آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ جهانی سوم ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟

حمله اسرائیل به ایران در بامداد جمعه گذشته سبب شد تا رسانه های خبری و دولت ایالات متحده نفس راحتی بکشند از اینکه از جنگ تمام‌عیار جلوگیری شده است. به گزارش خبرآنلاین…

کدام کشور می تواند بهترین میانجی برای بهبود روابط دوجانبه تهران – ریاض باشد؟



روسیه، امریکا و شکورهای غربی در کنار ترکیه و عراق از جمله کشورهای پیشنهاد دهنده برای میانجی گری میان ایران و عربستان بوده اند. اما شاید کشور دیگری به غیر از این کشورها از ظرفیت لازم برخوردار باشد.

 در روزهای اخیر کشورهای زیادی پیشنهاد میانجی گری برای حل تنش دیپلماتیک ایجاد شده میان ایران و عربستان سعودی را مطرح کرده اند تنشی که می تواند تاثیری منفی بر امنیت منطقه داشته باشد و بر شدت منازعات در عراق، سوریه و یمن بیفزاید . اما پرسش اساسی در اینجاست که کدام کشور می تواند بهترین میانجی باشد.

اخبار,اخبار سیاست  خارجی  ,روابط دوجانبه تهران و ریاض

 
خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان با اشاره به پیشنهادات مختلف برای میانجی گری در روابط تهران –ریاض می نویسد:"احمد داووداوغلو" نخست وزیر ترکیه اخیرا اعلام کرد که ایران و عربستان سعودی کشورهای مهم جهان اسلام هستند  و این که آنکارا متحد هر دو کشور است. علاوه بر ان فرانسه نیز اظهار داشته که می تواند یک میانجی برای از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی باشد. با این حال، فارغ از تلاش های فرانسه در این راستا واقعیت آن است که آن کشور تاکنون فاقد فرصت واقعی برای میانجی گری بوده است. "ابراهیم جعفری" وزیر امور خارجه عراق نیز گفته است که بغداد حاضر است میانجی حل بحران دیلماتیک جاری میان ایران و عربستان سعودی باشد اما واقعیت  آن است که عراق اکنون زمین بازی برای اختلافات ایران و عربستان است و بعید به نظر می رسد که بتواند  در این زمینه نقش موثری ایفا کند. امریکا، روسیه و کشورهای غربی نیز پیشنهادات مشابهی را مطرح کرده اند.

 اما واقعا کدام کشور می تواند به عنوان میانجی موثر میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو کشور عمل کند؟ خبرگزاری جمهوری اذربایجان در ادامه می نویسد:"ترکیه کشوری است که دارای روابط نزدیک با ایران و عربستان است. پس از سفر اخیر "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه به عربستان  سعودی، ریاض متعهد به سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری در پروژه های زیرساختی ترکیه شد . در واقع، ترکیه به عنوان یک کشور با اکثریت جمعیت سنی می تواند میانجی خوبی برای بهبود روابط ایران و عربستان باشد با این حال، احتمالا ایران با این موضوع موافقت نخواهد کرد. برخی از رسانه های ایران اعلام کرده اند که اعدام شیخ "نمر" دقیقا پس از دیدار اردوغان از عربستان سعودی روی داده و گفته اند که این موضوع اتفاقی نبوده است".

 این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که علاوه بر آنکارا که بعید به نظر می رسد بتوان آن را میانجی واقعی بین تهران و ریاض قلمداد کرد پاکستان نیز ظرفیت بالقوه ای برای ایفای نقش میانجی میان دو کشور برخوردار است. این خبرگزاری در ادامه می افزاید:"پاکستان کشوری سنی است که موضعی خصمانه در قبال ایران ندارد و علاوه بر این مقام های آن کشور بارها اعلام کرده اند که خواستار حفظ روابط متعادل دوجانبه با تهران و ریاض هستند و اسلام اباد می تواند میانجی بهبود روابط ایران عربستان سعودی شود. علاوه بر این، پاکستان در بحران سوریه هیچ گاه مایل به رویارویی با ایران نبوده است و همواره بر لزوم رفع درگیر نظامی در سوریه و راهکار سیاسی تاکید کرده است. در نتیجه می توان پاکستان را یک میانجی واقعی برای از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی قلمداد کرد".

 

اخبار سیاست  خارجی -  خرداد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------