آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

سه رأی دیگر تا پیروزی اوباما بر جمهوری‌ خواهان / درخواست یک سناتور برای شکلی جدید از تحریم ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, توافق هسته ای ایران

بازتاب اعلام حمایت یک سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته ای، اظهارات مقام سابق صهیونیستی درباره توافق ایران و 1+5، عدم حمایت کنگره ملی دموکرات ها از توافق، درخواست یک سناتور جمهوری خواه برای تحریم ایران، خطر قدرت گیری القاعده در یمن و تخریب یک معبد باستانی دیگر توسط داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، اعلام حمایت یک سناتور دیگر آمریکایی از توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «سی بی اس نیوز» در گزارشی درباره این موضوع اشاره می کند با اوج گرفتن حمایت ها از توافق هسته ای با ایران، جف مرکلی، سناتور دموکرات از اورِگان اعلام کرد از توافق شش قدرت جهانی با ایران حمایت می کند. بدین ترتیب، حامیان توافق در آستانه دستیابی به حد نصاب 34 رأی لازم برای حفظ وتوی رئیس جمهور هستند. مرکلی در بیانیه ای اعلام کرد اگر چه معتقد است توافق کاستی های چشمگیری دارد، اما بهترین راهبرد برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. وی تأکید کرده بر خلاف نظر مخالفان، امکان مذاکرات مجدد و دستیابی به توافقی دیگر با ایران وجود ندارد.

این در حالی است که رژیم اسرائیل همچنان به تلاش های خود علیه توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 ادامه می دهد. در همین راستا، آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل گفته آمریکا و اسرائیل باید توافقی دوجانبه و موازی در واکنش به توافق هسته ای مشکل زای ایران امضا کنند. به نوشته «جروزالم پست»، وی اعلام کرده توافق موازی باید فراهم کننده واکنشی مثبت به خطرات آتی در توافق هسته ای ایران باشد. یادلین مدعی شده توافقی که ایران و گروه 1+5 امضا کرده اند، بسیار مشکل زا خواهد بود؛ اما افزوده به هر حال به نظر می رسد باراک اوباما در عبور دادن این توافق از سد کنگره موفق خواهد شد. به گفته وی، توافق جانبی باید به طور آشکار شامل واکنش به سناریوهایی باشد که براساس آن ایران تلاش می کند پیش از منقضی شدن توافق برای دستیابی به بمب هسته ای اقدام کند.

در مطلبی دیگر مربوط به موضوع توافق هسته ای، شبکه خبری «فاکس نیوز» با تهیه گزارشی از کنگره ملی دموکرات ها، اشاره می کند که بر خلاف انتظارهای اولیه، هیچ قطعنامه ای در حمایت از توافق هسته ای ایران در این کنگره تدوین و ارائه نشده است. بر اساس این گزارش، دبی ویزرمن شولتز، نماینده دمکرات از ایالت فلوریدا از بررسی صدور قطعنامه در نشست تابستانی این هفته جلوگیری به عمل آورده است. البته برخی، مسائل قانونی داخلی کمیته ها را عامل این موضوع می دانند و برخی دیگر، اقدام ویزرمن شولتز را که خود یهودی است و بسیاری از اعضای حوزه انتخابی وی نیز یهودی هستند، به عنوان دلیل برمی شمرند. این در حالی است که دست کم 168 نفر از اعضای این کنگره با امضای نامه ای، از اقدامات اوباما در دستیابی به توافق با ایران حمایت و آن را یک پیروزی برای دیپلماسی توصیف کرده اند.

اما همزمان با این تحولات، یک سناتور جمهوری خواه با ارسال نامه ای برای ایالت های مختلف آمریکا، از آن ها خواسته بدون توجه به توافق هسته ای، مستقلاً ایران را تحریم کنند. به نوشته «وال استریت ژورنال»، جیمز اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوکلاهما، روز یکشنبه همراه با «اسکات پروت» دادستان کل این ایالت، طی یادداشتی مشترک به ایالت‌های آمریکا توصیه کرده است که رأسا دست به تحریم ایران بزنند. اینهوف و پروت با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت بمب اتمی و همچنین نقض حقوق بشر در داخل کشور، نوشته‌اند: «خوشبختانه، ایالت‌های ایالات متحده، این قدرت را دارند که این تهدیدات را محدود کنند، مشروط بر اینکه همه آن‌ها تصمیم به استفاده از آن بگیرند».

اما در میان دیگر موضوعات، تحولات جدید در یمن و به ویژه قدرت گیری روزافزون گروه تروریستی القاعده در این کشور مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه در این زمینه می نویسد تحلیلگران بر این عقیده هستند که افزایش فعالیت های شاخه شبکه تروریستی القاعده در عدن، دومین شهر بزرگ یمن، برای رهبران عربستان سعودی که تمام تلاش خود را بر روی جنگ با نیروهای انقلابی یمن متمرکز کرده و چشمان خود را به روی افراط گرایان و فعالیت های آن ها بسته اند، چالشی جدی محسوب می شود. در این مطلب به نقل از تحلیلگران آمده که به نظر نمی رسد اولویت اصلی عربستان در یمن القاعده باشد و درست به همین علت است که القاعده فرصت رشد و توسعه پیدا کرده است.

در نهایت، خبرگزاری «رویترز» از تخریب یک معبد باستانی دیگر در سوریه به دست تروریست های داعش خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، گروه تروریستی داعش بخش هایی از معبد تاریخی «بل»، واقع در شهر باستانی تدمر (پالمیرا) در سوریه را منهدم کرد. گروه ناظر بر حقوق بشر در سوریه روز یکشنبه با اعلام این خبر گفت میزان خسارات های وارده به این معبد هنوز مشخص نشده است. این دومین معبد در سوریه است که داعش در ماه جاری آن را منهدم کرده است. داعش در تاریخ 25 اوت نیز معبد باستانی «بعل شمین» را منفجر کرد؛ اقدامی که یونسکو از آن به عنوان جنایت جنگی برای محو کردن نماد میراث فرهنگی سوریه نام برد. داعش به تازگی پروفسور «خالد اسعد»، یک باستان شناس سوری را نیز در تدمر سوریه اعدام و جسد وی را از یک ستون تاریخی در این شهر آویزان کرد.


  اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------