آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

آیا این پیرمرد ژولیده، کاندیدای مطلوب ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست؟



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی,برنی سندرز

برنی سندرز این روز ها پدیده ی اصلی انتخابات آمریکا است. پیروزی این سناتور چپگرا در انتخابات درون حزبی دموکرات ها در نیوهمشایر موجب مطرح شدن بیشتر نام وی در رسانه ها شده است.

 برنی سندرز  این روز ها پدیده ی اصلی انتخابات آمریکا است. پیروزی این سناتور چپگرا  در انتخابات درون حزبی دموکرات ها در  نیوهمشایر  موجب مطرح شدن بیشتر نام وی در  رسانه ها شده است.

سندرز یک فعال سیاسی و سناتور  کهنه کار چپ گرا  در آمریکاست و  نظر مثبتی در رابطه با ایران دارد. وی در مناظره های خود رسما اعلام کرده است که خواهان بهبود روابط با تهران و عادی سازی رابطه ایران و آمریکا است.  حتی در آخرین مناظر خود در مقابل هیلاری کلینوتن رسما از سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران خصوصا کودتای 28 مرداد انتقاد کرده است.

برنی سندرز سوسیالیست در مناظره خود با کلینتون گفته است که یکی از اشتباهات بزرگ آمریکا کودتا در ایران و سرنگونی دولت قانونی دکتر مصدق بوده است.  وی شدیدا از سیاست های مداخله جویانه آمریکا در دوران هنری کسینجر انتقاد کرده و تلویحا هیلاری کلینتون را ادامه دهنده راه کسینجر نامیده است.

 البته برنی سندرز فقط به خاطر مواضع صلح طلبانه در سیاست خارجی معروف نیست. در میان جوانان و مردم آمریکا، سندرز که  خود را سوسیالیست دموکراتیک می نامد به دلیل  برنامه های اجتماعی و اقتصادی  سوسیالیستی اش، هواداران فراوانی پیدا کرده است.  او خواهان بهبود حداقل دستمزد برای کارگران آمریکا است. از طرف دیگر بر بیمه سلامت و بیمه های اجتماعی تاکید فراوانی دارد. او مخالف شکاف عمیق طبقاتی در آمریکا است و سیاست های وال استریت را دلیل اصلی این شکاف عظیم طبقاتی می داند. او همچینن از حقوق سیاهپوستان و زنان و اقلیت های مختلف در آمریکا دفاع می کند.

سندرز مخالف جنگ عراق بوده و در زمان سناتوری اش علیه این جنگ رای داده است. همچنین همواره از حامیان سیاست های تنش زدایی باراک اوباما در مورد مسئله هسته ای ایران بوده است.

سندرز، جز اولین سناتور هایی بود که خواهان توافق هسته ای با ایران بود و بارها هرگونه تهدید به حمله نظامی و تحریم علیه تهران را محکوم کرده است. همچنین وی در همه برنامه ها و سخنرانی هایش تاکید دارد که اگر رئیس جمهور آمریکا شود سریعا رابطه با ایران را بهبود می بخشد. 

برنی سندرز یک پدیده جدید در گفتمان چپ در جهان و آمریکا است و شدیدا بر  این  تاکید  دارد که سوسیالیست ها در آمریکا هم باید با  فرایند دموکراتیک بر سر کار بیایند. سندرز خواهان دستمزد مساوی برای کار برابر بدون در نظر گرفتن جنسیت و نژاد همه مردم آمریکا است. شعاری که این روزها از طرف فعالان حقوق زنان و فعالان حقوق مدنی رنگین پوستان با استقبال فراوانی مواجه شده است.

در حالی که در میان برخی کاندیداهای جمهوری خواه خصوصا دونالد ترامپ بحث حمله به مهاجران و مسلمانان داغ  است، سندرز در سخنرانی های خود، زنان محجبه و مسلمان را روی صحنه دعوت می کند و از حقوق آن ها نیز دفاع می کند. از طرف دیگر سندرز  با این که خود اصالت یهودی دارد اما مخالف سرسخت سیاست های دولت اشغالگر اسرائیل است و بارها از حقوق فلسطینیان دفاع کرده است.

احمد نقیب زاده، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در مورد ظهور برنی سندرز در انتخابات آمریکا به «انتخاب» گفت: «اتفاقا این راه اصلاح نظام سرمایه داری آمریکا است چپ ها خصوصا عناصر دموکرات و میانه رو آن ها  همیشه نقش مثبتی در کشورهای سرمایه داری دارند. برنی سندرز هم همین گونه است. کارهایی که اوباما کرده است را می تواند بهتر ادامه دهد.»

حضور سندرز در انتخابات آمریکا موجب شده است که در روز های گذشته  یکی از شگفت انگیز ترین رقابت های تاریخ انتخاباتی آمریکا رخ دهد.  شاید برای ما ایرانی ها صحنه دیدن صف انتخاباتی و هجوم یک باره مردم در ساعات پایانی زمان انتخابات امر تکراری باشد اما در آمریکا این موضوع بسیار نادر و عجیب است. در ایالت نیوهمشایر رقابت آنچنان سنگین وداغ بود که در سرمای زیر سفر شهرهای این ایالت مردم ساعت ها در صف ایستادند تا رای خود را به صندوق بیاندازند.

اهمیت سندرز برای ما ایرانی ها، از این جهت است که در میان  دموکرات ها  هیلاری کلینتون  مشهور است که به  لابی اسرائیل نزدیک است. به همین دلیل، چندان روی خوشی به ایران نشان نمی دهد، اما برنی سندرز  علنا از بهبود رابطه با ایران سخن می گویند. شاید برنی سندرز در نگاه اول با آن موهای آشفته اش و شانه های افتاده، در قامت رئیس جمهور آمریکا به نظر نرسد. اما یکی از شعار های هوادارانش این است: «که درست است موهای مرتبی ندارد اما برنامه های بسیار خوب و مرتبی دارد.
 
نقیب زاده می گوید: «قطعا کسی که حامی توافق هسته ای با ایران است و در مناظره هایش در مورد عادی سازی رابطه با ایران علنا موضع مثبت  می گیرد گزینه مطلوبی برای ما است.  در دوران اواباما یک راهی آغاز شده است که بهتر است همان راه برای تنش زدایی بین ایران و آمریکا پیگیری شود.»

 

 اخبار  سیاست  خارجی -  انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------