آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

موضع‌گیری پوتین و اردوغان علیه یکدیگر/ حمایت ناتو از سرنگونی هواپیمای روسی



اخبار, اخبار بین الملل   ,کیوسک بین‌المللی

آشکار بودن نشانه های تنش میان روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس آب و هوایی پاریس، موضع گیری های پوتین و اردوغان علیه یکدیگر، حمایت دبیرکل ناتو از اقدام ترکیه در سرنگون کردن هواپیمای روسی، اظهارات ولایتی در گفت و گو با تلویزیون لبنان و تجدیدنظر دولت آمریکا در مقررات صدور روادید، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به استمرار تنش ها میان روسیه و ترکیه اختصاص دارد. شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی در این زمینه اشاره می کند که تیرگی روابط مسکو و آنکارا در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا در پاریس نیز به خوبی قابل مشاهده بوده است. در حاشیه این اجلاس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تلاش داشته با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار کند، اما پوتین به دقت مراقب بوده که از کنار همتای ترک خود رد نشود. از روز سه شنبه گذشته که یک هواپیمای روسی سرنگون شد، اردوغان موفق نشده با پوتین گفت و گو کند. رئیس جمهور ترکیه به تازگی در گفت و گویی اظهار داشته پوتین به تماس های تلفنی وی پاسخ نمی دهد. اما آنکارا در تصمیم خود مبنی بر عذرخواهی نکردن از روسیه نیز ثابت قدم باقی مانده است.

*****

در همین حال، پوتین به موضع گیری های تند خود علیه ترکیه ادامه می دهد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور روسیه روز گذشته اظهار داشت ترکیه برای حفظ و تداوم قاچاق نفت، هواپیمای جنگی روسیه را سرنگون کرده است. پوتین در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه اجلاس آب و هوایی پاریس، گفت: «ما همه مدارک لازم را در اختیار داریم که به این نتیجه برسیم تصمیم برای سرنگون کردن هواپیمای ما را اراده و خواست حفظ مسیرهای ارسال نفت به طرف خاک ترکیه دیکته کرده است». پوتین افزود ما اطلاعاتی تکمیلی دریافت کرده ایم که متأسفانه تایید می کند این نفت که در مناطق تحت کنترل داعش و سایر سازمان های تروریستی تولید می شود، به طور گسترده و به شکلی صنعتی به ترکیه ارسال می شود.

*****

در مقابل، اردوغان گفته این ادعا که ترکیه از داعش نفت می خرد، ادعایی غیر اخلاقی است. بر اساس گزارش «تی آر تی» ترکیه، رئریس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس آب و هوایی اظهار داشت: «ما نفت و گاز را از راه های قانونی خریداری می کنیم وهمه این مسیرها مشخص است. این را باید همه بدانند که ما آن اندازه بی حیثیت نیستیم که با سازمان های تروریستی وارد چنین معاملاتی شویم». وی افزوده: «به آقای پوتین می گویم که لحظه ای که این ادعا ثابت شود، من از مقام خود کناره گیری می کنم. اما آیا شما نیز حاضرید از مقام خود کناره گیری کنید؟ من امروز این سخنان را به برخی سران کشورها در پاریس نیز گفتم. باید کمی صبور باشیم و نباید احساسی رفتار کنیم». وی همچنین تأکید کرده اقداماتی که روسیه علیه ترکیه انجام می دهد، قابل قبول نیست.

*****

در این میان، دبیرکل ناتو در اظهاراتی عملاً از اقدام ترکیه در سرنگونی هواپیمای جنگنده روسی حمایت کرده است. بر اساس گزارش «سی ان ان»، دبیرکل ناتو اقدام ترکیه را در انهدام جنگنده روسی، دفاع از خود خواند و بر حق آنکارا در دفاع از تمامیت ارضی خود تأکید کرد. استولتنبرگ در واکنش به بالا گرفتن تنش ها بین روسیه و ترکیه بر سر سرنگون کردن جنگنده ی ارتش روسیه که گفته شده فقط چند ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شده بود، گفت این چندمین بار در ماه های گذشته بود که حریم هوایی این کشور نقض می شد و ناتو در تلاش است تا جلوی تکرار چنین حوادثی را بگیرد. وی در توجیه اقدام ترکیه گفته: «ترکیه در خط مقدم ناآرامی ها در منطقه، به ویژه در عراق و سوریه قرار دارد و با توجه به حضور شدید نظامی روسیه در منطقه، چنین واکنشی دور از انتظار نیست».

*****

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «اسپوتنیک» به موضوع سفر منطقه ای علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب پرداخته و می نویسد از دید وی، آینده منطقه خاورمیانه به ائتلاف میان روسیه، سوریه و ایران بستگی دارد. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته اقدام ترکیه به سرنگون کردن هواپیمای روسی، در تضاد با منافع خاورمیانه است که ثبات آن به ائتلاف میان روسیه، سوریه و ایران وابسته است. وی افزود ایران خواستار جلوگیری از وخامت اوضاع است. وی همچنین با تأکید بر اینکه ایران حمایت از سوریه را متوقف نخواهد کرد، گفت اگر مذاکرات وین درباره بحران سوریه مانند مذاکرات سال 2012 ژنو نتواند به نتیجه برسد، حل سیاسی این بحران با شکست روبرو خواهد شد.

*****

در نهایت، خبرگزاری «رویترز» از تجدیدنظر دولت آمریکا در مقررات روادید خود در پی بروز تهدیدات تروریستی جدید خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، کاخ سفید روز دوشنبه تغییراتی را در برنامه خود در زمینه صدور روادید ایجاد کرد تا مقامات امنیتی آمریکا بتوانند نظارت بیشتری بر مسافران 38 کشور داشته باشند که پیشتر اجازه داشتند بدون دریافت روادید وارد آمریکا شوند. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد براساس این اقدامات جدید، وزارت امنیت داخلی آمریکا فوراً جمع آوری اطلاعات بیشتر از مسافران در ارتباط با سفرهای گذشته آن ها به کشورهایی ازجمله سوریه و عراق را آغاز خواهد کرد. کاخ سفید همچنین از کنگره خواست پیش از تعطیلات اواخر ماه دسامبر، لایحه ای را در این زمینه تصویب کند.

 

 اخبار بین الملل   -  تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------