آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

صالحی:‌ با چین در رابطه با نیروگاه‌های کوچک «چند وجهی» یادداشت تفاهم امضا می‌شود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,علی اکبر صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در دیدار با مقامات چینی به طور جدی موضوع رآکتور آب سنگین اراک مورد بررسی قرار می‌گیرد، از امضای یادداشت تفاهم همکاری با طرف چینی در رابطه با نیروگاه‌های کوچک «چند وجهی» خبر داد.

«علی اکبر صالحی» که صبح چهارشنبه (به وقت محلی) وارد چین شد، در گفت‌وگو با ایرنا در پکن به نقش سازنده چین در طول برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 اشاره و اظهارکرد: ایران آمادگی دارد همکاری های خود با چین را در حوزه هسته‌ای احیا کرده و گسترش دهد.

وی روابط جمهوری اسلامی ایران و چین در شرایط کنونی را «روابطی ویژه» و «خاص» دانست و یادآور شد که این روابط بخصوص در سال های اخیر و بر اساس شرایط بین المللی موجود، از تقویت قابل توجهی هم برخوردار شده است.

صالحی اظهار کرد: بعد از «برجام» نیز روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شده و چشم انداز همکاری ها به لحاظ توسعه و سهولت کار میان دو طرف بسیار امید بخش است.

وی ادامه داد: چون درگذشته به دلیل مسائلی همچون تحریم ها، محدودیت هایی دراین روابط وجود داشت اما در حال حاضر انتظار داریم که با برداشته شدن محدودیت ها این همکاری ها نیز از گسترش بیشتری برخوردار گردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع همکاری جمهوری اسلامی ایران و چین در خصوص نیروگاه های کوچک 100 مگاواتی «چند وجهی»، خبر داد و اعلام کرد: پیشتر در رابطه با گسترش همکاری در این زمینه، گفت‌وگوهایی با طرف چینی صورت گرفته و قراراست در این سفر مذاکرات نهایی انجام شود.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز این نیروگاه ها، تولید برق، تولید بخار صنعتی و شیرین کردن آب‌های شور است که امیدوارم بتوانیم در این سفر یک یادداشت تفاهم همکاری در این زمینه امضا کنیم.

صالحی یکی دیگر از محورهای مهم سفر خود به چین را مذاکره جدی با طرف چینی در رابطه با «رآکتور آب سنگین اراک» عنوان کرد.

وی گفت: چون موضوع «طراحی» رآکتور اراک در «برجام» هم دیده شده و چین نیز به عنوان طرف ایرانی از جانب 1 +5 در این خصوص معرفی شده، ضرورت دارد که در این خصوص با طرف چینی گفت وگوی جدی داشته باشیم.

وی افزود: قرار است در این رابطه کار گروهی هم تشکیل شود که چین در آن نقش اصلی را بر عهده خواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: علاوه بر چین، آمریکا هم در این کار گروه مشارکت دارد و همچنین دیگر کشورهای عضو 1 +5 در صورت علاقمندی و حتی کشورهای غیر عضو درصورتی که مورد پذیرش ایران و 1 +5 باشند مثل کره جنوبی، می توانند در این طرح شرکت کنند.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح چهارشنبه در راس یک هیات عالیرتبه از مسوولان و مقامات فنی سازمان انرژی اتمی وارد پکن پایتخت چین شد و قرار است در این سفر سه روزه دیدارهای مهمی با مقامات چینی از جمله «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور داشته باشد.

بازدید از موسسات و مراکز تحقیقاتی هسته‌ای اتمی چین نیز از دیگر برنامه های رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این سفر عنوان شده است.


  اخبار سیاست خارجی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------