آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

معاون رئیس جمهور: در اقدامی بی‌سابقه‌ چهار ساعت با پوتین دیدار داشتم



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,معاون رئیس جمهور

برخلاف چیزهایی که در سایتها اعلام شد که رفته اند هواپیما بخرند اما بحث ما در این مذاکرات انتقال فن آوری چه از ایران به روسیه و چه از روسیه به ایران بود هر چند که ممکن است در این مذاکرات بحث هواپیما نیز مطرح شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در "متن و حاشیه" گفت: کمیته فناوری میان ایران و روسیه را تشکیل دادیم/ روس‌ها این کمیته را با چین و هند نیز دارند و این یعنی ما به یک مهره استراتژیکی در سیاست خارجی دو کشور تبدیل شده‌ایم

به گزارش تیک ، سورنا ستاری در برنامه "متن و حاشیه" شبکه 3 سیما به دستاوردهای سفر خود به مسکو اشاره کرد و گفت: این سفر یک دیپلماسی فنآوری بود و من در این سفر در اقدام بی سابقه ای چهار ساعت با پوتین دیدار داشتم و نوک پیکان این ارتباط در حوزه فن آوری بود.

وی ادامه داد: برخلاف چیزهایی که در سایتها اعلام شد که رفته اند هواپیما بخرند اما بحث ما در این مذاکرات انتقال فن آوری چه از ایران به روسیه و چه از روسیه به ایران بود هر چند که ممکن است در این مذاکرات بحث هواپیما نیز مطرح شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: اصل بحث ما این بود که در حوزه فن آوری چه حوزه فضایی و چه در حوزه های هوایی بتوانیم فعالیت خوبی با روسها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه روسها در حوزه فضایی و هوایی و در بسیاری از تکنولوژیها مقام نخست را دارند افزود: از طرفی نیز ما فن آوریهایی داریم که می توانیم به روسها بدهیم یعنی سطح فنآوری ما در حوزه هوا و فضا در بسیاری از موارد در جایگاهی قرار دارد که می توانیم انتقال فنآوری به روسیه داشته باشیم مهم این است که پیکان این ارتباطات فن آوری باشد.

ستاری گفت: ما در حوزه پساتحریم این را باید رعایت کنیم که هر شرکتی یا کشوری بخواهد به ایران بیاید و در ایران کار کند باید دو چیز را وارد ایران کند، یا باید پول و یا تکنولوژی با خود بیاورد و در این شرایط می تواند کار کند.

وی با بیان اینکه ما در این سفر کمیته فن آوری میان دو کشور را تشکیل دادیم افزود: این کمیته فن آوری زیرگروه دارد ضمن اینکه سطح این کمیته فن‌ آوری بالاتر از کمیسیون مشترک میان دو کشور برگزار می شود.

وی ادامه داد: البته روسها نیز خیلی علاقمند به توسعه روابط با ما هستند ضمن اینکه روسها این کمیته را با دو کشور چین و هند نیز دارند و خود این نشان می دهد که ما به یک مهره استراتژیکی در سیاست خارجی دو کشور تبدیل شده ایم.

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما در این سفر به عنوان نماینده دولت حضور داشتیم گفت: حوزه فن آوری می تواند محور توسعه شود ضمن اینکه معاونت علمی ارتباط خود را باید با بنیاد حفظ کند.

وی با بیان اینکه ما تصور غلطی در حوزه فنآوری داریم افزود: ما یک مشکل جدی فرهنگی داریم و آن اینکه جوانان خود (استعداد و ظرفیتها) را نمی بینیم چرا که پایه تفکرات اقتصادی ما نفتی است.

ستاری با بیان اینکه کشورهایی که دارای پایه منابع زیرزمینی هستند هیچوقت پیشرفت نمی کنند گفت: ما همیشه فکر کردیم که تکنولوژی خریدنی است در حالیکه این غیرممکن است چرا که تکنولوژی خریدنی نیست بلکه باید این واقعیت را قبول کرد که دست یافتنی است و باید برای آن وقت گذاشت و هزینه کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه به بحث اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان یعنی اینکه ساختارهای اقتصادی در ذهنمان عوض شود چرا که اقتصاد دانش بنیان یعنی نوآوری.

وی با بیان اینکه ما اکنون 32 میلیون جوان بین 20 تا 40 سال داریم افزود: پنجمین تولید کننده مهندس در دنیا هستیم و چهار و نیم میلیون دانشجو داریم که اینها نباید برای شغل آویزان دولت شوند.

وی ادامه داد: معنی اشتغال در اقتصاد نفتی استخدام دولتی است که باید این تفکر از بین برود.

سورنا ستاری به فعالیت شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: با جریان فکری که در کشور راه افتاده است اکنون شرکتهای کوچکی در حوزه دانش بنیان شکل گرفته اند که مدیرعامل این شرکتها جوانان زیر 30 سال هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاههای ما باید تغییر ساختار بدهند گفت: متأسفانه برخی از اساتید روی این تفکرات موضعگیری دارند اما این واقعیتی است که باید اتفاق بیفتد.

ستاری در ادامه با بیان اینکه دانشگاهها باید درصد قابل توجهی از درآمدش را از محل فروش تکنولوژی و قراردادهای صنعتی و شرکتهای دانش بنیان دربیاورند گفت: ما دانشگاه نفتی نمی خواهیم و دانشگاه نفتی دانشگاهی است که صد درصد پولش را از دولت می گیرد.

وی افزود: البته من نمی گویم که کمکهای دولتی به دانشگاه قطع شود بلکه باید این کمکها در حوزه پژوهش هزینه شود اما معنایش این نیست که در تجاری سازی هزینه کنیم چرا که تجاری سازی باید در شرکتها اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد در زمینه دانش هزینه کند ادامه داد: رتبه ما در نانوتکنولوژی هفت است و تلاشمان این است که به رتبه پنج برسانیم و در این حوزه باید هزینه کنیم.

ستاری با بیان اینکه ما یک اکوسیستم نوآوری در کشور نیاز داریم که باید شکل بگیرد گفت: پایه این اکوسیستم اقتصاد نفتی نیست و باید قبول کنیم که شیوه های اقتصاد عوض شده است.

وی افزود: 20 سال پیش شرکتهایی که اول دنیا بودند شرکتهای نفتی بودند که نفت و گاز و چاه و پالایشگاه داشتند اما اکنون گوگل و فیس بوک و مایکروسافت فقط فنآوری و طرز فکر است.

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور گفت: این در حالیست که ما در کشور شرکتی داریم که بزرگترین آی تی منطقه است و مدیرعامل آن کمتر از سی سال سن دارد.

وی افزود: ما در استان اصفهان در حوزه صنعتی این همه سرمایه گذاری کردیم در حالیکه اکنون سومین استان کشور از نظر بیکاری است چرا که با شیوه های سنتی قبلی به هیچ جا نمی رسیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ما ‌ اکنون به مرحله ای رسیدیم که ما (بنیاد ملی نخبگان) را جدی می گیرند گفت: ما ثابت کردیم که از علم ثروت و از فن آوری اشتغال ایجاد می کنیم چون درصد قابل توجهی توانسته ایم در کشور اشتغالزایی کنیم و نمونه آن 1700 شرکت دانش بنیان در کشور با 5 هزار و 400 میلیارد تومان فروش فنآوری است.

وی در ادامه با بیان اینکه خام فروشی در اقتصاد دانش بنیان بی معناست افزود: باید در نگرشهای خود تغییر ایجاد کنیم و دریابیم که چگونه می توانیم از مواد خام تجاری سازی کنیم که نمونه آن دو هزار گونه گیاهیِ دارویی در استان کهگیلویه است.

ستاری در ادامه به پارک فنآوری پردیس اشاره کرد و گفت: این پارک 350 عضو هیئت علمی دارد که در شرکتهای خود کار می کنند و کل هزینه های این پارک از ابتدای تأسیس در سال 80 تاکنون به شصت میلیارد تومان نیز نمی رسد اما امسال بالای 20 هزار میلیارد تومان فروش پارک فنآوری توسط بخش خصوصی بود.

وی افزود: ما همچنین در بسیاری از دانشگاههای معتبر مراکز نوآوری را تأسیس کردیم.

معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور در ادامه به بحث بازگشت نخبگان به داخل کشور اشاره کرد و گفت: برای بازگشت آنها باید بتوانیم انگیزه ای ایجاد کنیم و نگرش ما به پدیده مهاجرت باید نگرش درستی باشد.

وی افزود: ما اکنون در تمام شرکتهای آمریکایی نیروی ایرانی داریم که در رده های بالایی مشغول هستند در خود گوگل 70 ـ 80 ایرانی کار می کنند که همه برای ایران ظرفیت هستند که اگر بتوانیم فضایی ایجاد کنیم می توانند بسیار مؤثر و تأثیرگذار باشند.

ستاری در ادامه با بیان اینکه ما برای بازگشت نخبگان نیاز به زیرساخت داریم گفت: ما تاکنون برای بازگشت نخبگان با کسی تماس نگرفته ایم که برگردند بلکه زمینه ای فراهم کردیم که بتوانند در داخل کشور به راحتی کار کنند.

وی افزود: البته سال گذشته با حدود 350 نفر از بهترینها با حضور رئیس جمهور جلسه گذاشتیم و امسال نیز برنامه مفصلی در نیویورک در این خصوص داریم.

ستاری ادامه داد: باید به این بچه ها یاد بدهیم که به این مملکت مدیون هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه به بحث علوم انسانی اشاره کرد و گفت: ما با تفکر نفتی علوم انسانی را می چرخانیم و در واقع با پول نفت دروس را یاد می دهیم در حالیکه علوم انسانی نیز باید تجاری سازی شود.

وی با بیان اینکه باید یاد بگیریم که چگونه علوم انسانی را تجاری سازی کنیم افزود: البته در زمینه دانش دولت باید هزینه کند اما دولت حق ندارد پای خود را در محدوده تجاری سازی بگذارد و در واقع محصولی که با پول دولتی دربیاید تجاری سازی نیست.

ستاری ادامه داد: البته اکنون یاد گرفته ایم که به درآمدهای نفتی متکی نباشیم بلکه کشور را با پول مالیات اداره کنیم.

معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور در ادامه به بحث تأثیر محدودیتها بر توسعه علمی کشور اشاره کرد و گفت: اگر با فکر و عقل و مغز کار کنیم محدودیتی پیش نمی آید و قطعاً‌ در آینده وضعیت ما خیلی بهتر از اکنون می شود اکنون خیلی محدودیتهای شدیدی داریم و موقعی موفق هستیم که فکر کنیم در داخل چی داریم و این داشته های داخلی را روی میز بگذاریم.

وی افزود: در سفری که به روسیه داشتم یکی از چیزهایی که از ما می پرسیدند این بود که ما (روسها) اکنون تحریم شده ایم و شما که تجربه آنرا دارید به ما بگویید چه کار کنیم.

 اخبار سیاست خارجی - تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------