آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

روحانی:مبادلات ایران و ویتنام طی 5 سال به 2 میلیارد دلار افزایش می یابد



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی ,حسن روحانی

رئیس جمهوری از حصول توافق هایی در موضوعات مهم اقتصادی با ویتنام خبر داد و گفت: تصمیم گرفتیم حجم مبادلات ایران و ویتنام که اکنون حدود 350 میلیون دلار است طی پنج سال آینده به دو میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست مشترک خبری با همتای ویتنامی خود که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد اباد برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.


وی اضافه کرد: کارآفرینان دو کشور برخی اسناد را در این زمینه به امضا خواهند رساند.


رئیس جمهوری افزود: روحانی ادامه داد: برای توسعه روابط، قبل از هر چیز باید روابط بانکی دو کشور در مسیر صحیح خود قرار گیرد و در این رابطه تایید تفاهم نامه بین بانک مرکزی ایران و بانک دولتی ویتنام نخستین گامی است که ان شاالله در این سفر برداشته خواهد شد.


رئیس جمهوری گفت: هر دو کشور در مورد مسایل منطقه و جهان دارای دیدگاه نزدیک به هم هستند و در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و جنبش عدم تعهد همکاری های نزدیک دارند و امروز هم تصمیم گرفته شد نسبت به همکاری های مورد نظر طرفین چه آنجا که جمهوری اسلامی ایران می تواند به ویتنام کمک کند و چه زمانی که ویتنام نسبت به رای جمهوری اسلامی ایران کمکی دارد می توانیم یکدیگر را یاری و کمک کنیم.


روحانی افزود: در زمینه مسائل اقتصادی با وجود ظرفیت های خوبی که برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد در سال های گذشته به دلیل تحریم نتوانستیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.


وی گفت: در مورد فعالیت های مهم اقتصادی همچون صنعت، گردشگری و سرمایه گذاری در زمینه فناوری ارتباطات و سایر موارد بحث های مفصلی بین دو طرف مطرح و توافقاتی در این زمینه حاصل شد که قرار است در نشست اقتصادی و کارآفرینان دو کشور که فردا برگزار می شود بررسی و برخی اسناد امضا شود.


رئیس جمهوری با اشاره به گفت و گوهای انجام شده در زمینه مسایل فرهنگی، دانشگاهی، تبادل اسناد، دانشجو و مسایل هنری اضافه کرد: همچنین موضوع مبارزه با تروریسم، همکاری دو کشور در صحنه بین المللی برای حل و فصل مسائل برخی کشورها همچون سوریه و یمن، مبارزه با گروهک های تروریستی در منطقه و همکاری و همفکری در این زمینه مورد توجه و تاکید دو طرف بود.


روحانی ادامه داد: رئیس جمهوری ویتنام حمایت خود را از قطع نامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل در زمینه جهان عاری از خشونت و افراطی گری (wave) و اجرای آن اعلام و مورد تاکید قرار داد.


وی توضیح داد: شرایط شرق آسیا پاسیفیک، رقابت ها و تحرکات خطرناکی که همچنان در آن منطقه به چشم می خورد باید از طریق سیاسی و مذاکرات در چارچوب مقررات بین المللی حل و فصل شود.


رئیس دولت یازدهم اظهارداشت که مطمئن است این سفر آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.


روحانی افزود: از رئیس جمهوری ویتنام برای پذیرش دعوت اینجانب برای دیدار از ایران تشکر می کنم. مردم ویتنام در میان افکار عمومی مردم ایران دارای جایگاه ویژه ای هستند و به عنوان ملت مقاوم و سخت کوش و ملتی که در برابر تجاوز به خوبی ایستادگی کردند، همواره یاد می شود.


وی اظهارداشت: هر دو کشور دو تجربه تلخ جنگ تحمیلی و تحریم را داشتند و هر دو ملت در این زمینه به خوبی مقاومت کرده اند.


رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما امروز در منطقه و جهان دارای منافع مشترک هستیم که می توانیم برای دستیابی به آن تلاش کنیم.

 

اخبار سیاست  خارجی  -  ایرنا 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------