آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

حمایت ظریف از شهید عماد مغنیه و حمله به آریل شارون



اخبار,اخبار سیاست خارجی,حمایت ظریف از شهید عماد مغنیه


اخبار سیاست خارجی - در شبکه سی‌ان‌ان آمریکا صورت گرفت؛
حمایت ظریف از شهید عماد مغنیه و حمله به آریل شارون

شب گذشته، محمد جواد ظریف، پاسخگوی پرسش‌های جیم اسکیتو، خبرنگار ارشد حوزه امنیت ملی‌ شبکه «سی‌ان‌ان‌» آمریکا بود؛ جایی که ظریف به صراحت اوباما و کابینه‌اش را متهم کرد درباره توافق هسته‌ای با ایران، اطلاعات اشتباهی به مردم جهان می‌دهند. وی تصریح کرد ایران نه تنها سانتریفیوژی را نابود نخواهد کرد، بلکه اصولا هیچ یک از تجهیزات هسته‌ای خود را از بین نخواهد برد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران‌ در مصاحبه با تلویزیون «سی‌ان‌ان»‌، حمله به اردوگاه‌های صبرا و شتیلا توسط آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل را جنایت جنگی خواند. ظریف همچنین عماد مغنیه را مبارزی شجاع دانست که در مقابل اشغال‌گری رژیم صهیونیستی ‌مقاومت کرده است.

به گزارش «تابناک»، ظریف در این مصاحبه همچنین به اوباما و کابینه‌اش گوشزد کرد که ‌از تفسیر اشتباه برنامه اقدام مشترک مورد توافق ایران و گروه ۱+۵، خودداری کنند، چرا که نه قرار بوده ایران همه برنامه‌های هسته‌ایش را نابود کند و نه قصدی برای این کار دارد.

ظریف که با خبرنگار امنیت ملی سی‌ان‌ان سخن می‌گفت، از واژگان و ادبیاتی که آمریکایی‌ها درباره توافق ژنو به کار می‌گیرند، انتقاد کرد و گفت: این ادبیات با آنچه‌ در برنامه اقدام مشترک مورد توافق ایران و۱+۵ قرار گرفته، متفاوت است و مقامات آمریکایی می‌کوشند در سخنانشان تعهدات ایران در این برنامه را بیش از حد مورد توافق و تعهدات خود را کمتر از حد توافق جلوه دهند.

وی به با «جیم اسکیتو‌» خبرنگار ارشد حوزه امنیت ملی ‌سی‌ان ان‌‌ گفت: واژگانی (ترمینولوژی) که کاخ سفید برای تشریح این توافقنامه استفاده می‌کند، با متن توافق شده از سوی ایران و دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات ۵+ ۱ فرق دارد.

ظریف افزود: ‌نسخه کاخ سفید، امتیازات داده شده را کم اهمیت می‌خواند و در رابطه با تعهداتی که ایران بنا بر این توافقنامه به عهده گرفت، مبالغه می‌کند. ‌

به گفته ‌سی‌ان‌ان‌، ظریف دولت اوباما را متهم کرد که به واسطه استفاده از چنین ادبیاتی موجب ایجاد برداشت و تصور اشتباه می‌شود. وزیر امور خارجه ایران خاطر‌نشان کرد: ‌کاخ سفید تلاش می‌کند تا آن (توافقنامه) را در حکم نابودی و برچیدن برنامه هسته‌ای ایران به تصویر بکشد. این ادبیاتی است که آن‌ها استفاده می‌کنند. ‌

ظریف ضمن درخواست از اسکیتو برای مطالعه متن این توافقنامه‌ گفت، اگر حتی یک کلمه در کل این متن پیدا کردید که شباهتی به برچیدن داشته باشد و یا بتواند ‌‌برچیدن تعریف شود، من حرف خود را پس خواهم گرفت.

وی تکرار کرد: ‌ما هیچ سانتریفیوژی را از بین نمی‌بریم، هیچ یک از تجهیزات را نابود نمی‌کنیم و بالای ۵ درصد نیز اورانیوم تولید و غنی‌سازی نمی‌کنیم. نیازی به تأکید بیش از حد شما نیست. ‌
وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به فشار سیاسی که دو طرف (ایران و آمریکا) در داخل با آن مواجه‌اند، از احضار خود به مجلس ایران به منظور پاسخگویی به برخی پرسش‌ها گفت و افزود: همه ما با مشکلات، فرصت‌ها، نگرانی‌ها و سوء‌ظن‌هایی روبه‌رو هستیم.

وی در زمینه مذاکراتش با ‌جان کری‌ وزیر خارجه آمریکا گفت: ‌این بسیار دشوار است، زیرا هر کدام از ما با انواع و اقسام توشه‌ها در مذاکرات شرکت می‌کنیم. پیشرفت‌هایی حاصل شده، ولی هنوز زود است که درباره اعتماد صحبت شود.

‌به نوشته ‌سی‌ان‌ان‌، ظریف ضمن ابراز امیدواری درباره موفقیت مذاکرات ژنو۲، از گروه‌های مخالف سوری و طرفدارانشان به دلیل گسترش تروریسم و تلاش برای تحمیل خواست خود بر مردم سوریه انتقاد کرد و گفت: توافقنامه‌ای که موجب تشکیل دولتی منتخب به لحاظ اصول دمکراسی در سوریه شود، تنها راهکار است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان مصاحبه با تلویزیون سی‌ان‌ان آمریکا، حمله به اردوگاه‌های صبرا و شتیلا توسط آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل را جنایت جنگی خواند. ظریف همچنین عماد مغنیه را مبارزی شجاع دانست که در برابر اشغال‌گری رژیم صهیونیستی ‌مقاومت کرده است.
 اخبارسیاست خارجی - تابناک
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------