آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سعودي ها از اوباما چه مي خواهند؟ / حسن تفاهم بین ایران و آمریکا، یعنی تحقق کابوس نهایی عربستان



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,ملک سلمان

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی مطمئنا در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نگرانی های خود را در ارتباط با ایران با او در میان گذاشت اما دیدار آنها فراتر از گفتگو درباره توافق هسته ای ایران بوده است.

کریستین ساینس مانیتور نوشت ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی مطمئنا در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نگرانی های خود را در ارتباط با ایران با او در میان گذاشت اما دیدار آنها فراتر از گفتگو درباره توافق هسته ای ایران بوده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، دیدار یک مقام از منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) از کاخ سفید پس از آن که اوباما حمایت کافی اعضای کنگره را از توافق هسته ای ایران به دست آورده است نشانه پسرفت نیست بلکه نشانه آن است که تضمین ها و تعهدات آمریکا در حال حرکت رو به جلوست.

کارشناسان منطقه ای می گویند در حالی که در دیدار روز جمعه ملک سلمان با اوباما در واشنگتن، احتمالا ایران موضوع اصلی گفتگوها بوده است اما ایران تنها موضوع مورد بحث بین این دو مقام نبوده است.

کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به قلم هاوارد لافرانشی نوشت: پادشاه عربستان سعودی همچنان نمی خواهد شاهد ایران مسلح به سلاح هسته ای باشد، البته این روند بر اساس توافق هسته ای دست کم ده سال به تأخیر خواهد افتاد. اما مهمتر از همه آن که، هدف ملک سلمان زیر نظر گرفتن جاه طلبی های منطقه ای ایران و مداخلاتش در این منطقه است.

برخی می گویند سعودی ها همچنین می خواهند مطمئن شوند اوباما توافق هسته ای ایران را بلیط آمریکا برای خروج از منطقه خاورمیانه نمی داند. و در همین حال، آنها نمی خواهند شاهد دوستانه شدن روابط آمریکا و ایران باشند.

جیمز فیلیپس محقق ارشد در امور خاورمیانه در بنیاد هریتج در واشنگتن اعلام کرد: «پادشاه عربستان سعودی در پی گرفتن تضمین هایی در این باره است که توافق هسته ای ایران سبب تغییرات گسترده در سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با ایران به عنوان یک هم پیمان بالقوه در منطقه نمی شود زیرا رویکرد آمریکا در قبال ایران از سال هزار و نهصد و هفتاد و نه مبتنی بر خصومت بوده است.»

او همچنین گفت: «سعودی ها به همراه دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس بر روی ایران متمرکز شده اند و به سبب اقدامات ایران در منطقه احساس می کنند در معرض تهدید قرار گرفته اند.» او افزود: «اگر گشایش در روابط بین ایران و آمریکا به حسن تفاهم تبدیل شود کابوس نهایی سعودی ها جامه عمل به خود خواهد پوشید.»

فیلیپس می گوید سعودی ها و دیگر کشورهای عربی در این باره ابراز نگرانی می کنند که آمریکا قصد دارد از منطقه خارج شود.

او گفت: «آنها در این باره نگرانند که آمریکا ممکن است از روابط جدید خود با ایران در جهت تسهیل روند خروج از منطقه استفاده کند.»

باراک اوباما برای کاهش چنین نگرانی هایی باید متعهد شود نقش آمریکا در درگیری ها در سوریه و یمن افزایش خواهد یافت و با نفوذ ایران در منطقه نیز مقابله خواهد کرد. اما شمار کمی از تحلیل گران پیش بینی می کنند این اتفاق رخ خواهد داد.

مقامات کاخ سفید اعلام کردند در حالی که آمریکا همچنان یکی از شرکای تزلزل ناپذیر هم پیمانانی همانند عربستان سعودی باقی خواهد ماند، دولت آمریکا نیز در پی پیشبرد سیاستی در منطقه است که کمتر بر آنچه سعودی ها بر آن تأکید می کنند، وابسته خواهد بود.

جف پرسکات مدیر ارشد شورای امنیت ملی در امور ایران، عراق، سوریه و منطقه خلیج فارس در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد دولت باراک اوباما «در پی حمایت از تلاش های عربستان سعودی برای ایجاد قابلیت ها و توانایی های خاص خود است.» تحلیل گران می گویند ملک سلمان با تردید های قاطع به واشنگتن سفر کرد، تردید هایی که برطرف کردن آنها کار آسانی نخواهد بود. آنها خاطرنشان می کنند پادشاه عربستان سعودی که در ماه ژانویه بر این سمت جدید تکیه زد، نارضایتی خود را از دولت اوباما در ارتباط با سیاست هایش در قبال خاورمیانه به ویژه در ارتباط با سوریه اعلام کرده است و او این نارضایتی را در نشست کشورهای عربی در حالی که اوباما در ماه مه در حال برگزاری نشست کمپ دیوید بود، ابراز کرد.

سعودی ها همچنین درباره پیچیدگی های مرتبط با توافق هسته ای ایران نگرانی هایی دارند. آنها بیم آن دارند که این توافق سبب تقویت ایران خواهد شد و با کاهش تحریم ها سبب می شود میلیاردها دلار در اختیار تهران قرار گیرد که می تواند از این وجوه برای افزایش فعالیت ها در منطقه استفاده کند. این فعالیت ها شامل حمایت ایران از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همچنین حمایت از سازمان های تروریستی و گروه های نیابتی از حزب الله در لبنان گرفته تا انصارالله در یمن می شود.

اما دولت باراک اوباما نیز درباره اقدامات سعودی ها در منطقه نگران است. یکی از این نگرانی ها این است که سعودی ها در حال استفاده از رویکرد تک روی خود در قبال سوریه برای حمایت از گروه های شورشی اسلام گرایی هستند که آمریکا نیز آنها را افراطی می داند.

یکی دیگر از نگرانی های واشنگتن این است که مداخله ریاض در یمن سبب تشدید درگیری ها در این کشور شده و در عین حال سبب اضافه شدن یک بحران انسانی دیگر در منطقه شده است. اقدامات سعودی ها همچنین سبب شده است شاخه القاعده در یمن آزادی عمل بیشتری پیدا کند.

برسکات همچنین گفت: «ما به شدت و به صورتی خاص درباره وخامت بحران انسانی در یمن نگران هستیم.»

در حالی که چنین نگرانی هایی ممکن است مشروع باشد، برخی می گویند آمریکا باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا ثابت کند از شرکایی همانند عربستان سعودی و همچنین از منطقه دست نکشیده است.

آنتونی کوردسمن از مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در واشنگتن می گوید آمریکا با ممانعت از انتقال تسلیحات ایرانی به یمن به سعودی ها در این کشور کمک می کند. او در عین حال گفت آمریکا باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا به سعودی ها اطمینان دهد منافع مشترک دو کشور را در ارتباط با یمن درک می کند.

کوردسمن در تحلیل سفر ملک سلمان به آمریکا اعلام کرد: «چشم انداز وجود یک حکومت حامی ایران که ممکن است مسیرهای دریایی یا هوایی را در کشوری تسهیل کند که هزار و سیصد کیلومتر مرز با عربستان سعودی دارد، تأثیر حیاتی بر منافه راهبردی سعودی ها و همچنین منافع آمریکا می گذارد.»

فیلیپس از بنیاد هریتج می گوید انتظار دارد اوباما فراتر از شعارهای کلیشه ای از سلمان حمایت کند زیرا هر اقدامی غیر از این با رویکرد محتاطانه رئیس جمهور در قبال منطقه در تضاد است.

اما کوردسمن می گوید اوباما اگر تنها اعلام کند در مقابله با تلاش های ایران در استفاده از وجوه اقتصادی ناشی از کاهش تحریم ها برای انجام شرارت های بیشتر جدی است، راه درازی برای اطمینان دادن به سعودی ها در پیش خواهد داشت.

او می گوید اوباما می تواند «آشکارا اعلام کند آمریکا در مقابله با سوء استفاده ایران از منابع حاصله از کاهش تحریم ها، به هم پیمانان عربش خواهد پیوست.»

او افزود این اقدامات می تواند شامل «تلاش ها برای گسترش نفوذش در لبنان، سوریه، عراق و یمن شود.»


اخبار سیاست  خارجی - تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------