آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

توضیحات اردوغان درباره سرنگونی هواپیمای روسی/ ادعاهای آمانو درباره ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

بررسی موضوع سرنگونی هواپیمای روسی در نشست شورای امنیت ملی روسیه، توضیح اردوغان درباره سرنگون کردن هواپیمای روسیه، پیچیده تر شدن تلاش ها برای حل و فصل بحران سوریه، تکرار اشتباهات دولت انگلیس با وارد شدن به اقدام نظامی در سوریه و اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

  با ادامه تنش ها میان مسکو و آنکارا بر سر واقعه سرنگون شدن هواپیمای جنگنده روسیه توسط ترکیه، مطبوعات و رسانه های بین المللی همچنان این موضوع را در مرکز توجه خود قرار داده اند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با اعضای شورای امنیت ملی این کشور درباره پیامدهای هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی به دست ارتش ترکیه در آسمان سوریه گفت و گو کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت در نشست پوتین و اعضای شورای امنیت روسیه، «تنش فزاینده بر سر سوریه پس از اقدامات تجاوزکارانه ترکیه» بررسی شد. این در حالی است که گفته شده قرار است روسیه مجموعه ای از اقدامات متقابل را در برابر اقدام ترکیه مورد بررسی قرار دهد.

*****

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفت و گویی با شبکه خبری «فرانس 24» تأکید کرده کشورش خواستار تنش با روسیه نیست. وی درباره واقعه سرنگونی هواپیمای روسی مدعی شده: « این قضیه مربوط به هواپیمایی بود که هویتش مشخص نبود. هواپیمایی که از سوریه به سمت داخل مرزهای ما می آمد. به مدت پنج دقیقه به این هواپیما هشدار داده شد که حریم هوایی ترکیه را نقض نکند... به همین علت به شکلی خودکار و براساس قواعد درگیری که قبلاً تعیین کرده بودیم، یکی از جنگنده های اف 16 به سوی این هواپیما شلیک کرد. اصلاً نمی توان این را اقدامی جنگی قلمداد کرد». اردوغان افزوده: «ما خواستار تنش نیستیم. زیرا در حال حاضر، یک شورای مشورتی عالیرتبه با روسیه داریم. روابط اقتصادی بسیار بسیار پیشرفته ای با آنان داریم. در نتیجه با چنین کشوری چگونه ممکن است خواستار چنین تنشی باشیم».

*****

با این وجود، خبرگزاری «شین هوا» در گزارشی تحلیلی درباره این موضوع اشاره می کند که به عقیده تحلیلگران، اقدام ترکیه به سرنگون کردن یک فروند هواپیمای جنگی روسیه نزدیک مرز سوریه و ترکیه، باعث پیچیده تر شدن تلاش ها برای هماهنگی بین آنکارا و مسکو در جهت مقابله با تروریسم خواهد شد. حسام شعیب، تحلیلگر سیاسی سوری در مصاحبه با شین هوا می گوید سرنگون شدن جت جنگنده روسیه، پیامدهایی خطرناک در سطح امنیتی و نظامی برای هر دو کشور خواهد داشت. بیش از هر چیزی این حادثه بر روابط ترکیه و روسیه در سطوح نظامی و امنیتی و همچنین هماهنگی بین دو کشور در تلاش ها برای مقابله با تروریسم تاثیر منفی خواهد داشت. این واقعه می تواند در سطح اقتصادی نیز به روابط دو کشور لطمه وارد کند.

*****

مجموعه این شرایط سبب شده سازمان ملل، امیدها برای ازسرگیری فرایند سیاسی در سوریه را اندک ارزیابی کند. یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل در گفت و گویی با «العربیه» در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است نشست سوم وین برای حل بحران سوریه به زودی برگزار شود،گفته: «در حال حاضر، امید اندکی برای آغاز روند سیاسی در سوریه وجود دارد. مسئله مهم این است که گفت و گوهای گسترده ای میان روسیه و آمریکا درباره سوریه در جریان است. حضور ایران و عربستان در گفت و گوهای وین از اهمیت زیادی برخوردار است». وی افزوده: «به دنبال تهیه یک شیوه توافقی برای برقراری آتش بس در سوریه هستیم. همه می دانند آتش بس در اراضی تحت سیطره داعش غیرممکن نیست».

*****

در میان دیگر موضوعات، تصمیم دولت انگلیس برای مداخله نظامی در سوریه، این روزها به طور گسترده ای مورد بحث قرار گرفته است. روزنامه «ایندیپندنت» در مطلبی در این زمینه، چنین اقدامی را تکرار اشتباهات گذشته انگلیس دانسته و می نویسد: «راهبرد دیوید کامرون فقط می تواند تکرار اشتباهات در عراق و افغانستان باشد. تصمیم دیوید کامرون برای ملحق شدن به جنگ در سوریه با توجه به قضاوت نادرست درباره پتانسیل دشمنان، نگران کننده و تداعی گر تکرار شکست های گذشته در عراق، افغانستان و لیبی است. مهم است که بدانیم داعش با این همه حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، در حال قویتر شدن است یا ضعیف تر شدن. دیوید کامرون می گوید نیروهای عراقی با پشتیبانی هوایی ائتلاف، پیشروی داعش را متوقف کرده و 30 درصد از خاک عراق را پس گرفتند؛ اما اوضاع در حقیقت بدتر شده است».

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را بازتاب داده که درباره موضوع فعالیت های هسته ای گذشته ایران به اظهارنظر پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، یوکیا آمانو مدعی شده هنوز برخی از سوالات درباره سابقه گذشته موضوع اتمی ایران بی پاسخ مانده اند. وی اظهار داشته: «ایران به تمامی سوالات درباره ابعاد احتمالی نظامی خود و فعالیت های اتمی گذشته اش پاسخ نداده است. هنوز برخی سوالات بی پاسخ مانده اند. گزارش من سیاه و سفید نخواهد بود. گزارش من همانند یک معمای جورچین است که بخش های مختلف آن در اختیار آژانس است». وی تأکید کرده موضوع پایبندی ایران به مفاد توافق هسته ای، موضوعی کلیدی در زمینه رفع تحریم های ایران است.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------