آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

تلاش‌های جدید اوباما برای تأیید توافق هسته‌ای/ احتمال تدوین طرح‌های تحریمی جدید علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست  خارجی, توافق هسته ای

تلاش های جدید رئیس جمهور آمریکا برای تأیید توافق هسته ای در کنگره، ادامه تردید بسیاری از نمایندگان یهودی کنگره درباره توافق ایران، طرح های جدید جمهوری خواهان علیه ایران برای دوره پس از تأیید توافق هسته ای، فضاسازی مطبوعات صهیونیستی درباره مرکز نظامی پارچین و بررسی تأثیرات مالی برداشته شدن تحریم های ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، ادامه تلاش های رئیس جمهور آمریکا برای به تأیید رساندن توافق هسته ای ایران در کنگره این کشور، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «رویترز» قرار گرفته است. این خبرگزاری می نویسد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به گروه های یهودی آمریکایی اطمینان داد با وجود اختلافات میان آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر توافق هسته ای ایران، روابط دو طرف محکم است. اوباما با اعلام این مطلب، خواستار انجام گفت و گوهای بیشتر میان دو طرف در زمینه همکاری های امنیتی شد. رویترز اشاره می کند این سخنرانی اینترنتی اوباما، بخشی از کارزار فشرده کاخ سفید با هدف تقویت حمایت ها از توافق هسته ای ایران بود که باعث شده است جامعه یهودیان آمریکا دچار تفرقه شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش «الجزیره»، هنوز بسیاری از نمایندگان یهودی کنگره آمریکا درباره حمایت یا عدم حمایت از توافق هسته ای تصمیم نگرفته اند. این گزارش اشاره می کند که آخرین نظر سنجی ها نشان می دهد اکثر یهودیان آمریکا هنوز درباره این موضوع دچار دو دستگی هستند و در این خصوص تصمیم گیری نکرده اند. اگر نگاهی به آمارهای نظرسنجی ها داشته باشیم، 46 درصد از این افراد از توافق حمایت می کنند و 31 درصد مخالف آن هستند. بنابراین، این احساس در کاخ سفید وجود دارد که هنوز اقدامات زیادی در رابطه با کسانی که تصمیم گیری نکرده اند، باقی مانده است که باید انجام شود و باید در این زمینه از رسانه های موثر، از جمله اینترنت استفاده کرد.

در همین حال، جمهوری خواهان مخالف توافق هسته ای نیز دست از تلاش های خود برای ضربه زدن به توافق برنداشته اند. به نوشته «وال استریت ژورنال»، مخالفان نتایج مذاکرات هسته‌ای، همزمان با ناامید شدن از رد توافق نهایی در رأی‌گیری ماه سپتامبر کنگره، در حال طراحی یک طرح جایگزین برای افزایش فشار در مسیر اجرای توافق هستند. البته منتقدان توافق هنوز به شکست اعتراف نکرده‌اند، اما با کمرنگ‌تر شدن امیدها در حال تهیه چندین طرح تحریمی علیه ایران برای پاییز سال جاری، با بهانه حمایت این کشور از سازمان‌های تروریستی هستند؛ اقدامی که به نوشته این روزنامه، می‌تواند ایران را به کنار کشیدن از توافق وادار کند. سیاستمداران مخالف توافق همچنین در حال طراحی روش‌هایی جدید برای محدود کردن منابع مالی سپاه پاسداران هستند.

همزمان با این روند، تلاش رژیم اسرائیل برای فضاسازی هرچه بیشتر علیه ایران نیز ادامه دارد. در همین راستا، روزنامه «جروزالم پست» با انتشار مطلبی مدعی بیشتر شدن نگرانی ها درباره مرکز نظامی پارچین شده است. این روزنامه می نویسد گزارش اخیر رسانه ها از وین که از مقامات مرتبط با آژانس بین المللی انرژی اتمی به بیرون درز کرده، نشان می دهد که جریان توافق جانبی ایران و آژانس نسبت به آنچه که امید می رفت از انعطاف کمتری برخوردار است. بر اساس این ادعا، در یک مکان خاص در سایت پارچین آژانس از طریق تصاویر ماهواره ای وجود وسایل حمل و نقل، تجهیزات و احتمالاً مصالح ساختمانی مشاهده کرده است. علاوه بر آن، ساختمان موجود در محل بزرگتر شده و به نظر می رسد ساخت و سازی در کار بوده است.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «اسپوتنیک» مطلبی را از قول یکی از اقتصاددان های ارشد بانک جهانی منتشر کرده وی در آن مدعی شده کاهش تحریم های ایران، سبب ایجاد درآمدهای بادآورده برای این کشور می شود. به نوشته این خبرگزاری، شانتایانان دیواراجان، اقتصاد دان ارشد بانک جهانی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد لغو تحریم های اقتصادی ایران باعث به وجود آمدن منافع اقتصادی بادآورده برای این کشور خواهد شد. وی درباره تاثیرات ناشی از کاهش تحریم های ایران گفت: «ما این موضوع را ثروت های بادآورده می نامیم. این واژه، یک واژه فنی در اقتصاد است که به افزایش ناگهانی منابع یک کشور اشاره می کند». به گفته وی، اگر ایران قصد دارد به رشد پایدار دست پیدا کند، این موضوع قطعاً مهم است که چگونه این درآمدهای بادآورده را مدیریت خواهد کرد.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------