آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

معاون ظریف امروز عازم ترکیه می‌شود؛ یخ روابط شکست ‎



 اخبار سیاست  خارجی ,خبرهای سیاست  خارجی  , سفر معاون وزیر امور خارجه به  ترکیه

پس از گذشت شش ماه از لغو سفر محمد جواد ظریف به ترکیه،‌ معاون وزیر امور خارجه راهی کشور همسایه خواهد شد تا شاید یخ روابط دو همسایه قدیمی بشکند.


به گزارش آنا،‌ علی رضا بیکدلی،‌سفیر ایران در ترکیه، اعلام کرد: «ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در چارچوب برنامه دیدارهای متقابل معاونان وزیران امور خارجه ایران و ترکیه به منظور مذاکره با همتایان خود سه‌شنبه 20 بهمن وارد آنکارا می‌شود.»

وی افزود: «گفت‌وگو با معاون و قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه در برنامه این سفر قرار دارد. دو طرف در باره ابعاد گوناگون روابط دو جانبه و منطقه بحث و تبادل نظر می‌کنند. آقای رضا قلیچ خان، رئیس اداره ترکیه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ایشان را همراهی می‌کند.»

ابراهیم رحیم‌پور، پیش از این در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره این سفر گفته بود: «آقای امید همتای من در ترکیه حدود 9 ماه قبل به تهران سفر کرده است و من در چند برهه برای سفر به این کشور دعوت بوده‌ام اما ظاهرا ترکیه به دلیل دو انتخاباتی که در آنجا انجام شد،‌ این آمادگی را نداشت. به هر حال آنها تاریخی را ارائه کردند که برای ایام دهه فجر تنظیم شد و ما به ترکیه سفر می‌کنیم.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، پس از توافق هسته‌ای در تیر ماه 1394 سفرهای دوره‌ای به کشورهای منطقه به منظور رایزنی با همسایگان انجام داد.

ترکیه،‌ لبنان، پاکستان و هند از جمله کشورهایی بودند که وزیر امور خارجه در مرداد ماه در همین راستا در برنامه خود داشت که مقصد اولیه این سفر چند ساعت مانده به آغاز از دستور کار خارج شد.

وزارت امور خارجه ترکیه در حالی تنها به اعلام به تعویق افتادن این سفر اکتفا کرد که یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران به خبرگزاری ایرنا گفت که دلیل لغو این سفر، عدم انطباق برنامه‌ها در آن محدوده زمانی بوده‌ و قرار است این سفر در نخستین زمان‌ بعدی انجام شود.

با وجود گذشت شش ماه از آن تاریخ اما هنوز این زمان‌بندی در دستور کار طرف‌ها قرار نگرفته است و تقریبا رفت و آمدها در سطح مقامات عالی دو کشور متوقف شده بود.

موضع‌گیری‌های متفاوت ایران و ترکیه در قبال بحران سوریه، شاید مهمترین دلیل برای تیرگی روابط میان دو کشور دوست و همسایه بوده است. معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه پیشتر در گفت‌و‌گو با آنا از این تیرگی روابط اعلام ناراضی کرده و گفته بود: «در مورد سوریه از ابتدا نیز اشتراک نداشتیم و این اعتقاد را نداشتیم که ترکیه وارد بحران سوریه بشود.»

او ادامه داد: «مشورت‌های زیاد و سطح بالایی با ترکیه داشته‌ایم اما به هر حال زاویه دید ما و ترکیه درباره سوریه متفاوت بوده است. با این حال قبول کردیم که این اختلاف وجود دارد و فعالیت‌های دوجانبه ادامه داشته باشد، ‌از این جهت ترکیه رفتار خیلی خوبی با ما داشت و البته این رفتار دوطرفه بود و کارهای اقتصادی ما نیز به نفع ترکیه بود.»

کمی پیش‌تر نیز حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته بود که ایران و ترکیه تلاش می‌کنند با وجود اختلافات موجود، روابط همسایگی و دوستانه را حفظ کنند.

به نظر می‌رسد سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به ترکیه پس از گذشت ماه‌ها سکوت در روابط، نشانی از تلاش طرف‌ها برای بازگشت به گذشته است،‌ در شرایطی که در دوران پسابرجام و حضور اروپایی‌ها در ایران، دوری ترکیه از کشور همسایه و متحد، این کشور را می‌تواند متضررتر از پیش کند

 

 اخبار  سیاست  خارجی - آنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------