آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

اینترنشنال بیزینس تایمز: روز اجرای توافق هسته‌ای ممکن است عقب بیافتد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی , توافق هسته‌ای

پایگاه خبری اینترنشنال بیزینس تایمز با اشاره به مساله پی ام دی گزارش داد که ممکن است روز اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 طبق پیش بینیها پیش نرود.

  پایگاه خبری اینترناشنال بیزینس تایمز در گزارشی نوشت؛ درحالیکه ایران هزاران سانتریفیوژ خود را غیرفعال کرده است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در حال بررسی فعالیتهای گذشته هسته‌ای این کشور و اتهامات مربوط به آن است.

این گزارش افزود؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه گفت که ایران گام آخر توافق هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد مگر اینکه آژانس پرونده موسوم به فعالیتهای گذشته برنامه هسته‌ای ایران را ببندد.

این اعلامیه احتمالا اجرای توافق و متعاقب آن لغو تحریمها که بسیاری از شرکتهای خارجی منتظر آن هستند را به عقب خواهد انداخت.

ظریف گفت: ما همیشه گفته‌ایم که مسائل مربوط به گذشته فعالیتهای هسته‌ای ایران بی اساس و بی اعتبار است. بستن موضوع پی ام دی لازمه اجرای برجام است.

بیزینس تایمز نوشت: از زمان حصول توافق در تابستان بسیاری از شرکتهای خارجی در تدارک ورود به بازار ایران هستند و حتی پیش قراردادهایی نیز با طرف ایرانی تنظیم کرده‌اند. با این حال هنوز این شرکتها اجازه ورود و تجارت با ایران را ندارند تا روز اجرای توافق که مصادف با شروع لغو تحریمها است آغاز شود.

براساس این گزارش، روز اجرای توافق نیز زمانی می‌آید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران همه گامهای لازم که در توافق هسته‌ای پیش بینی شده را برداشته است.

با این حال بیزینس تایم مدعی شد که بعضی از شرکتهای خارجی از چندی قبل تجارت با ایران را آغاز کرده‌اند که نقض قوانین تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

این گزارش افزود: هنوز مشخص نیست که طرفین توافق چه زمانی روز اجرای توافق هسته‌ای را اعلام می‌کنند. مقامات آمریکایی می‌گویند که این زمان ممکن است در ماه ژانویه باشد اما اگر ایران بخواهد بدون بسته شدن پی ام دی به جلو حرکت کند روز اجرای توافق ممکن است به تاخیر بیافتد.


 اخبار سیاست خارجی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------