آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

بازیگران اصلی اجازه ندهند عربستان ژست ورود نظامی به سوریه را بگیرد



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی, معاون وزارت امور خارجه

معاون آسیا و مشترک المنافع وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بازیگران اصلی نبایند اجازه ندهند عربستان که خودش در یمن درمانده است، ژست ورود نظامی به سوریه را بگیرد.

به گزارش ایسنا ، ابراهیم رحیم پور معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در خصوص تحولات سوریه گفت: به نظر می رسد وضعیت فعلی نه برای ایران و نه برای ترکیه مطلوب نیست و برای برون رفت از این وضعیت باید بازیگران اصلی همکاری بیشتری داشته و اجازه دخالت دیگران را ندهند.

معاون آسیا و مشترک المنافع وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خاتمه گفت و گوهای خود با مقامات بلندپایه وزارت خارجه ترکیه، در گفت و گو با خبرنگاران در آنکارا، به سئوالاتی در خصوص فرآیند مناسبات دوجانبه و تاثیر گذاری بحران سوریه بر مناسبات تهران و آنکارا پاسخ داد.

وی در خصوص ادعاهایی مبنی بر تلاش عربستان برای تشکیل نیروی 150 هزار نفری و ورود این نیرو به سوریه از طریق ترکیه، گفت: باید اجازه ندهند عربستان که خودش در یمن درمانده است، ژست نظامی ورود به سوریه را بگیرد. به نظر ما آنچه که از سوی عربستان گفته می شود، یک شوخی و بیشتر یک لطیفه است.

رحیم پور با اشاره به این که باید تلاش کنیم معادله را پیچیده تر نکنیم و در منطقه خودمان تصمیم بگیریم، افزود: به نظر می رسد که این شدنی است ولی منوط به تغییر برخی سیاست هاست و برای رسیدن به این موضوع باید قبول کنیم که باید از برخی خواسته هایمان بگذریم. همان کاری که ما در امور هسته ای انجام دادیم.

وی تاکید کرد: ظرفیت آقای ظریف برای حل معضلات بین المللی در اختیار دوستان ماست.

وی در پاسخ به این پرسش که، آیا دو طرف می توانند در ادامه مذاکرات ژنو 3 تعاملی داشته باشند؟ گفت: ما در مذاکرات ژنو 3 و اینکه احزاب اپوزیسیون بتوانند مشارکت بیشتری در این مذاکرات و نیز در آینده سوریه داشته باشند، آمادگی داریم که با ترکیه نیز گفت و گو داشته باشیم که البته گفت و گوهایی هم صورت گرفته است.

معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ما راه حل سیاسی را ترجیح می دهیم، گفت: اگر قرار باشد درباره حاکمیت پایتخت ها دیگران تصمیم بگیرند، این به ضرر کشورهای منطقه خواهد بود و به نظر می رسد عربستان بیش از همه ضرر می کند.

رحیم پور در مورد شروع دوره تازه ای از تحولات در مناسبات ایران و ترکیه توضیح داد: روابط ایران و ترکیه چند ماهی بود از جهت رفت و آمدها توقف داشت. در ترکیه به علت دو انتخابات پی در پی و رقابت نزدیک جناح ها و نامزدها، طبیعی بود که دولت این کشور توجه خود را بیشتر به سیاست داخلی معطوف کرده بود.

وی ادامه: از طرف دیگر در ایران نیز مذاکرات هسته ای در اوج بود و دیپلمات ها و مقامات کشورمان درگیر موضوعی حساس بودند و به همین علت در هر دو طرف دو موضوع حساس وجود داشت که منجر به نبود دید و بازدید شد، ولی به طور مشخص اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری کشورمان با احمد داوداوغلو نخست وزیر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و جواد ظریف و مولود چاوش اوغلو وزیران خارجه دو کشور در جلسات بین المللی دیدار داشتند.

معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این دیدارها متوقف نشده و در کانال های دیپلماتیک هم همیشگی بوده و تماس بین دو طرف هیچگاه قطع نشده است. اصولا ذات روابط با کشورهای همسایه به خصوص ترکیه، ایجاب می کند که مرتب در تماس باشیم. هرچند در مسائلی نظرات یکسانی نداشته باشیم.

رحیم پور ادامه داد:از این نظر می شود گفت در سال 2015 کلا آمار رفت و آمدهای ما کمتر بوده و مبادلات تجاری هم که یک قسمت مربوط به نفت بود، کاهش پیدا کرد. ولی به هر حال سال 2015 را پشت سر گذاشتیم و سال 2016 با خواسته و علاقه دو طرف یک برنامه جدیدی را بعد از برجام در حال طراحی هستیم. در این سفر پایه های اولیه این برنامه گذاشته شد. بعد از سفر من سفرهای دیگری است که تاریخ آن مشخص خواهد شد.

وی در خصوص برنامه سفر محمد جواد ظریف به ترکیه گفت: موافقت دو جانبه در این زمینه حاصل شده که باید درباره تاریخ آن مذاکره شود.

به گفته معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برنامه دیدارها در سطح وزرای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری، نخست وزیر، معاون اول و روسای جمهور بین دو کشور نیز در سال جاری مطرح می شود.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص تشکیل سومین نشست شورای عالی همکاری های ایران و ترکیه گفت: نوبت برگزاری این نشست دوره ای در ترکیه است و انتظار می رود در آنکارا برگزار شود که البته تاریخ آن در آینده مشخص خواهد شد.

وی در خصوص شرکت ایران در نشست سران سازمان همکاریهای اسلامی که قرار است به میزبانی ترکیه در بهار آینده در استانبول برگزار شود نیز گفت: درباره نشست سران او.آی.سی در حال مطالعه هستیم تا ببینیم وضعیت شرکت کننده ها چیست تا تصمیم گرفته شود و از این نظر برای اینکه جبران سال 2015 را بکنیم به تفاهم رسیده ایم.

رحیم پور در پاسخ به سئوال دیگر در خصوص اینکه بحران سوریه تا چه حدی در فرآیند مناسبات دو کشور در دوره اخیر تاثیر گذار بوده و آیا به نوعی با کم رنگ شدن تماسهای بین دو طرف، رسانه ها بیشتر نقش آفرینی می کنند؟،افزود: در مورد رسانه ها به اعتقاد ما، باید درباره مسئولین درجه یک احتیاط کنند و در جهتی صحبت نکنند که سیگنالی برای مخالفین روابط باشد. در مورد سوریه نیز باید گفت که سال 2015 چه در حوزه نظامی گری و تروریسم و چه در باب مذاکرات و راه حل سیاسی اوج مسائل سوریه بود. ایران می خواهد کمک کند که موانع بی ثباتی برچیده شوند و با تروریسم مقابله بکنیم. اما اینکه سوریه به یک وضعیت با ثباتی برسد، نظر مشترکی وجود دارد ولی روش ها متفاوت است.

وی با اشاره به دو رویداد در سوریه اضافه کرد: دو اتفاق در سوریه روی داد، یکی مساله سقوط هواپیمای جنگنده روسی بود و یکی هم اقدامات غیر عاقلانه سعودی ها بود که کار را پیچیده تر کرد. یعنی معادلات در منطقه را پیچیده کرد و آنچه در رسانه ها نیز می خوانیم به نوعی بازخوانی تحولات منطقه به اقتضای دیدگاههای رسانه ها می باشد که هریک به فراخور دیدگاه خود این روایات را نقل می کنند.

معاون وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: تهران هنوز هم مایل است مذاکرات برد - برد در مورد تحولات سوریه برقرار شود.

وی در رابطه با این سئوال که آیا در مذاکرات دو روزه در آنکارا احساس کردید که مقامات ترکیه مایلند در مساله سوریه گفتمان سازنده ای با تهران داشته باشند، توضیح داد: به نظر می رسد وضعیت فعلی نه برای ایران و نه برای ترکیه مطلوب نیست و برای برون رفت از این وضعیت قاعدتا باید بازیگران اصلی همکاری بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند عربستان که خودش در یمن درمانده است، ژست نظامی ورود به سوریه را بگیرد. به نظر ما آنچه که از سوی عربستان گفته می شود، یک شوخی و لطیفه است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص فرایند مبادلات تجاری و اینکه چه برنامه هایی برای احیای مناسبات اقتصادی و تجاری میان ایران و ترکیه مطرح است، افزود: بر این باوریم که در دوران پساتحریم مناسبات دو کشور در بعد اقتصادی و تجاری رشد خوبی خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که، بخش خصوصی ترکیه تاکید زیادی برای حضور در فعالیت های اقتصادی و تجاری ایران در دوران پساتحریم دارد، چگونه می توان زمینه این حضور را فراهم کرد،خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ترکیه را شناسایی کردیم و ظرفیت های آنها را می دانیم و برای ما در سرمایه گذاری ، ترکها اولویت دارند و ترکها می توانند در شرایطی که ما پیشنهاداتی از اروپا، ژاپن و کره و دیگران می گیریم، با آنها رقابت کنند.

رحیم پور گفت: براین باورم که اختلافات سیاسی مانع رشد مناسبات اقتصادی و تجاری نخواهد شد.

معاون وزیر خارجه ترکیه در خصوص فرایند همکاریهای انرژی دو کشور به دنبال نظر داوری بین المللی در خصوص نرخ گاز صادراتی ایران و اینکه آیا اروپائیان بعد از رفع تحریم ها، خواستار انتقال گاز ایران از طریق ترکیه شده اند؟ توضیح داد: در مساله انرژی در مورد نفت و گاز وضعیت ایران بهتر خواهد شد. پاکستان می خواهد که خط لوله هرچه زودتر وصل شود. چین می خواهد که ال ان جی وارد کند. کشورهای اروپایی هم در این زمینه ها با ایران مذاکراتی کرده اند. تنوع بازارها برای ما ارزش است. ایران پیش از رفع تحریم ها سرمایه گذاریهایی را برای افزایش تولید گاز داشت و بعد از رفع تحریم ها این سرمایه گذاریها بیشتر خواهد شد.


 اخبار  سیاست خارجی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------