آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

روایت یک مقام آمریکایی از دستگیری ملوانان‌شان



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,دستگیری 10 ملوان آمریکایی

رویترز نوشت: دستگیری 10 ملوان آمریکایی در روز سه‌شنبه توسط ایران جلسات متعدد پرخروشی را در تهران و واشنگتن به راه انداخت. مقامات نگران در هر دو پایتخت یک هدف داشتند؛ تضمین این‌که این اتفاق توافق هسته‌ای بین دو کشور با تاریخچه‌ای طولانی در خصومت را خراب نکند.

به گزارش ( ایسنا)، به نقل از رویترز، این حادثه به چندین تماس تلفنی بین جان کری وزیرخارجه ایالات متحده وهمتای ایرانی‌اش محمد جواد ظریف محدود شد. این دو در خلال ماه‌ها مذاکرات شدید بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران روابط نزدیکی را شکل داده‌اند. در حالی‌که دولت‌های ایالات متحده و ایران برای کسب جزئیات بیشتر این حادثه در تلاش بودند، این دو وزیر خارجه دست کم 5 بار با یکدیگر تماس تلفنی داشتند.

مقامات ایرانی درباره این حادثه گفتند:‌ تحقیقات فوری درباره این‌که آیا ملوانان آمریکایی به عمد وارد آب های ایران شده اند یا نه را شروع کردند و در نهایت آن‌ها آزاد شدند.

جلسات مقامات رده بالا در واشنگتن مانند تهران برگزار شد و مقامات دولتی و ارشد امنیتی دست کم سه بار تشکیل جلسه دادند.

این حادثه دراماتیک در خلیج فارس که دولت ایالات متحده در ابتدا امید داشت آن را پنهان نگه دارد، درست چند ساعت پیش از سخنرانی سالانه باراک اوباما در کنگره آمریکا علنی شد.

جان کری هنگامی که داشت به همراه‌ کارتر وزیر دفاع آمریکا با همتایان فیلیپینی‌اش در طبقه هشتم وزارت خارجه دیدار می‌کرد از دستگیری ملوانان در قایق کوچک در ساعت 12:30 به وقت آمریکا اطلاع یافت. کری بلافاصله عذرخواهی کرد و به دفترش در طبقه هفتم رفت. بر حسب تصادف او در ساعت 12:45 به وقت آمریکا برنامه تماس تلفنی با ظریف را داشت.

طبق گفته یک مقام ارشد وزارتخارجه آمریکا ، کری در حالی‌که خواستار آزادی سریع ملوانان آمریکایی بود،‌به ظریف گفت:‌ ما می‌توانیم این حادثه را به ماجرای خوبی که برای هر دوی ما خوب است تبدیل کنیم.

این مقام رسمی افزود: جان کری این پیام را در تماس های بعدی نیز تکرار کرد. چیزی که اهمیت داشت توافق هسته‌ای بود که هر دو وزیر خارجه بر روی آن وقت زیادی گذشته بودند و تلاش زیادی برای حفاظت از آن انجام داده بودند.

در واشنگتن توافق هسته‌ای از طرف اکثریت جمهوری‌خواهان کنگره در معرض حملات شدیدی قرار گرفت و آن‌ها اوباما را به ضعف متهم کردند و مدعی هستند که ایرانیان قابل اعتماد نیستند.

در تهران هم اهمیت این موضوع کم نبود. انتظار می‌رود روز اجرای رسمی توافق هسته‌ای در چند روز آینده آغاز شود که پس از رفع تحریم‌های اقتصادی در ازای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران میلیاردها دلار برای ایران به همراه دارد.

یک مقام رسمی ایرانی درباره برخورد با تفنگداران نیروی دریایی آمریکا گفت: مقامات بر ضرورت نشان دادن رفعت اسلامی و رفتاری مناسب با سربازان اسیر به ویژه با ملوان خانم تاکیدکردند. پس از این‌که مشخص شد نیت پلیدی از سوی این ملوانان وجود ندارد دستور آزادی آن‌ها صادر شد.

یک ملوان آمریکایی در گفت‌وگو تلویزیونی با عذرخواهی نسبت به این حادثه گفت قایق‌ها به اشتباه وارد آب‌های ایران شدند.


 اخبارسیاست  خارجی  -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------