آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

یک قدم دیگر تا پیروزی اوباما بر جمهوری‌خواهان/ نامه جان کری به کنگره با موضوع ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی, توافق هسته ای

اعلام حمایت دو سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته ای ایران و قرار گرفتن اوباما در آستانه موفقیت، حمایت یک عضو مجلس نمایندگان از توافق ایران و گروه 1+5، نامه جان کری به کنگره با موضوع ایران و پاسخ دولت آمریکا به طرح همکاری این کشور با گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، با افزایش اعلام حمایت ها از توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد باب کیسی و کریس کونز، دو سناتور دموکرات دیگر روز سه شنبه حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کردند و به این ترتیب، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای حفظ حق وتوی خود در کنگره در رأی گیری درباره این توافق تنها به یک رأی دیگر نیاز دارد. حمایت این دو سناتور دموکرات بدین معنی است که 33 نفر از اعضای سنای آمریکا، یعنی 31 دموکرات و دو عضو مستقل، اکنون از توافق هسته ای ایران که میراثی مهم برای سیاست خارجی رئیس جمهور دموکرات آمریکا به شمار می رود، حمایت می کنند.


«هافینگتون پست» نیز در مطلبی ضمن پرداختن به همین موضوع می نویسد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به پیروزی درباره توافق ایران بسیار نزدیک شده است. در این مطلب آمده سناتور دموکرات کریس کونز از ایالت دلاوِر روز سه شنبه حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرد و تصمیم خود را در این باره «تصمیمی بسیار دشوار» توصیف کرد. بدین ترتیب دولت اوباما تنها به یک رأی برای پیروزی نیاز دارد. کونز طی ده روز گذشته گفت و گوهایی با رئیس جمهور آمریکا،‌ جو بایدن، معاون رئیس جمهور و دیگر مقامات دولت آمریکا برگزار کرده بود. باب کیسی، دیگر سناتور دموکرات حامی توافق نیز در بیانیه ای اعلام کرده: «این توافق در مدت زمان خود، برنامه هسته ای ایران را به طور قابل ملاحظه ای محدود می کند و در مقایسه با همه گزینه های واقع بینانه، بهترین گزینه موجود برای ما در حاضر است».

اما افزون بر این دو سناتور، یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز شب گذشته حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، آدام اسمیت، از اعضای دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 حمایت کرد. در بیانیه این عضو مجلس نمایندگان آمده است: «در دو ماه گذشته، من توافق نهایی را با دقت بررسی کردم و گفت و گوهایی فشرده با دولت، کارشناسان منع اشاعه، متحدان اروپایی و کسانی که در جنبه های مختلف این توافق دست داشتند، انجام دادم. بعد از ملاحظات دقیقی که داشتم، تصمیم به حمایت از این توافق گرفتم؛ زیرا باور دارم که در غیر این صورت، با برنامه اتمی بدون نظارت و محدودیت ایران روبرو می شویم و این توافق قطعاً آثار مخرب برنامه اتمی ایران بر خاورمیانه را متوقف می کند».

از سوی دیگر، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از اقدام جدید دولت اوباما جهت ارائه تضمین به اعضای کنگره و متقاعد ساختن آن ها به افزایش حمایت از توافق هسته ای خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه نامه ای برای همه اعضای کنگره ارسال خواهد کرد که در آن، خطوط کلی تعهدات امنیتی آمریکا در قبال رژیم اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با توجه به توافق هسته ای ایران ترسیم شده است. مقامات وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفتند این نامه کمی پیش از سخنرانی کری درباره توافق هسته ای ایران در فیلادلفیا در اختیار اعضای کنگره قرار خواهد گرفت. این مقامات افزودند سخنرانی کری که یک هفته پیش از بازگشت کنگره به کار خود انجام می شود، بر چگونگی امن تر شدن آمریکا و متحدانش در صورت اجرای این توافق متمرکز خواهد بود.

اما در میان دیگر مطالب، «ای بی سی نیوز» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که به بحث های مطرح درباره احتمال همکاری آمریکا با گروه تروریستی جبهه النصره واکنش نشان داده است. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: «هرگونه حمایت از جبهه النصره برای مقابله با داعش را تکذیب می کنیم». وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید ژنرال دیوید پترائوس، رئیس پیشین سیا اعلام کرده این احتمال وجود دارد که آمریکا برای مبارزه با داعش از گروه جبهه النصره حمایت کند، گفت: «من این گزارش را دیده ام؛ اما ما با جبهه النصره هیچ همکاری نداریم و این گروه، یک گروه تروریستی است». وی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی اش درباره نقش ترکیه در ائتلاف ضد داعش سخن گفته و از همکاری این کشور در قالب واگذاری اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در اختیار آمریکا، قدردانی کرده است.

البته تونر در حالی همکاری آمریکا با گروه های تروریستی را تکذیب می کند که بر اساس گزارش جدید نشریه «فارن افرز»، راهبرد این کشور در یمن سبب قدرت گیری بیش از پیش القاعده شده است. در این گزارش آمده که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به مشخصه اصلی راهبرد ضدتروریسم آمریکا در یمن تبدیل شده است. این حملات باعث کشته شدن تعداد زیادی از رهبران اصلی القاعده شده، اما دامنه فعالیت این سازمان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. یک توضیح درباره این امر، آن است که از زمان آغاز حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، دولت یمن ضعیف تر شده و این مسئله فضا را برای القاعده فراهم کرده تا بتواند دامنه عملیات خود را گسترش دهد. استدلال دیگر این است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین باعث کشته شدن غیر نظامیان شده و این مسئله سبب شده ادعای القاعده در شبه جزیره عربستان درمورد این که یمن با حمله یک قدرت خارجی روبرو است، اعتبار پیدا کند.

  اخبار سیاست خارجی  -  تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------