودن درهای سفارت این کشور در تهران است،مخالفان دولت دغدغه‌های انتخاباتی خویش را بر هر چیزی ترجیح دهند و از این دغدغه‌ها بگویند و حداقل برای ساعاتی هم که شده موضوع حمله به «روباه پیر» را فراموش کنند.

این دغدغه را روزنامه «وطن امروز» متعلق به مهرداد بذرپاش به بهترین شکل در صفحه اول روز دو شنبه خود به نمایش گذاشت. جایی که در تیتر اصلی خود نوشت «با بازگشایی سفارت انگلیس در سال انتخابات چشم فتنه روشن شد» و در مطلب اصلی همان صفحه نیز با مطلبی تحت عنوان «مجلس اول بهترین مجلس بود؟» که اشاره مستقیم به سخنان حسن روحانی بود، دغدغه‌های انتخاباتی خود را مطرح کرد. دغدغه‌ای که حالا از نظر وطن امروز بازگشایی سفارت انگلیس هم ذیل آن تعریف می‌شود. 

 

 اخبارسیاسی - خرداد 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------