آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

نگرانی ریاض از همکاری ایران و روسیه در سوریه/ خنثی شدن عملیات تروریستی در مسکو



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

اظهارات وزیر خارجه عربستان درباره عملیات روسیه در سوریه، تحریم گفت و گوهای صلح سوریه از سوی مخالفان، خنثی شدن یک عملیات تروریستی در مسکو، تظاهرات گسترده در آنکارا علیه اردوغان و ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره آزمایش موشک جدید ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

  امروز نیز مطالب مربوط به عملیات نظامی روسیه در سوریه، یکی از محورهای اصلی مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. خبرگزاری «اسپوتنیک»، اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی را بازتاب داده که درباره همکاری میان ایران و روسیه در سوریه ابراز نگرانی کرده است. عادل الجبیر پس از نشست با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت ریاض عملیات روسیه در سوریه را به عنوان همکاری بین ایران و روسیه تلقی می کند. وی افزود ما نگرانی خود را از عملیات روسیه در سوریه اعلام می داریم و آن را به همکاری بین ایران و روسیه تعبیر می کنیم؛ ولی در طول گفت و گوها، دوستان روس ما توضیح دادند که هدف اصلی از این عملیات، داعش است. در مقابل، لاوروف گفت روسیه آماده است با عربستان سعودی در سوریه همکاری نظامی داشته باشد تا جای هیچ گونه تردیدی درباره اهدافش در سوریه باقی نماند.

*****

در همین حال، به نوشته خبرگزاری فرانسه، گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوری اعلام کرده مذاکراتی را که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه پیشنهاد کرده است، به علت حملات هوایی روسیه در سوریه تحریم می کند. در بیانیه این گروه آمده: «هیئت کل ائتلاف ملی مخالفان سوریه تصمیم گرفت در کارگروه های مشورتی شرکت نکند و پایبندی به بیانیه ژنو، قطعنامه های شورای امنیت و توقف حملات روسیه را اساسی برای ازسرگیری روند مذاکرات می داند». مخالفان سوری معتقدند حملات هوایی که روسیه از اواخر سپتامبر اجرا می کند با نقش آن به عنوان طرفی که برای تحقق صلح در سوریه تلاش می کند، تناقض دارد. این گروه مدعی هستند مسکو بر حمله به ستیزه جویان اسلامگرا و نیروهای مسلح میانه رو بیشتر از تکفیری ها متمرکز شده است.

*****

از سوی دیگر، در شرایطی که در روزهای اخیر نگرانی مقام های روس از امکان حملات تروریستی برای انتقام گیری از بمباران مواضع داعش در سوریه افزایش یافته، رسانه های روسی از دستگیری سه نفر به جرم تلاش برای ارتکاب عمل تروریستی در مسکو خبر دادند. به نوشته خبرگزاری «اینترفاکس»، مأموران امنیتی در خانه ای در خیابان «استرلبیشنسکی» در غرب مسکو، بمب دست ساز یافتند و سه نفر در این آپارتمان که قصد داشتند بمب را منفجر کنند، دستگیر شدند. کمیته ملی ضدتروریستی روسیه در این رابطه اعلام کرد ماموران امنیتی پس از دستگیری افراد، بمب دست ساز را خنثی کردند. برخی از گروه های تروریستی، از جمله گروهی موسوم به احرار الشام که از طرف عربستان سعودی حمایت می شود، روسیه را تهدید به انتقام گیری کرده اند.

*****

اما در ادامه واکنش ها به حمله تروریستی دو روز پیش در پایتخت ترکیه، روزنامه «السفیر» از تظاهرات گسترده مردمی علیه دولت اردوغان در آنکارا خبر داده است. به نوشته این روزنامه، هزاران نفر دیروز در آنکارا علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تظاهرات کردند. این تظاهرات در پی کشته شدن 95 شهروند ترکیه‌ای در انفجارهای دیروز روی داد. تظاهرکنندگان، اردوغان و دولت را مسئول این انفجارها دانستند. تظاهرکنندگان در میدان "سیهیه" در مرکز آنکارا و نزدیکی جایی که انفجار روی داد تجمع کرده و شعارهایی علیه دولت و اردوغان سر می‌دادند. تظاهرکنندگان شعارهایی از قبیل "اردوغان قاتل است"، "دولت استعفا دهد" و "دولت باید مسئولیت را بپذیرد"، سر می‌دادند.

*****

در مطلبی درباره عراق، پس از انتشار اخباری مبنی بر هدف قرار گرفتن کاروان ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، شبکه خبری «المیادین» در این زمینه با یک مقام عراقی به گفت و گو پرداخته است. عباس موسوی، مشاور معاون رئیس جمهور عراق، حمله جنگنده های ارتش عراق به کاروان حامل ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش را دستاوردی بزرگ برای ارتش عراق دانسته و گفته هماهنگی میان دستگاه های امنیتی عراق در آینده، دستاوردهای میدانی مهمی را در پی خواهد داشت. وزارت کشور عراق نیز در بیانیه ای خبر حمله جنگنده های ارتش عراق به کاروان ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش را هنگام عزیمت به منطقه « الکرابله» واقع در استان الانبار برای حضور در نشست سرکرده های این گروه، تایید کرد.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، روزنامه «نیویورک تایمز» مدعی شده این احتمال وجود دارد که آزمایش یک موشک دوربرد جدید در ایران، به معنای نقض مفاد توافق ایران و گروه 1+5 باشد. این روزنامه در گزارشی در واکنش به آزمایش موشک «عماد» نوشت: «آزمایش موشکی شاید مفاد توافق حاصل شده در وین بین ایران و شش قدرت جهانی را نقض کرده باشد. بر اساس برخی قرائت ها از توافق وین، این توافق محدودیت هایی بر برنامه موشکی ایران اعمال کرده است». در ادامه این گزارش آمده است: «کارشناسان در حال تفسیر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که چند روز پس از توافق هسته‌ای تصویب شده بوده‌اند که در آن ایران از توسعه و تولید موشک هایی که برای حمل کلاهک های هسته‌ای "طراحی" بشوند، منع می‌شود».


 اخبار  سیاست  خارجی  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------