آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

دیدگاه بشار اسد درباره عملیات روسیه در کشورش/ جدیدترین جنایت ضدبشری داعش در سوریه



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,کیوسک بین‌المللی

دیدگاه بشار اسد درباره عملیات نیروهای نظامی روسیه در سوریه، منزوی شدن طرفداران کناره گیری بشار اسد از قدرت، انتقادات از سیاست باراک اوباما در قبال سوریه، جدیدترین جنایت ضدبشری داعش، اظهارات جدید نامزد جنجالی جمهوری خواه و تلاش نتانیاهو برای کاستن از اختلافات با اوباما، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز همچون چند روز اخیر، بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به سوریه اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز» اظهارات روز گذشته رئیس جمهور سوریه را بازتاب داده و می نویسد به اعتقاد بشار اسد، موفقیت عملیات نظامی روسیه، سوریه و متحدانش، عاملی مهم برای نجات خاورمیانه از نابودی است. وی این اظهارات را یک روز پس از آن بیان کرد که روسیه اعلام کرد حملات هوایی خود را علیه مواضع داعش در سراسر سوریه افزایش خواهد داد. اسد افزوده حملات هوایی یک ساله نیروهای هوایی غربی و عربی در سوریه و عراق بی فایده بوده و باعث گسترش تروریسم و به خدمت گرفتن نیروهای جدید توسط تروریست ها شده است؛ اما ائتلاف سوریه، روسیه، ایران و عراق می تواند نتایجی واقعی درپی داشته باشد. وی گفته: «این عملیات باید موفق باشد؛ زیرا در غیر این صورت ما با نابودی سراسر منطقه - نه فقط یک یا دو کشور- روبرو خواهیم بود».

*****

پایگاه اینترنتی نشریه «فارن پالیسی» نیز با انتشار تحلیلی از منزوی شدن طرفداران کناره گیری بشار اسد از قدرت سخن گفته است. به عقیده این نشریه، برخی از سران کشورهای اروپایی که هنوز بر ضرورت براندازی اسد تأکید دارند، به طور فزاینده ای منزوی شده‌اند. از سوی دیگر، اقدامات روسیه در سوریه، موقعیت مسکو را فراتر از منطقه خاورمیانه تقویت خواهد کرد؛ در حالی که سیاست مبهم آمریکا در منطقه، اروپایی‌ها را عقب نشانده است. موضوع دیگری که فارن پالیسی به آن اشاره می کند، این است که اقدامات پوتین در سوریه ممکن است موقعیت وی را فراتر از خاورمیانه و در جبهه دوم، یعنی اروپا نیز تقویت کند. عملیات در سوریه به مسکو فرصت می‌دهد تا کانون سیاست خارجی کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار دهد.

*****

در همین حال، انتقادات از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در قبال سوریه، در داخل آمریکا به ویژه در میان جمهوری خواهان رو به افزایش است. جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در گفت و گویی با شبکه خبری «فاکس نیوز» مدعی شده مشکلات سوریه از مصمم بودن اوباما برای اجرایی کردن توافق اتمی با ایران نشات می گیرد. وی همچنین درباره حضور روس ها در سوریه گفته: «به نظرم اینکه رئیس جمهور اوباما معتقد است روسیه از موضع ضعف وارد این ماجرا شده، درست نیست؛ بلکه معتقدم  روسیه این موضوع را درک کرده است که این فرصتی برای آن هاست که می توانند از آن برای تقویت اسد استفاده کنند. آن ها می توانند به ایران کمک کنند و نفوذ روسیه را در سراسر خاورمیانه گسترش دهند».

*****
 
اما همه این موضع گیری ها و تحولات در حالی رخ می دهد که تروریست های داعش به اقدامات ضد بشری خود در سوریه ادامه می دهند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رئیس میراث فرهنگی سوریه روز دوشنبه اعلام کرد داعش طاق نصرت شهر تاریخی تدمر را که به عنوان بخشی از میراث فرهنگی بشری طبقه بندی شده، منفجر کرده است. مأموم عبدالکریم از نابود شدن طاق نصرت تدمر که در ورودی خیابان معروف به ردیف ستون های بخش تاریخی قرار داشت، ابراز تأسف کرد. این مقام سوری همچنین گفت این اقدام داعش، نابودی روشمند شهر است و تروریست ها می خواهند به طور کامل این شهر را از صحنه محو کنند. وی افزوده داعش بناهای تاریخی دیگری را نیز بمب گذاری کرده و می خواهد آمفی تئاتر و ردیف ستون ها را نیز منفجر کند.

*****

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «اسپوتنیک» جدیدترین اظهارات دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را بازتاب داده که گفته خاورمیانه با وجود افرادی چون قذافی و صدام، جای امن تری بود. وی گفته اگر صدام و معمر قذافی همچنان در عراق و لیبی بر سر قدرت بودند و بشار اسد نیز در سوریه قوی تر بود، خاورمیانه مکانی باثبات تر و امن تر بود. وی تصریح کرد واشنگتن درحال کمک به افرادی در سوریه است که شاید بدتر از اسد باشند. ترامپ اظهار داشته: «اگر به اوضاع در لیبی و آنچه ما در این کشور انجام دادیم نگاه کنید، می بینید که چه افتضاحی است. همچنین اگر به اوضاع در عراق پس از صدام و پیش از آن و همچنین اقدامات ما در عراق نگاه کنید، می بینید که چه اوضاع افتضاحی به وجود آمده است. درمورد سوریه نیز همین وضع وجود دارد».

*****

در نهایت، تلاش نخست وزیر رژیم اسرائیل برای کم کردن از اختلاف های این رژیم با آمریکا بر سر ایران، موضوعی است که مورد توجه برخی مطبوعات، از جمله سایت خبری «آروتز شوا» قرار گرفته است. بنیامین نتانیاهو گفته رژیم اسراییل سعی دارد هر گونه اختلاف نظر با آمریکا را بر سر موضوع ایران حل کند و اختلاف ها را به حداقل برساند. وی در گفت و گو با فاکس نیوز اظهار داشته: «در واقع، هر اختلافی که ما بر سر ایران با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا داریم، به گذشته باز می گردد. باید سعی کنیم دو دولت آمریکا و اسرائیل بیشتر با هم تعامل داشته باشند و باید درباره سیاست های تهاجمی ایران در منطقه بیشتر با یکدیگر همکاری کنیم». وی در ادامه تأکید کرده آمریکا، شریکی بهتر از رژیم اسرائیل در منطقه خاورمیانه ندارد.


  اخبارسیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------