آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

بازتاب ادعاهای جدید عربستان علیه ایران/ برخورد با یک زن مسلمان در سخنرانی دونالد ترامپ



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,رسانه های بین المللی

اظهارات تند و ادعاهای وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، بازتاب نامه وزیر خارجه ایران خطاب به دبیرکل سازمان ملل، موضع ترکیه در تنش های موجود میان تهران و ریاض، استمرار فضای متشنج در شبه جزیره کره و جنجال جدید در تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

  اخبار و تحلیل های مربوط به تنش در روابط ایران و عربستان، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی با اشاره به تشدید جنگ لفظی عربستان سعودی علیه ایران می نویسد، روز گذشته، عربستان ایران را متهم کرده که همچون یک دولت ـ ملت عمل نمی کند و اعلام کرده که انجام اقدامات بیشتری علیه این کشور را بررسی می کند. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اظهار داشته: «ایران باید تصمیم بگیرد که یک دولت- ملت است و یا یک انقلاب. اگر یک دولت- ملت است، باید مطابق با همان رفتار کند... پیش از انقلاب ایران، فرقه گرایی جایی در منطقه نداشت».

روزنامه «واشنگتن پست» نیز همین موضوع را مورد توجه قرار داده و پس از انتشار بخشی از اظهارات روز گذشته عادل الحبیر، اشاره می کند که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز متقابلاً در نامه ای خطاب به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، از تحریکات عربستان سعودی علیه ایران، از جمله اعدام شیخ نمر و همچنین بدرفتاری مستمر با حجاج ایرانی شکایت کرده است. ظریف همچنین عربستان را تهدیدی علیه امنیت منطقه ای و جهانی خوانده است. به هر حال، پس از نشست روز گذشته شورای همکاری خلیج فارس که جبیر اظهارات خود را در حاشیه آن بیان کرد، کشورهای عضو این شورا آنچه مداخله ایران در امور داخلی عربستان و دیگر کشورهای منطقه خواندند، محکوم کردند.

روزنامه «تودی زمان» به موضع دولت ترکیه در قبال تنش های موجود میان ایران و عربستان پرداخته و از حمایت آنکارا از ریاض سخن گفته است. این روزنامه می نویسد، اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که اعدام یک روحانی برجسته شیعه عربستانی را «مسأله داخلی» عربستان سعودی خواند، بیانگر حمایت آنکارا از ریاض در مقابل ایران است و این پتانسیل را دارد که منطقه را به سوی یک منازعه فرقه ای عمیق تر بکشاند. با وجود تلاش های احمد داوداوغلو، نخست وزیر، برای نشان دادن یک رویکرد متوازن در مقابل ایران و عربستان و همچنین اظهارات نعمان کورتولموش، سخنگوی دولت ترکیه مبنی بر مخالفت آنکارا با اعدام و به ویژه اعدام های سیاسی، اردوغان مستقیم حمایت خود را از عربستان اعلام کرده است.

استمرار فضای متشنج در شبه جزیره کره در پی آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد، ایالات متحده یک بمب افکن «بی 52» خود را در ارتفاع کم در آسمان کره جنوبی به پرواز درآورد تا بدین ترتیب، به نوعی در مقابل آزمایش هسته ای هفته گذشته کره شمالی از خود واکنش نشان داده باشد. این بمب افکن آمریکایی که در گوام مستقر بوده و قادر به حمل سلاح هسته ای است، توسط دو هواپیمای جنگنده (یک اف-16 آمریکا و یک اف-15 کره جنوبی) اسکورت شده است. ارتش آمریکا درباره این موضوع اعلام کرده که ایالات متحده به تعهدات خود برای دفاع از کره جنوبی و برقراری ثبات در شبه جزیره کره پایبند است. این اقدامات در حالی انجام می گیرد که کارشناسان، ادعای کره شمالی درباره اینکه سلاح آزمایش شده این کشور یک بمب هیدروژنی بوده، به چالش می کشند.


در نهایت، برخورد با یک زن مسلمان در جریان تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ، موضوع دیگری است که به ویژه در رسانه های آمریکایی بازتاب یافته است. به نوشته «فاکس نیوز»، رُز حمید، زن مسلمان آمریکایی، در یکی از گردهمایی های انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان شرکت کرده تا با سکوت، اعتراض خود را به موضع گیری های اخیر وی نشان دهد. با این حال، پس از این مراسم، این زن اعلام کرده که جمعیت حاضر در سخنرانی با وی برخورد بدی داشته اند و سپس، گارد امنیتی وی را به خارج از مراسم هدایت کرده است. اکنون وی منتظر توضیح ترامپ در این زمینه است. شورای روابط آمریکایی- اسلامی با انتشار بیانیه ای، خواستار عذرخواهی ستاد انتخاباتی ترامپ از حمید شده است.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------