آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

القاعده، عامل همکاری امنیتی تهران-واشنگتن



اخبار,اخبارسیاست خارجی ,همکاری‏های ایران و آمریکا

 

اخبارسیاست خارجی -  القاعده، عامل همکاری امنیتی تهران-واشنگتن

 در حال حاضر اتفاقاتی در منطقه خاورمیانه در حال وقوع است که هم جمهوری اسلامی ایران و هم ایالات متحده آمریکا را تهدید می‏کند؛ گسترش فعالیت گروه‌های وابسته به القاعده از سوریه به عراق و تشکیل امارت اسلامی عراق و شام توسط گروه داعش یک تهدید امنیتی جدی به حساب می‏‎آید. اکنون این گروه تروریستی بخش‏هایی از استان الانبار عراق از جمله شهر فلوجه را به اختیار خود درآورده است.

 این در حالی است که این شهر در 75 کیلومتری بغداد قرار دارد و لذا یک تهدید امنیتی جدی برای دولت بغداد به شمار می‏رود. از دیگر سو، نزدیکی دولت نوری مالکی به ایران و آمریکا باعث شده که بحث همکاری‏های امنیتی میان دو کشور حتی اگر به صورت مستقیم هم نباشد به صورت غیرمستقیم برای مقابله با این خطر مشترک مطرح شود.

 

البته بحث همکاری‎های امنیتی دو جانبه تهران‌-واشنگتن مسبوق به سابقه است و اولین همکاری‎های امنیتی دو کشور به زمان جنگ بوسنی باز می‏گردد؛ در آن زمان هم ایران و هم آمریکا به مسلمانان بوسنی در برابر صرب‏ها کمک می‎کردند.

 

در این رابطه کمک‎های ایران شامل آموزش‏های نظامی و کمک‎های غذایی بود. همچنین برخی رسانه‏های غربی از کمک‎های تسلیحاتی ایران نیز خبر داده بودند که البته این موضوع هیچ‎گاه تایید نشد.

 

از دیگر سو، در قضیه افغانستان نیز بعد از حادثه 11 سپتامبر، همکاری‏های ایران و آمریکا به شکل بسیار آشکاری بود؛ به طوری که گفته می‏شد ایران نقش نیروی زمینی و آمریکا نقش نیروی هوایی را در سرنگون کردن طالبان داشتند. اجلاس بُن نیز به شکل بارزي این مسئله را نشان داد.

 

در رابطه با قضیه عراق و سرنگونی صدام حسین نیز شاهد بودیم که اگرچه ایران با نوع رفتار آمریکا علیه صدام موافق نبود اما الزاماتی دو طرف را وادار کرد که نشست‏هایی را در بغداد صورت دهند. البته گفته می‎شود این مذاکرات نتیجه بخش نبود اما در هر حال به عنوان حرکتی در جهت مبارزه با تهدیدهای مشترک ارزیابی شد.

 

در حال حاضر نیز مسئله عراق و ورود نیروهای داعش به استان الانبار منجر به شکل‏گیری یک تهدید مشترک برای ایران و آمریکا شده است، لذا دو طرف را به سمت همکاری‏های مشترک امنیتی سوق خواهد داد. همچنین اکنون دولت عراق توان مبارزه با چنین گروه‎های تروریستی را ندارد و تجربیات تهران- واشنگتن می‎تواند کمک حال عراق باشد.

 

البته در رابطه با سوریه این دیدگاه وجود ندارد و دو طرف در مقابل هم قرار دارند. اما اگر مباحث نظامی و فعالیت‎های شبه نظامیان و تروریست‏ها بیش از این از مرزهای سوریه خارج و متوجه کشورهایی مانند عراق و ترکیه شود بحث شکل‎گیری همکاری‎های امنیتی دور از تصور نیست. 

 

این تضاد دیدگاه‏ها از این جهت است که ایالات متحده آمریکا حامی رفتن بشار اسد و جمهوری اسلامی ایران خواهان ماندن او در قدرت است. لذا در مورد بحران داخلی سوریه نمی‏توان انتظار داشت دو کشور بتوانند همکاری‎های مشترک امنیتی داشته باشند.

 

حتی حضور ایران در نشست ژنو 2 نیز به عنوان یک همکاری تلقی نمی‎شود؛ از دید آمریکایی‎ها اگر ایران به این نشست دعوت و آن‌ها این حضور را بپذیرند، از این جهت است که تمام بازیگران بحران سوریه پشت یک میز باشند تا بتوان به یک راه حل سیاسی دست یافت.

 

البته اخیرا آمریکا نیز به این نتیجه رسیده که سرنگونی اسد به هر قیمتی ضرورت ندارد و اگر قرار باشد گروه‎های تکفیری و وابسته به القاعده دست بالا را در این کشور داشته باشند، آمریکا حمایتش را از جریان‎های مخالف اسد کاهش خواهد داد. در نتیجه شاید بتوان گفت در این صورت نوعی اشتراک نظر و نه همکاری میان ایران و آمریکا شکل خواهد گرفت مبنی بر این که سوریه در اختیار گروه‎های وابسته به القاعده قرار نگیرد.
اخبارسیاست خارجی - قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------