آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

رسایی: وضع اسفناک تحریم‌ها قابل ادامه دادن نیست/ لاریجانی: اگر کسی مرتکب تخلف شد نباید کل ماجرا را متوقف کنیم



اخبار,اخبارسیاسی,رسایی

تخلف‌هایی انجام گرفته که مطابق با روح قانون برجام است و تذکر شما از این جهت درست است اما حل این مشکل مستلزم این نیست کل برجام را متوقف کنیم بلکه باید از راهی که در راستای اصلاح و حل این مشکل خاص است موضوع را پیگیری کنیم تا منافع کشور حفظ شود.

  رئیس مجلس خطاب به رسایی گفت: اینکه شما فکر می‌کنید اگر کسی مرتکب یک تخلف شد باید کل ماجرا را متوقف کنیم درست نیست. در متن برجام ساز و کار حل مشکلات از این دست ذکر شده و هر کاری نیازمند رفتار متناسب خود است.

 حمید رسایی در لحظات پایانی نشست علنی امروز مجلس در تذکری با استناد به بند بیست و چهارم آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: آیا مجلس دستور کاری مهم‌تر از اجرایی کردن فرمان‌ها و احکام حکومتی رهبری دارد؟ آیا مجلس وظیفه‌ای مهم‌تر از نظارت بر مصوبات خود دارد؟

نماینده مردم تهران با اشاره به بند ۲ نامه مقام معظم رهبری اظهار داشت: در سراسر دوره هشت‌ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح به هر بهانه‌ای از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره نقض برجام محسوب می‌شود و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه مجلس اقدامات لازم را انجام دهد.

او همچنین با اشاره به بند ۳ مصوبه مجلس اعلام کرد: براساس این بند دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدام‌های متقابل در جهت احقاق حقوق انجام شود و همکاری داوطلبانه متوقف شود و همچنین توسعه سریع برنامه‌های صلح‌آمیزهسته‌ای ساماندهی شود.

رسایی ادامه داد: آقایان ظریف، آملی لاریجانی، ولایتی، شمخانی و همچنین شما آقای لاریجانی مشاهده کرده‌اید و به حق اعلام نمودید تحریم‌هایی که بعد از امضای برجام علیه ملت ما اعمال شده، نقض برجام است. هم‌اکنون ۱۱ تحریم دیگر در دستور کار قرار دارند و منتظرند بلافاصله پس از آنکه تاسیسات اراک با بتن پر شد این تحریم‌ها را اعمال کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظر آقای جلیلی از ابتدا مشخص بوده گفت: همه شما که عضو کمیته نظارت بر حکم اجرای برجام هستید گفته‌اید که برجام نقض شده است و رهبری هم که در بند ۲ تاکید کردند اگر تحریم جدیدی وضع شود نقض برجام خواهد بود و باید این مصوبه مجلس عمل شود. چرا باید بیش از این تحمل کنیم. هر روز اقدام‌های بیشتری علیه ما انجام می‌دهند. ما دیدیم سانتریفیوژ‌ها جمع‌آوری و از کشور خارج شد و از وزارت خارجه کشورمان پیام تبریک صادر شد.

رسایی در پایان تذکرش گفت: خواهش می‌کنم در هفته آینده از مسئولان وزارت خارجه بخواهید به مجلس بیایند و گزارش بدهند. این وضع اسفناک تحریم‌ها قابل ادامه دادن نیست.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای رسایی اعلام کرد: البته وضعیت آنچنان که شما می‌گویید اسفناک نیست، آن‌ها مرتکب تخلف‌هایی شده‌اند ولی پیگیری‌هایی انجام شده تا این تخلف‌ها رفع شود و آن‌ها نیز نامه نوشتند و اعلام کردند که قصد دارند این تخلف‌ها را مرتفع سازند و ما همچنان پیگیری می‌کنیم که در صورتی که تعهداتشان انجام نشد مقابله مناسب با آن انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر روی این موضوع کاملاً فکر شده است و اینکه شما فکر می‌کنید اگر کسی مرتکب یک تخلف شد باید کل ماجرا را متوقف کنیم درست نیست. در متن برجام ساز و کار حل مشکلات از این دست ذکر شده و هر کاری نیازمند رفتار متناسب خود است.

لاریجانی تاکید کرد: شما که نمی‌خواهید منافع ملی کشور را از بین ببرید؟ یکی از این دوستان شما گفته بود که در نوشته رهبری آمده است که مواد غنی شده را به صورت مرحله‌ای به خارج از کشور انتقال دهیم و به جای آن مواد اورانیوم طبیعی تحویل بگیریم و کاری که انجام شده خلاف مصوبه است. برادر عزیز وقتی یک جا تمام مواد طبیعی را آورده‌ایم و وارد کشور کرده‌ایم در سطحی بالا‌تر از آنچه فکر می‌کردیم انجام شده است و درست است که این اقدام مخالف نقص برجام است اما از آنجا که بالا‌تر و بهتر از متن برجام انجام گرفته نمی‌توان ایرادی گرفت.

رئیس مجلس یادآور شد: در مواردی که شما می‌گویید هم باید بگویم که آنچه بنده شخصاً اعلام کردم این بود که در خصوص روادید، تخلف‌هایی انجام گرفته که مطابق با روح قانون برجام است و تذکر شما از این جهت درست است اما حل این مشکل مستلزم این نیست کل برجام را متوقف کنیم بلکه باید از راهی که در راستای اصلاح و حل این مشکل خاص است موضوع را پیگیری کنیم تا منافع کشور حفظ شود.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: در ‌‌نهایت اگر این شیوه نتیجه نداد مقابله با این مسئله انجام خواهد شد و منافع کشور حفظ شود.


 اخبار سیاسی  -  ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------