آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

تاسیس دفتر ویژه اجرای توافق ایران در آمریکا / جان کری چه کسی را مسئول این دفتر کرده است؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,توافق هسته ای

المانیتور از تاسیس دفتر ویژه ای در آمریکا برای هماهنگی اجرای توافق هسته ای با ایران (برجام) خبر داد و اعلام کرد سفیر پیشین آمریکا در لهستان این دفتر را اداره خواهد کرد.

به گزارش «انتخاب»، المانیتور نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تا هفدهم سپتامبر ، انتخاب استفان مال را به سمت رئیس دفتر هماهنگی اجرای برجام اعلام خواهد کرد.

مقام های آمریکایی گفتند کنگره تا هفدهم سپتامبر مهلت داشته قطعنامه مخالفت خود را با برجام برای رئیس جمهور ارسال کند. سناتورهای دموکرات تاکنون این اقدام را ناکام گذاشته اند و به نظر می رسد با پایان یافتن مهلت 60 روزه کنگره برای بازنگری برجام ، این توافق برای اجرا آماده شود.

بر اساس این گزارش ، پس از مشخص شدن احتمالی سرنوشت برجام و عبور موفقیت آمیز آن از سد کنگره آمریکا ، دولت این کشور آماده می شود از موضع دفاع از توافق به وظیفه مهم اجرای آن بپردازد. برای همین منظور، سفیر آمریکا در لهستان که ماموریتش در این کشور رو به اتمام است به ریاست دفتر جدیدی که با هدف هماهنگی اجرای برجام تاسیس خواهد شد گماشته می شود.

کاخ سفید همچنین قرار است نامزدی تام شانون ، مشاور وزارت امور خارجه برای جایگزینی وندی شرمن ، معاون وزیر در امور سیاسی اعلام کند.

استفان مال ، دیپلماتی کهنه کار است که از سال 2010 تا 2012 مدیر اجرایی وزارت امور خارجه ، از 2008 تا 2010 سفیر آمریکا در لیتوآنی و مشاور ارشد ویلیام برنز ، معاون وقت وزیر امور خارجه بوده است. ویلیام برنز آن زمان مذاکره کننده ارشد آمریکا با ایران بود و در گفتگو بر سر قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل و تحریم ایران به علت برنامه هسته ای این کشور نقش مهمی را ایفا کرد.

المانیتور نوشت در تماسی که با مال داشته ، وی از اظهار نظر درباره پست جدیدش خودداری کرده است. روز یازدهم سپتامبر ، پل جونز، سفیر جدید آمریکا در لهستان ، در حضور جان کری سوگند یاد کرد.

ریچارد نفیو، مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در امور تحریم ایران ، مال را انتخابی شایسته خواند و گفت: وی زمانی که با برنز کار می کرد تجربه خوبی درباره پرونده ایران بدست آورد و با دستگاه های دولتی نیز همکاری گسترده ای داشته است.

این گزارش افزود: مال قرار است گروهی هفت نفره را مدیریت کند. دفتر وی در وزارت امور خارجه کار هماهنگی اجزای برجام را مابین دستگاه های دولتی از جمله کاخ سفید ، وزارت امور خارجه ، وزارت خزانه داری ، وزارت انرژی و غیره بر عهده خواهد داشت.

مقام های کاخ سفید گفته اند مال موظف است پایبندی ایران و آمریکا را به تعهداتشان بر اساس برجام پیگیری کند.  


 اخبارسیاست خارجی  -  انتخاب 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------