آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره لغو تحریم‌ها/ رسیدن حامیان توافق هسته‌ای به 37 نفر



اخبار,اخبارکیوسک بین‌المللی

افزایش شمار حامیان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، نقش کشورهای اروپایی در پیروزی اوباما بر کنگره، بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره توافق هسته ای و لغو تحریم ها، محتوای دیدار پادشاه سعودی با رئیس جمهور آمریکا و راهبرد سری آمریکا برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، افزایش حمایت از توافق هسته ای ایران در سنای آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد حمایت از توافق هسته‌ای ایران روز پنج‌شنبه در سنای آمریکا افزایش یافت و سه نماینده دیگر دموکرات، یعنی کوری بوکر، مارک وارنر و هایدی هیت‌کمپ گفتند از این توافق حمایت می‌کنند. این امر موجب شد تعداد سناتورهای حامی این توافق به 37 نفر برسد که همگی دموکرات یا مستقل هستند. حامیان این توافق اکنون تلاش می‌کنند تعداد آرای خود را به 41 برسانند تا راه قطعنامه رد توافق را سد کنند و اوباما را از ضرورت استفاده از حق وتو معاف نمایند.

در همین حال، اکنون که پیروزی اوباما در اجرایی کردن توافق هسته ای ایران قطعی به نظر می رسد، خبرگزاری فرانسه درگزارشی به نقش کشورهای اروپایی در این پیروزی رئیس جمهور آمریکا بر کنگره پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد کاخ سفید یقیناً با پشتکار قابل ملاحظه ای تلاش کرد تا کنگره توافقی را که درباره برنامه هسته ای ایران به دست آمده است، مختل نکند؛ اما کشورهای اروپایی نیز در به دست آمدن این موفقیت سهم داشتند. شعار سفرای انگلیس، ‌فرانسه، ‌آلمان، روسیه و چین هنگامی که با حدود 30 سناتور دموکرات دیدار داشتند، این بود: «این توافق را نابود نکنید». رهبران اروپایی از آن می ترسند که فرصت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در برابر لغو تحریم ها، ‌قربانی موضوعات سیاست داخلی آمریکا شود.

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره موضوع توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، روز پنج‌شنبه تأکید کرد اگر قدرت‌های جهانی به جای برداشتن تحریم‌ها بر تعلیق آنها اصرار کنند، هیچ معامله ای وجود نخواهد داشت. ایشان همچنین تأکید کرد رد یا تأیید این توافق بر عهده مجلس ایران است. این خبرگزاری می نویسد به گفته رهبر ایران، برخی مقامات آمریکایی حرف از «تعلیق تحریم‌ها» زده‌اند که غیرقابل‌پذیرش است: «اگر قرار است تحریم‌ها تعلیق شوند، در این صورت ما نیز تعهدات خود را در سطح تعلیق انجام می‌دهیم و نه به صورت اساسی».

سفر پادشاه سعودی به واشنگتن و دستور کار گفت و گوهای وی با رئیس جمهور آمریکا، موضوع دیگری است که امروز در برخی مطبوعات و رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» می نویسد ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قرار است روز جمعه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند. رهبران عربستان و آمریکا قرار است در این دیدار به مسئله نحوه هماهنگی بیشتر دو طرف با هدف مقابله با فعالیت های ادعایی بی ثبات کننده ایران در منطقه بپردازند؛ به ویژه با توجه به این موضوع که تهران قرار است 56 میلیارد دلار درآمد را در پی کاهش تحریم ها کسب کند. ادعا می شود که ممکن است ایران از این درآمدها به منظور انجام اعمال مجرمانه استفاده کند.

در خبری مربوط به مبارزه با داعش در عراق و سوریه، روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از مسئولان آمریکایی فاش کرده که آمریکا حمله ای سری را برای شکار سرکردگان گروه تروریستی داعش از طریق هواپیماهای بدون سرنشین آغاز کرده است. این عملیات براساس همکاری مشترک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و فرماندهی عملیات مشترک ویژه صورت می گیرد. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اهداف و مواضع داعش را مشخص می کند و اختیارات گسترده ای در این خصوص دریافت کرده است. براساس این برنامه، اهداف ارزشمند شناسایی می شوند و فرماندهی عملیات مشترک ویژه این اهداف را مورد حمله قرار می دهد. این حملات، مستقل از عملیات ائتلاف بین المللی ضد داعش تحت رهبری واشنگتن است.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «العرب» با انتشار گزارشی تحلیلی مدعی شده «جنگ پنهانی» میان ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه در حال حاضر متوقف شده است. این روزنامه می نویسد جنگ های محرمانه میان دستگاه های اطلاعاتی ایران و آمریکا تا حدی متوقف شده است. بنا به گفته ناظران سیاسی،‌ این راهبرد که در چارچوب توافق هسته ای و افزایش خطر داعش اتخاذ شده، ممکن است باعث شود دو طرف در مرحله بعدی ‌همکاری های نظامی و اطلاعاتی- امنیتی خود را به طور محرمانه و برای مقابله با گروه های مسلح منطقه گسترش دهند. بنابراین، بحران های خاورمیانه، ‌فرصتی برای تقویت روابط ایران و آمریکا برای محقق کردن دستاوردهای مختلف و نزدیک شدن این دو کشور بر اساس منافع شده است.


  اخبار سیاست خارجی  - تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------