آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!

وزارت امور خارجه آرژانتین در اقدامی خصمانه و بی‌اساس روز سه شنبه اعلام کرد که از پاکستان و سریلانکا خواسته است تا وزیر کشور ایران (احمد وحیدی) را به دلیل ادعای واهی بمب…

جزئیات برگزاری اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ درتهران



اخبار,اخبار سیاسی,اجلاس امنیتی مونیخ

اجلاس مقدماتی (CGM) کنفرانس امنیتی مونیخ برای نخستین بار با حضور وزیران امور خارجه ایران، آلمان و چند کشور منطقه‌ای و همچنین کارشناسان و شخصیت‌های تاثیرگذار روز شنبه در تهران و در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

 برای این نشست که در چارچوب نشست های خارجی کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار می شود ، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ( IPIS) و دولت های ایران و آلمان به طور مشترک همکاری می‌کنند.

به گزارش رسانه های خبری براساس اعلام دفتر کنفرانس امنیتی مونیخ ، علاوه بر محمد جواد ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر، 60 میهمان عالی رتبه دیگر از جمله صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان ، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق ، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان ، نیچروان بارزانی نخست وزیر کردستان عراق ، رمزی عزالدین رمزی جانشین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ، هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، الیزابت گوی کو رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس فرانسه و نوربرت روتگن رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان در این کنفرانس یک روزه حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش مقام عالی‌رتبه سایر کشورها شامل وزیران خارجه پیشین، رییسان و نمایندگان پارلمان‌ها و مدیران کانون‌های اندیشه دست‌اندرکار امور سیاسی و بین‌المللی و رییسان شرکت‌های اقتصادی در این اجلاس که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت.

ولفگانگ ایشینگر رییس کنفرانس امنیتی مونیخ در باره این نشست اعلام کرده است : با توجه به توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 در وین، حالا وقت آن رسیده است که بررسی کنیم آیا و چه میزان می توان در موضوعات دیگر هم با ایران همکاری تنگاتنگ داشت . ما باید با همکاری مسئولان و نهادهای تصمیم گیر ایران راه آغاز حل و فصل بحرانهای منطقه ای که تعدادشان هم کم نیست به ویژه بحران سوریه را پیدا کنیم.

طبق اعلام وزارت خارجه ایران قرار است در این اجلاس وضعیت خاورمیانه و آثار و رویکردهای مختلف و متمایز بازیگران منطقه‌ای و اهداف کشورهای فرا منطقه‌یی و آثار ناشی از آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ که بیش از 52 سال از زمان برگزاری آن می گذرد امروز به یکی از مهمترین بستر ها برای بحث و تبادل نظر درباره سیاست خارجی و امنیتی جهان تبدیل شده است و هرساله در ماه فوریه با حضور تعداد زیادی از مسئولان کشورهای مختلف برگزار می شود .

سال گذشته نیز یک هیات ایرانی متشکل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان این وزارتخانه و از اعضای ارشد گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای جمهوری اسلامی و تعدادی از اعضای دیگر این گروه برای شرکت در پنجاه و یکمین نشست اجلاس امنیتی مونیخ ، راهی آلمان شدند .

وزارت خارجه کشورمان در خبری در ارتباط با برگزاری این کنفرانس در تهران اعلام کرد: در منطقه، قرائت‌های خشونت‌آمیز و غیرانسانی از عقاید مذهبی یک تهدید اساسی است. با توجه به تاثیر ارتباطات و گسترش امواج جهانی شدن ابعاد شگرف و عظیم تهدید پیش‌رو در حوزه کشورها محدود نمانده و سراسر منطقه و مناطق هم‌جوار در آسیا و اروپا را در خواهد نوردید. موج عظیم مهاجرت‌هایی که اروپا را در حال حاضر درگیر خود کرده و اقدامات تروریستی در سرتاسر جهان در قالب‌ها و فراخوان اهداف گروه‌های تروریستی چون داعش نمونه‌ای از آثار یاد شده است. با نظرداشت ملاحظات اساسی و مهم فوق، اقدامات معطوف به مقابله و مهار تهدیدهای ناشی از بحران بایستی دارای ابعاد همکاری‌جویانه منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. این‌گونه اقدامات خود مستلزم هم‌فکری و تشریک مساعی فکری بین کشورهای مسئول و بازیگران منطقه‌ای با سایر طرف‌های نگران از این شرایط است.

در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران که به واسطه مواضع اصولی و ثابت خود در برقراری صلح و ثبات و مبارزه با کلیه اشکال تروریسم و افراطی‌گری همواره آماده تشریک مساعی و همکاری با کشورهای ذی‌مدخل در حوزه همسایگی و منطقه و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط بوده است با همکاری کنفرانس امنیتی مونیخ که با نزدیک به پنجاه و دو سال برگزاری اجلاس سالانه در این خصوص فعال است، درصدد برآمده گامی در جهت تبادل نظر و رایزنی پیرامون این مهم بردارد و در این چارچوب با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با حضور سیاستمداران، محققان و پژوهشگران منطقه خاورمیانه و اروپا روندها، چشم‌اندازها و راه‌حل‌های احتمالی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دهند.

کنفرانس امنیتی مونیخ علاوه بر اجلاس سالانه در شهر مونیخ آلمان ، جلساتی نیز به طور مرتب درباره موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی در مناطق مختلف جهان برگزار و نتایج ‌آن را منتشر می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداو سیما ، نشست های خارجی اجلاس امنیتی مونیخ پیش از این در سال های 2009 و 2013 در واشنگتن ، 2010 در مسکو ، 2011 پکن، 2013 دوحه ، 2014 دهلی نو و 2015 وین برگزار شده است. اجلاس تهران دومین اجلاس امنیتی مونیخ در سال 2015 است.

نشست های بعدی این اجلاس برای سال آینده در آدیس آبابا و سپس در پکن و واشنگتن برنامه‌ریزی شده است .

 

 اخبار سیاست خارجی  -  ایسنا 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------